جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم واكنش دوستداران محيط زيست به آمار يوزپلنگ‌هاي ايران - 50 یوزپلنگ ناگهان غیب شدند!

زیست بوم

واكنش دوستداران محيط زيست به آمار يوزپلنگ‌هاي ايران - 50 یوزپلنگ ناگهان غیب شدند!

برگرفته از روزنامه همشهری

آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تعداد یوزپلنگ ایرانی که در یک‌سال گذشته دو رقم مختلف را شامل می شد، واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان و دوستداران محیط زیست به دنبال داشت.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | adidas xplr womens white sneakers shoes sandals - Black - MnjeShops , Adidas G Shmoo Hoodie

 در همین ارتباط محمدعلی اینانلو از فعالان محیط زیست مطلبی را به روزنامه همشهری ارسال کرده است که در ادامه می آید: « رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در یک سخنرانی رسمی در یازدهمین اجلاس کنوانسیون تنوع زیستی در حیدرآباد هند اعلام کرد که جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران پنجاه قلاده است درحالی‌که در سخنان پیشین خود حدود یک سال قبل اعلام کرده بود جمعیت یوزپلنگ در ایران یکصد قلاده است. این سخن از چند منظر قابل بررسی و تدقیق است؛ نخست اینکه این آمار که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به‌عنوان یک مقام رسمی در یک کنفرانس رسمی اعلام می‌کند از سوی مجامع جهانی به دقت مورد استناد و بررسی قرار می‌گیرد و این اتفاق در برهه‌ای از زمان واقع می‌شود که جهان حتی نگران از‌بین رفتن یک گونه گیاهی یا یک گونه از حشرات در جهان است و با این معیار، حذف حتی یک یوز‌پلنگ آسیایی که گونه‌ای در حال انقراض است می‌تواند به‌شدت موجب نگرانی مجامع جهانی باشد.

چه‌کسی مقصر است

حذف ناگهانی50 یوز پلنگ کمیاب از صحنه حیات‌وحش جهان در کمتر از یک سال می‌تواند موجب نگرانی شدید جهانیان و به تبع آن متهم کردن کشور ما به بی‌کفایتی در حفاظت از محیط‌زیست شود که خود موجب بی‌اعتباری وجهه جهانی ایران است. از سوی دیگر، آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اگر واقعیت داشته باشد به‌شدت زحمات محیط‌بانان را که با ایثار تمام و با تلاش شبانه‌روزی از حیات وحش و به‌خصوص از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض حفاظت می‌کنند و دراین راه گاه جان می‌بازند زیر سؤال می‌برد. اکنون این پرسش مطرح است که چه عاملی باعث کاهش 50درصدی یوزپلنگ ایرانی در یک سال شده است؟ آیا محیط‌بانان که مسئولان مستقیم نگهداری و حفاظت یوزپلنگ هستند کم کاری کرده‌اند یا اینکه آمار گفته شده از طرف رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست واقعیت ندارد، که واقعیت داشتن فرض دوم یعنی غلط بودن آمار رئیس سازمان به‌مراتب وحشتناک‌تر از اولی است و اثر مستقیم آن دلسردی محیط‌بانان است که با فدا کردن راحتی، استراحت، خورد و خواب خود و حتی گاهی با مایه گذاشتن از جان، شبانه‌روز در حال گشت و حفاظتند و این دلسردی، آنها را از حفاظت باز می‌دارد و موجب کاهش واقعی 50 درصدی، حتی 100 درصدی یوز پلنگ می‌شود که در این صورت باز هم موجب سرافکندگی ملی در مجامع جهانی است.

آمار واقعی؛ بیش از 100قلاده

اما نویسنده این سطور به پشتوانه گشت دائم و شبانه‌روزی در طبیعت کشور و به پشتوانه نظر کارشناسان واقعی، شهادت می‌دهم که آمار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درست نیست و کاملاً از سر ناآگاهی است. جمعیت یوز‌پلنگ ایرانی با زحمت محیط‌بانان و کوشش دلسوزان واقعی حفاظت حیات‌وحش بی‌تردید بالای یکصد قلاده است. حاضرم هرچه که بخواهید به گرو بگذارم و مسئولان رده بالای محیط‌زیست را در زیستگاه‌ها بگردانم، به شرط اینکه بتوانند با من در گرمای بالای 50درجه کویر همراه باشند و یکصدیوز‌پلنگ در بافق، توران، راور، نایبندان و دیگر جاها به آنها نشان بدهم، اما این بار اول نیست که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از این حرف‌ها می‌زند، این بار به ناگهان جمعیت یوز ایرانی را در یک مجمع رسمی جهانی نصف کرده است، یک‌بار نیز اعلام کرد که یکی از ببر‌های اهدایی روسیه حامله است، ببری که هرگز نزایید چون هرگز حامله نبود. یک‌بار هم اعلام کرد که شخصی به نام ظل السلطان پنجاه سال پیش آخرین ببر ایران را شکار کرد غافل از اینکه مسعود میرزا ظل‌السلطان بزرگ‌ترین پسر ناصرالدین شاه از سلسله قاجاریه بود و قاجارها حدود 90سال پیش منقرض شدند و پنجاه سال پیش سلسله پهلوی در این کشور سلطنت می‌کرد و اصولاً ظل‌السلطانی وجود نداشت تا ببری شکار کند و بسیاری از این اظهارنظر‌های ناشیانه که بخش اعظم آن تقصیر او نیست بلکه تقصیر مشاوران و معاونان اوست که رئیس سازمان را در حصار پردیسان محاصره کرده و به او نیز اطلاعات غلط می‌دهند و موجب بی‌اعتباری رئیس سازمان و محیط‌زیست کشور می‌شوند، این حرف‌ها و آمارهای اشتباه را در رسانه‌های کشور، ما رسانه‌ای‌ها به نوعی رفع و رجوع می‌کنیم اما در سطح مجامع بین‌المللی کاری از دست ما ساخته نیست و غیب شدن ناگهانی 50یوز‌پلنگ از محیط‌زیست کشور موجب شرمساری و سرافکندگی است.

و آخر کلام اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌بایست در این چند صباح باقیمانده قاعده بازی را عوض کرده، درترکیب مشاوران و معاونان خود تجدید‌نظر کند تا بیش از این موجب سرافکندگی او و شرمساری کارشناسان و دلسوزان واقعی حفاظت محیط‌زیست نشوند، ولله که ما این حرف‌ها و نوشته‌ها را از سر دلسوزی می‌گوییم و می‌نویسیم و ابداً قصد تشویش اذهان عمومی را نداریم چرا که غیب شدن ناگهانی 50 یوزپلنگ اذهان عمومی را مشوش می‌کند نه گفته‌های از سر صدق ما، و مخلص کلام اینکه از این دست مشاوران و معاونان بسیارند و به هیچ وجه تعدادشان در حال کم شدن نیست بلکه یوز‌پلنگ، جبیر و گور در حال انقراض‌اند که با اینگونه مشاوره‌ها و مدیریت‌ها به‌زودی منقرض خواهند شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه