پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تجمع اعتــراض‌آمیز اهـــالی شهرک قدس علیـه ساخـت و ساز در یک فضای سبــز - مــرگ درختان با تیشه شهرداری

زیست بوم

تجمع اعتــراض‌آمیز اهـــالی شهرک قدس علیـه ساخـت و ساز در یک فضای سبــز - مــرگ درختان با تیشه شهرداری

برگرفته از روزنامه ایران - دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱، رویه 23

 

ارائه مجوز شهرداری برای قطع درختان در غرب تهران، یک بار دیگر باعث شد مردم در حمایت از درختان تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کنند و نسبت به ایجاد کـارگاه ساختمانی در فضای سبز شهرک واکنش نشان دهند.

مردم شهرک قدس تهران در واکنش به از بین رفتن فضای سبزی که سابقه‌ای حداقل 30 ساله دارد و محل استراحت و تفریح خانواده‌‌های این منطقه است در چند روز گذشته تجمعات اعتراض‌آمیزی برگزار کردند. آنها می‌گویند طبق اسناد موجود، این فضای سبز در طرح تفصیلی شهر تهران جزو فضا‌های غیر قابل تخریب است و شهرداری به صورت غیرقانونی اقدام به تخریب این فضا و از بین بردن درختان کرده است.

کریم قاسمیان، شورایار این محله که در جمع معترضان حضور داشت به خبرنگار شوک گفت: مردم این منطقه از 30 سال پیش هنگام خرید خانه در این منطقه هزینه‌‌های مربوط به فضای سبز و فضای آموزشی را پرداخت کرده‌اند. حتی در سند‌های ثبت‌ اسناد هم املاکی که مشرف به این فضا هستند با شرح نوع اشراف ذکر شده است. در این 30 سال البته چندین بار اقدام به قطع این درختان کرده‌اند که هر بار با مقاومت مردم از این عمل جلوگیری شده است ولی هیچ زمانی کار اینقدر جدی نبوده که کارگاه ساختمانی ایجاد شود و تصمیم بگیرند در سریع‌ترین زمان ممکن این فضای سبز را تخریب کنند.

وی افزود: ما در این خصوص اعتراض خود را به شهرداری ناحیه 7 منطقه 2 تهران اعلام کردیم و شهرداری این ناحیه با حضور در محل، اوضاع را بررسی کرد و تنها چیزی که در این دیدار گفتند تعطیلی دو روزه کارگاه تا دوشنبه (امروز) در ازای جمع کردن پلاکارد‌های اعتراضی بود.

این شورایار محله گفت: در طرح تفصیلی شهر، این منطقه جزو فضای سبز منظور شده و نقشه‌‌های موجود در شهرداری و کتاب اول نشان می‌دهد که در طرح تفصیلی این بخش به عنوان فضای سبز منظور شده است و براساس قانون کسی حق از بین بردن فضای سبز و قطع اشجار را ندارد. ما این اقدام شهرداری را غیرقانونی می‌دانیم و علیه چنین اقدامی سکوت نخواهیم کرد.


عکس‌العمل سازمان حفاظت محیط زیست

مردم معترض شهرک قدس (غرب) تهران برای انجام امور قانونی، نامه‌ای خطاب به سازمان محیط زیست در خصوص این فضای سبز فرستاده و دادخواهی کرده‌اند. این سازمان عکس‌العمل جدی نسبت به این تخریب نشان داده و در نامه‌ای خطاب به شهردار منطقه 2 تأکید کرده «ضمن جلوگیری از قطع اشجار و تخریب فضای سبز انتهای ایوانک نسبت به حفظ و گسترش فضای سبز در شهر‌ها اقدام‌‌های لازم صورت گیرد.»


نامه شهرداری به نیروی انتظامی در سال 72

اقدام به قطع درختان این منطقه سابقه‌ای طولانی​مدت دارد. در سال 72 نیز عده‌ای با قصد ساخت و‌ساز به این فضا حمله کرده بودند که با اقدام شهرداری و نیروی انتظامی این اقدام، عقیم مانده بود. روز دوم اردیبهشت‌ماه سال 72 پاسگاه انتظامی شهرک قدس در نامه‌ای به شهرداری در خصوص تخریب فضای سبز ایوانک درخواست تعیین تکلیف کرده بود که شهرداری منطقه 2 در آن سال واکنش تندی نسبت به چنین تخریبی نشان داد.

نکته جالب این که در سال 71 نیز مدیرکل فضای سبز در نامه‌ای خطاب به شهردار وقت منطقه 2 به دلیل کمبود فضای سبز در این منطقه بشدت درخواست جلوگیری صادر کرده و خواستار دریافت خسارت از کسانی که درختان را قطع کرده‌اند شده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه