جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری نراق؛ قطعه ماندگار راه ابریشم - گذر به شهر آب انبارهای قجری

گردشگری

نراق؛ قطعه ماندگار راه ابریشم - گذر به شهر آب انبارهای قجری

خبرگزاری مهر: شهر نراق از مناطق دیدنی استان مرکزی است که سالانه و به خصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را جلب خود می کند این شهر یادگار ماندگار راه ابریشم است و قفل و بست بازار این شهر همچنان چوبی است.

nike air force 1 low uv | Women's Nike shoes, clothing and accessories

به گزارش خبرنگار مهر، نراق را از هر جهت ببینی، دیدنی و جالب است و هر گوشه آن جلوه ای خاطره انگیز دارد، و درجنوب استان مرکزی و جزو شهرهای دلیجان است و حدود 140 کیلومتر با اراک فاصله دارد.

نراق از شمال به کوه ال، از طرف غرب در 18کیلومتری شهرستان دلیجان، از جنوب در 20 کیلومتری روستای سینقان و از شرق در 22 کیلومتری مشهد اردهال - مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع)- قرار گرفته است.
 
شهر 2 هزار ساله، زیبای خفته کوهها

نراق شهری با قدمت دو هزار سال، با آب و هوای معتدل و جاذبه های دیدنی چون زیبای خفته ای است که در جوار کوهها حیات دارد.

در مورد سابقه نام این شهر گفته می شود، نراق به معناى " نر" یا " نره " که به معناى برآمدگى و بلندى زمین است.

روایت جالب دیگری می گوید، به لحاظ اینکه سلطان‏آباد (اراک) را به نام عراق مى‏شناختند و شهر نراق در بلندترین نقطه عراق (اراک) قرار داشت آن را نر عراق یا نره عراق نام نهادند و به مرور زمان، نرعراق به نراق تغییر نام یافته است.

بافت دست نخورده سنتی نراق / لحظه ای آرمش به دور از ماشین
 
بافت تاریخی نراق با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغهای حاشیه آن آرامشی را برای ساکنان به همراه دارد که در جای دیگری از شهرهای کشور قابل مشاهده نیست.

راه رفتن در کوچه پس کوچه های نراق که دیوارهای آن با کاهگل پوشیده شده است خاطرات کودکی را زنده می کند.

درختان و شاخه های گلی که از دیوار خانه به بیرون سرک می کشد چنان آرامشی را در دل وقلب ایجاد می کند که گویی سالهای سال از دود و ماشین و ترافیک و این زندگی ماشینی دور شده ای و فرصت داری لختی راه در هوای آزاد قدم بزنی، نفس بکشی و اندیشه کنی.

شهر تاریخی نراق بافتی دست نخورده مانند ماسوله، ابیانه دارد و در صورت توجه بیشتر می تواند شهرت یابد و گردشگر جلب کند.

 

نراق، شهر آب انبارها

آب انبارهای شهر نراق یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار هستند که در سه محله نراق یعنی محله بالا، محله پائین و محله بازار وجود دارد.

آب انبارهای این شهر که بعد از طی دهها پله می توان به آن رسید مرمت شده و از نقاط دیدنی این شهر است.

آب‌انبار حاج مهدی که به آب‌انبار محله بالا نیز شهرت دارد، از آثار دوره قاجار به حساب می‌آید و در سال 1380 با شماره 4606 در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

مسجد جامع و آرامگاه‌ها

بنای مسجد جامع، ساختمان و بقعه امامزاده یحیی و امامزاده سلیمان که از فرزندان امام علی (ع) به شمار می‌روند و ساختمان و بقعه امامزاده زبیده خاتون که دختر امام جواد (ع) می‌باشد و همچنین بنای ساختمان و بقعه امامزاده سلطان علی که فرزند امام محمدباقر (ع) از جاذبه های مذهبی این شهر کوچک است.
 
سبک معماری این مسجد متعلق به دوران قاجار است و از نظر معماری بسار شبیه به مسجد آقا بزرگ کاشان است و مسجد جامع نراق در سال 1379 با شماره 3535 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
دره آبشتا، روایت طبیعت بکر نراق
 
 
 
دره آبشتا در سه کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در امتدا کوه اُل قرار دارد.
 
در انتهای این دره، آبشار فصلی زیبایی وجود دارد که به علت رویش گیاه پرسیاوش، در گویش محلی آن را گیسو می‌نامند، ارتفاعات این دره شیب منفی دارد و محل مناسبی برای صخره نوردی است.
 
علت این نماگذاری رویش گیاه پرسیاوش در محل آبشار است که شبیه گیسوان بلند است.
 
موزه مردم‌شناسی نراق
 
قنات وقفی حاج الله داد، موزه آب شهر نراق در محل آب انبار حاج عبد الباقی، نیز از جمله نقاط دیدنی این شهر است.
 
موزه مردم‌شناسی نراق توسط مردم و شهرداری این شهر در دست راه‌اندازی است و از نکات جالب این موزه اینکه، قرار است این موزه به فضایی برای معرفی تجهیزات زندگی، اشیاء، اسناد، مدارک، تصاویر و آئین‌ها و صنایع دستی تبدیل شود و در این راستا شهرداری نراق حجره‌ها و غرفه‌های این موزه را به خانواده‌های نراقی واگذار می‌کند تا آنها، خود در تزئین، طراحی و تکمیل وسایل موزه اقدام کنند.
 
 
 
 
بازار شمس السلطنه؛ بازار چوبی و قطعه ای از راه ابریشم
 
بازار شمس السلطنه از آثار تاریخی بسیار زیبا و دیدنی است که در قرن 13 هجری، ساخته شده است.
 
معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار و دارای سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است.
 
بازار شمس السلطنه با شماره 1645 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
 
این شهر کوچک در گذشته از موقعیتى خاص برخوردار بود، زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و داراى موقعیت استراتژیک اقتصادى و تجارى بود و از دیرباز مورد توجه مردم شهرهاى اطراف قرار گرفته بود.
غار نخجیر، سرک کشیدن به عمق تاریخ طبیعت
 
غار نخجیر که از جاذبه های منحصر به فرد کشور و از معدود پدیده های زمین شناسی زمین است در مسیر نراق دلیجان قرار دارد.
 
غار‌نخجیر نیز در سال 1384 با شماره 13814 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
 
 
 
این غار دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است که تا کنون توسط افراد محلی و غار نوردان مجرب در حدود چهار کیلومتر از آن شناسایی شده و پیش بینی می شود حدود هشت تا 10 کیلومتر عمق داشته باشد.

تاکنون بالغ بر دو هزار متر فضای خشک در محوطه درونی این مجموعه شناسایی شده ‌است که عموما کریستالیزه بوده و تزئینات بلوری و اسفنجی کف، دیوارها و سقف آن از ناب ترین نمونه‌ های موجود جهان است.

دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال با مدد از شرایط خاص‌ آب وهوایی ‌و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه‌ های بی ‌نظیری را به وجود آورده که بازتاب نور از منشورهای بلورکلسیت در کنار آویزه ‌های پر حالت آن هر بیننده ‌ای را متحیر و مبهوت می‌ کند.
 
چشمه رود در دامنه کوه ویلیجیا
 
چشمه رود در شرق شهر نراق و در دامنه کوه زیبای ویلیجیا قرار دارد و در ادامه به منطقه جاسب منتهی می‌شود.
 
ارتفاعت این منطقه بسیار زیبا و دلنشین است و در ایام گرم تابستان پذیرای خیل کثیری از مردم منطقه بخصوص ساکنان شهر کاشان است.
 
 
 
خانه فاضلین نراقی جاذبه معنوی نراق
 
شهر نراق دارای بزرگان و علمای زیادی است که خانه های آنان هنوز در نراق وجود دارد.
 
در میان کوچه های تاریخی نراق که حرکت می کنی به خانه ای دلباز می رسی که خانه فاضلین نراقی محسوب می شود.
 
این خانه با دیوارهای کاهگلی و معماری زیبای ایرانی در اندرونی اش، چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند و تا دقایقی در خانه به تماشا بنشیند.
 
کنار هم قرار گرفتن آثاری چون بافت تاریخی نراق، غار چند میلیون ساله، طبیعت بکر و پاک و دهها اثر طبیعی، تاریخی و باستانی زمینه مساعدی برای توسعه و رونق گردشگری در این بخش است که با توجه و برنامه محقق می شود.
 
سالانه بیش از 20 هزار نفر از نراق بازدید می کنند و این روزها این شهر تاریخی با بافت سنتی و با جاذبه های متنوعی که دارد در انتظار گردشگران نوروزی است تا با سرک کشیدن به نقاط دیدنی شهر خاطرات خوشی را از شهر کوچک به یادگار برند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه