سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست ایران پژوهی ایران پژوهی ایرانیان از دید بیگانگان - 4

ایران پژوهی

ایرانیان از دید بیگانگان - 4

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 72، صفحه 45

ژولیوس سزار (100 پیش از میلاد تا 44 میلادی):
ژولیوس سزار روز 12 ژوئن سال 47 پیش از میلاد به سناتورهای رومی گفته بود که به دلیل روح میهن‌پرستی ایرانیان و نیز قوانین سخت در زمینه‌ی دفاع ملی (سرباز ایرانی، حق عقب‌نشینی و تسلیم برابر دشمن را نداشت)، از لشکرکشی‌های آینده به این کشور خودداری کنند. وی به سناتورها گفته بود که به نظر او، ایران با توجه به هوش، استعداد و خصال مردمانش، قدرتی پایدار و همیشگی است.

امی‌ین مارسکین تاریخ‌نگار رومی (قرن چهارم میلادی):
ایرانیان بیش‌تر دستبند و گردن‌بند زرین دارند و با سنگ‌های گران‌بها به ویژه مروارید خود را آرایش می‌دهند.
همیشه شمشیر بر کمر دارند و حتا در جشن‌ها و میهمانی‌ها آن را از خود دور نمی‌کنند. باوقار و طبیعی و روان راه می‌روند. ایرانیان بهترین جنگ‌جویان جهان‌اند و در نبرد با تیر و کمان. کسی را یارای رویارویی با آنان نیست. ایرانیان دلیراند و خستگی‌ را به راحتی تحمل می‌کنند.

دولابولای لوگوز بازرگان فرانسوی (1665-1610م):
ایرانیان بذله‌گو و خوش‌طبعند و اصول فلسفی و ریاضی ما را دارند، نه علم و فلسفه‌ی دینی ما را. با ایرانیان می‌توان در ملاء عام و بدون هراس از مجازات، درباره‌ی دین مباحثه کرد؛ اما نمی‌توان اعتماد ایرانیان را به دست آورد. در نتیجه همان‌گونه که وارد بحث شده‌ایم، بیرون می‌رویم.
مسیحیان و بیگانگان افزون بر آن‌که آزاد‌اند تا درباره‌ی کیش و آیین بحث کنند، می‌توانند جامه‌ی ایرانیان را بر تن کنند و شمشیر بر میان بندند. باید بگوییم که ایرانیان به خوبی می‌توانند از خود دفاع کنند.

ژان شاردن بازرگان فرانسوی (1713-1643م)
ایرانیان سنجیده و پرداخته سخن می‌گویند، نرم گویند و لطیفه‌پرداز، ایرانیان شیرین‌گفتار و ملایم‌طبع. ایرانیان متمدن‌ترین مردم مشرق‌زمین [جهان]اند.
ایرانیان هنگام ورود و خروج از آن بر مقدم بودن به هم تعارف می‌کنند؛ اما آن که حق تقدم با اوست، زیاد درنگ نمی‌کند. از نظر ایرانیان بسیار شگفت‌انگیز است که ما اروپایی‌ها، هنگام ورود و خروج، حق تقدم را رعایت نمی‌کنیم و درنگ و تعارف نمی‌کنیم.

هوگو گروته جغرافیادان آلمانی (1951-1869م):
شاهنامۀ فردوسی یکی از گران‌بهاترین و شگفت‌آورترین تراوش‌های روح‌ بشری است. گذشته از عظمت و حجم زیاد آن، با توجه به محتوای غنی، توصیف هنرمندانه و ظریف صحنه‌های دل‌انگیز و داستان‌های پرآب چشم و نیز شیوه‌ی به‌هم پیوند دادن رخ‌دادها و تصویرگری حالت‌های درونی قهرمانان، باید آن را در ردیف بزرگ‌ترین حماسه‌های جهان قرار دارد.

اوژنی یونسلو:
با وود یورش مغولان، فعالیت فرهنگ و هنر ایران باعث شگفتی است. گل‌های شعر، فلسفه و تاریخ شکفته شد و معماری بهترین تن‌پوش از کاشی‌های درخشان بر تن کرد. فلزکاری ایران، پیشینه‌ی عالی ریخته‌گری را که از سده‌ی دوازدهم جزو افتخارات ایران است، پی‌گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه