جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در نشست «تجربه‌ی تهران» مطرح شد: در طرح تفصیلی جدید به باغ‌های تهران هم رحم نکردند

زیست بوم

در نشست «تجربه‌ی تهران» مطرح شد: در طرح تفصیلی جدید به باغ‌های تهران هم رحم نکردند

یک کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: در طرح جامع تفصیلی جدید، به باغ‌ها نیز رحم نکرده‌اند. بر اساس این طرح، در 30 درصد باغ‌ها ساخت‌وساز می‌توان انجام داد.

nike-dunk-low-coast-uncl | Nina Leonard, Cardigan a manica lunga con fiocco sul retro , Sb-roscoffShops

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی معمارزاده، که عصر چهارشنبه 13 دی ماه، در نشست هم‌اندیشی «تجربه تهران» در موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع) سخن می‌گفت؛ ادامه داد: اکنون نیز مدیریت شهری راحت‌ترین راه درآمدزایی را فروش تراکم می‌داند و برای به دست آوردن پول، این کار را انجام می‌دهد و به معدود باغ‌های باقی‌مانده در سطح شهر نیز اهمیتی نمی‌دهد.


وی با اشاره به ساختمان‌های بلندی که هر روز در گوشه و کنار شهر تهران سر بلند می‌کنند، ادامه داد: مرحوم پیرنیا معتقد بود؛ شهرهای تاریخی در ایران کنار کوه ساخته نمی‌شوند تا مسمومیت برای مردم ایجاد نکنند، ‌ولی ساختمان‌های بلند کنونی در این شهر باعث جلوگیری از رفت‌وآمد هوا و باد در سطح شهر تهران هستند و علاوه بر تاریک کردن شهر،‌باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم می‌شوند.


*حریم ارتفاع برای میدان حسن‌آباد و دروازه قزوین 9 متر است


او با اشاره به زیاد کردن حریم ارتفاع برای ساختمان‌ها در برخی مناطق تاریخ تهران توسط طرح تفضیلی، افزود: طرح جامع جدید بر روی حصار صفوی در دروازه قزوین تا 9 طبقه ارتفاع را مجاز دانسته‌است، اتفاقی که برای میدان حسن‌آباد نیز افتاده است. اکنون بیشترین دغدغه‌ی ما این‌است که آیا این شهر برای ما می‌ماند؟


وی با تاکید بر این‌که مرکز تاریخی شهر تهران اکنون وحشتناک‌ترین وضعیت را دارد، اظهار کرد: متاسفانه تفکر معمارانه، علمی و شهرسازانه‌ای پشت طرح جامع تفصیلی جدید نیست. اسم این طرح یک طرح راهبردی و ساختاری است ولی برای تهیه‌ی آن از نقشه و پلان استفاده شده است. این راهبردها راه به جایی نمی‌برد و نهایتا در راستای اهداف شهرداری خواهد بود نه حفاظت از شهر تهران و بافت‌های تاریخی آن.


*با اجرائی شدن طرح تفضیلی جدید، فاتحه‌ی تهران را باید خواند


معمارزاده با طرح کردن این سوال که اکنون تکلیف برای حفاظت از شهر تهران چیست؟ گفت: باید ببینیم از این شهر چه می‌خواهیم؟ ما می‌خواهیم به ارزش‌هایی که رسیده‌ایم توجه بیشتری شود و بتوانیم آن‌ها را در طول زمان حفظ کنیم.


معتقدم با وجود دانشجویان، کارشناسان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری، اگر طرح جامع اولیه انجام می‌شد، شاید اکنون تهران خوبی داشتیم. ولی اگر طرح جامع تفضیلی کنونی ادامه یابد، باید فاتحه‌ی تهران را خواند.


او گفت: اکنون متاسفانه هیچ ارزشی در معماری‌هایی که تولید می‌شود وجود ندارد. بسیاری از این طرح‌ها ضد معماری هستند.


*به دوره‌ی قاجار بی‌توجهی کردیم


بر اساس این گزارش فرامرز پارسی، نیز در این نشست گفت: همیشه در طول تاریخ، معماری و شهرسازی انعکاس‌دهنده‌ی تهران بوده‌اند. ما اکنون در وضعیتی به نام افول فرهنگی هستیم.


این معمار با اشاره به بی‌مهری‌هایی که نسبت به دوره‌ی قاجار، معماری و وضعیت تاریخی آن دوران شده است، گفت: همه‌ی چیزهایی که لازمه‌ی تحول تمدن و حضور ایران از یک دوره به دوره‌ی دیگر است در دوره‌ی قاجار پی‌ریزی شده بود ولی کسی به آن توجهی نکرد.


*تا هشت سال پیش،‌ حوزه‌ی میراث فرهنگی راه درست را می‌رفت


او ادامه داد: تا حدود هشت سال پیش مرمت آثار تاریخی راه خوبی را طی می‌کرد، چون از حوزه‌ی میراث فرهنگی در حال وارد شدن به بخش خصوصی بود. این یک اتفاق خوب و امیدوارکننده بود، کم‌کم مدیران غیرمرمتی نیز به این موضوع علاقمند شده بودند، ولی متاسفانه در طول هشت سال گذشته مسیر دیگری پیش گرفته شد و شرایطی پیش آمد که وضعیت مجددا نابسامان شد.


وی افزود: این اتفاق شاید به دلایل اقتصادی بود ولی به هر دلیل مشاوران بخش خصوصی ضعیف شدند و بحث‌های اقتصادی که حوزه‌ی میراث فرهنگی می‌توانست در آن‌ها قوی باشد تحلیل رفت و اعتقادشان به مسیر منطقی‌ای که باید باشد برگشت خورد. اکنون در حوزه‌های مرمتی مستقیما با پیمانکار روبرو هستیم و در بسیاری از مواقع حتی مشاور و طرحی برای پروژه‌ها نداریم.


پارسی ادامه داد: زمانی نگران بودیم که چرا هیچ ساختمان تاریخی مرمت نمی‌شود؟ ولی اکنون باید نگران باشیم که چرا ساختمان‌های تاریخی را مرمت می‌کنیم؟ چون این اتفاق باعث تخریب آن‌ها می‌شود. مرمت‌های کنونی فرق زیادی با تخریب این بناهای تاریخی ندارد. در واقع یک جعل کار است که انجام می‌شود،‌ مرمت‌گران، اکنون ساختمان‌ها را بزک می کنند.


*نهضت مستندسازی بناهای تاریخی باید راه‌اندازی شود


او گفت: معتقدم بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، این است که در چنین کارهایی دخالت نکند و بگذارد بخش‌های مختلف کار خودشان را انجام دهند.


پارسی اظهار کرد: ‌پیشنهاد می‌کنم در این دوره، یک نهضت مستندسازی راه‌اندازی کنیم و از همه‌ی بناهای تاریخی «رولوه» بگیریم. این بناها در حال تخریب‌اند.

 

* از باشگاه طرفداران تهران تا شغل پرمنفعت پایتخت


به گزارش ایسنا، انوشه منصوری یکی از اعضای انجمن مفاخر معماری ایران نیز در پایان نشست، پیشنهاد تشکیل باشگاه طرفداران تهران را داد تا در آن هر یک از اعضای حاضر در این نشست، که بیشتر معماران، دوستداران میراث فرهنگی و دانشجویان معماری را تشکیل می‌دادند مراقب بافت‌های تاریخی و وضعیت ساخت‌وسازها در تهران باشند.


به گزارش ایسنا، همچنین یکی از حاضران جلسه، تجارت در تهران را شغلی پرسود برای این کلان شهر دانست و اظهار کرد: ما باید به فکر این شغل باشیم نه خانه‌های تاریخی. چون در وضعیت کنونی با فکر کردن به حال این شغل پرمنفعت است که می‌توانیم در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی نیز موفق باشیم.


این جمله با تایید اغلب حاضران در مراسم نیز رو به رو شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه