جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم به مناسبت روز جهانی ببر؛ نابودی بیش از 97 درصد جمعیت ببر در دنیا - آخرین عکس یادگاری با ببر مازندران

زیست بوم

به مناسبت روز جهانی ببر؛ نابودی بیش از 97 درصد جمعیت ببر در دنیا - آخرین عکس یادگاری با ببر مازندران

۲۹ جولای به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است چرا که در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده است. به همین دلیل این روز هم به عنوان یک جشن جهانی و هم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه سان زیبا تعیین شده است.به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰ هزار  قلاده در سال ۱۹۱۳ به ۳ هزار و 247  قلاده  در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | 572548C , buy cheap nike spizike , Where To Buy , michael jordan number 13 for sale , Converse Chuck Taylor Inequality Earthy Tones String

 

کارشناسان دلایل مختلفی را برای این موضوع عنوان کرده اند که یکی از مهمترین آنها از بین رفتن زیستگاههای این گونه است. در حال حاضر 93 درصد از زیستگاه های طبیعی ببر با توجه به گسترش شهرها و جوامع انسانی از جمله فعالیت های کشاورزی در سراسر دنیا از بین رفته است.

مدیر دیده بان حیات وحش و محیط زیست ایران در این باره می گوید: ببر نیاز به زیستگا ه های وسیع و پیوسته دارد و کمتر می تواند در زیستگاه های جزیره ای، پراکنده و کوچک زندگی کند. علاوه بر اینکه زیستگاه های کوچک خطر تقابل با انسان و شکار غیر قانونی ببرها را افزایش می دهد.

 

 

به گفته وی، سالهاست انسان و ببر در حال رقابت برای فضای زندگی هستند و حالا درگیری ببرهای وحشی و انسان ها نسل باقی مانده ببرها را نیز به خطر انداخته است. چراکه همزمان که جنگل ها کوچک می شوند، طعمه ببر کمیاب شده و ببر مجبور به شکار دام اهلی می شود که بسیاری از جوامع محلی برای امرار معاش به آنها وابستگی دارند. بنابراین در اقدامی تلافی جویانه ببرها کشته و یا به دام می افتند. همچنین وابستگی جوامع محلی به جنگل برای تامین سوخت، غذا و چوب نیز خطر حملات ببر و کشته شدن آنها را افزایش می دهد.

کیوان هوشمن معتقد است: شکار غیر قانونی و بازار سیاه پوست، از دیگر عوامل کشتار ببرها توسط انسان به شمار می رود.

آنطور که او می گوید: یکی از بزرگترین جمعیت های ببر در جهان در منطقه ای به نام  Sundarbans زندگی می کنند. منطقه ای پوشیده از جنگل های حرای بزرگ در ساحل شمالی اقیانوس هند که مابین کشورهای هند و بنگلادش مشترک است.افزایش سطح آب دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی، تهدیدی برای از بین بردن این جنگل ها و نابودی زیستگاه آخرین باقی مانده از این جمعیت پویای ببر به شمار می رود. مطالعات نشان می دهد اگر تلاشی برای کاهش سطح آب دریا صورت نگیرد، افزایش آب در سال ۲۰۷۰ به حدود به یک پا می تواند تقریبا تمام زیستگاه ببر در منطقه Sundarbans  را از بین ببرد.

 

 

نقشه پراکنش و تعداد باقیمانده ببر در کشورهای مختلف

ببر سیبری (Siberian Tigers) که به عنوان ببر آمور یا ببر شمال شرق چین نیز شناخته می شود. ببر بنگال (Bengal tigers) ، ببر هندوچین (Indochinese tigers) ، ببر مالایا (Malayan tigers) ، ببر سوماترایی (Sumatran tigers) و ببر جنوب چین (South China tigers) از مهمترین گونه های این گربه سان زیبا در سراسر جهان هستند که از میان آنها ببر بالی (Bali tigers) ، ببر مازندران  (Caspian tigers) ، ببر جاوان (javan tigers) منقرض شده اند.

 

 

 

 

تصویر زیر عکس آخرین عکس تهیه شده از ببر مازندران، مربوط به سال ۱۳۳۲ است. در آن سال سروان "احمد هنرور" در سفر به مینو دشت و کلاله، در مسیر روستای "آق قمیش" متوجه حضور یک ببر بزرگ در بیشه زار شده، بلافاصله با شلیک گلوله این حیوان زیبا را از پای درآورده و با همران خود در کنار لاشه ببر عکس یادگاری میگیرند. پس از آن دیگر هیچ کس نتوانست از ببر ایران عکسی بگیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه