سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری آرتمیا؛ گوشواره استان مرکزی - زیست بوم کم‌نظیر تالاب میقان

گردشگری

آرتمیا؛ گوشواره استان مرکزی - زیست بوم کم‌نظیر تالاب میقان

خبرگزاری مهر: در میان آب نه چندان زلال تالاب میقان اراک جانوران ریزی، چون گوشواره هایی به اندازه بند انگشتان دست، به چشم می خورند. این گونه از میگوهای آب شور ویژگی های منحصر به فردی دارند که اکو سیستم تالاب میقان را متفاوت از دیگر زیستگاه های این موجود کرده است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

به گزارش خبرنگار مهر، در میان آب نه چندان زلال تالاب میقان اراک جانور ریزی، چونان گوشواره هایی به اندازه بند انگشتان دست، در حال چرخش به چشم می خورد که حکایت از حیات آرتمیای نوع جدید در تالاب میقان اراک دارد.

تالاب میقان اراک یکی از تالاب های بین المللی ایران است که اکوسیستمی کم نظیر و در خور توجه دارد و در تازه ترین رخداد  آرتمیایی با ویژگی های بکر در این تالاب شناسایی شد که به گفته مدیرکل محیط زیست استان، قرار است به زودی مورد تحقیق و شناسایی قرار گیرد.

آرتمیا، میگوی آب شور

آرتمیا یا میگوی آب شور یا گوشواره آبی، موجود ظریف و کوچکی است از رده سخت پوستان که به زندگی در آبهای شور و بسیار شور عادت کرده و به دلیل عدم وجود جانوران شکارچی و رقبای غذایی در چنین محیط هایی با شرایط دشوار آنها سازش پیدا کرده است و به صورت جمعیت های بسیار انبوه رشد و تکثیر می کند. 

 توزیع جغرافیایی وسیع، تنوع اکولوژیکی زیستگاه های مجزا و انعطاف پذیری ژنتیکی گونه های آرتمیا، باعث به وجود آمدن سویه ها یا نژادهای مختلف جغرافیایی شده است.

تفاوت آرتمیاها در نوع زایش

آرتمیاها در دو گروه تحت عنوان آرتمیای دو جنسی و آرتمیای بکرزا شناخته شده اند.

از گروه های آرتمیاهای دوجنسی هشت گونه مهم در دنیا شناخته شده اند که آرتمیای دریاچه ارومیه یکی از آنها است و تحت عنوان آرتمیا اورمیانا معروف است.

شناسایی آرتمیای بکرزا در تالاب میقان اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پاسخ به سوال مهر درباره شناسایی آرتمیا در تالاب میقان اراک گفت: در این تالاب آرتمای نوع بکرزا زیست می کند که سال ها از وجود آن در تالاب می گذرد و اکنون با شناسایی کامل آن از سوی محیط زیست استان، زمینه های ثبت آن فراهم شده است.

امیرانصاری افزود: مستندسازی چهار گونه جانوری در استان آغاز شده است که یکی از این گونه ها آرتمیای تالاب میقان  است.

مطالعه آرتمیای تالاب میقان از سوی دانشگاه اراک

انصاری اضافه کرد: مطالعاتی از لحاظ زیست‌محیطی بر روی آرتمیای تالاب میقان توسط گروه زیست‌شناسی دانشگاه اراک در حال انجام است. 

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آرتمیا در زنجیره غذایی تالاب میقان از جلبک‌های مقاوم به شوری استفاده می‌کند. پساب‌هایی که از سمت شهر اراک به تالاب میقان می‌ریزد توسط جلبک‌ها تغذیه و تسویه می‌شود و در نهایت جلبک‌های مقاوم شوری توسط فلامینگوها خورده می‌شود.

وی در ادامه افزود: این اکوسیستم به عنوان یک تصفیه خانه عمل می‌کند و آب‌های منطقه را خود پالایی می‌کند.

وجود آرتمیا در هشت هکتار از تالاب میقان

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی وسعت دریاچه تالاب میقان 12 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: هشت هکتار از این دریاچه شامل حوزچه‌های معدنی می‌شود که در داخل آن آرتمیا زیست می‌کند.

تالاب میقان نگین درخشان طبیعت استان مرکزی

تالاب میقان  مانند نگینی برطبیعت استان مرکزی می درخشد، طبیعت بکر و تازه ای که کمتر شناخته شده است.

این تالاب در فصل پاییز و زمستان به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب زیستگاهی و قرار گرفتن در بین 22 تالاب بین المللی و 105 منطقه پرندگان در کشور پذیرای تعداد زیادی پرنده مهاجر است.
 
در این تالاب و جزایر کوچک اطراف آن 50 گونه گیاهی که به طور عمده با خاک های گچی، نمک سولفات سدیم و منیزیم سازگار شده اند شناسایی شده است. 
 
 
 پیشینه 2 هزار ساله برای کویر و تالاب میقان اراک
 
به عقیده کارشناسان تالاب میقان دارای پیشینه ای دو هزار ساله است که به دلیل کهنسالی، زیستگاه پرندگان مهاجر از سمت سیبری است و از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر در مرکز کشور است.
 
وجود گونه های منحصر به فرد گیاهی و چشم اندازهای بکر موجود در این منطقه، قابلیت آن را دارد که با رعایت استانداردهای زیست محیطی پذیرای جمع بسیاری از گردشگران و مشتاقان طبیعت باشد.
 
عوامل آسیب زای تالاب و گونه های زیستی نادر آن
 
از نظر کارشناسان ورود پساب به تالاب، برداشت بی رویه از معادن حاشیه تالاب، احداث و تعریض جاده داخل تالاب و قطع ارتباط اکولوژیک قسمت شمال و جنوب تالاب، احداث سد در بالا دست حوزه آبخیز و کاهش آب ورودی به تالاب، ورود پساب تصفیه خانه شهر اراک، تغییر کاربری اراضی در حاشیه تالاب و ورود دام بیش از ظرفیت مراتع، شکار غیر مجاز پرندگان مهاجر به ویژه درنا و زنده گیری پرندگان شکاری توسط کوخه نشینان و استقرار پروژه های عمرانی در حاشیه تالاب بدون مطالعه ارزیابی اثرات زیست محیطی از مهمترین عوامل آسیب زای تالاب و گونه های زیستی نادر آن است.
 
...
 
امسال دو میلیارد ریال برای توسعه تالاب میقان اراک اختصاص یافته است که بیشتر جبنه توسعه گردشگری دارد، در کنار اختصاص این بودجه ها باید عوامل آسیب زای تالاب برای حفظ گونه های نادر شناسایی شود و برای آنها برنامه ریزی شود.  
 
معصومه حیدرزاده

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه