چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اسماعیل کهرم: قطع درختان سعدآباد زنگ خطر ساخت و ساز است

زیست بوم

اسماعیل کهرم: قطع درختان سعدآباد زنگ خطر ساخت و ساز است

سعدآباد این روزها حال خوشی ندارد. تعدادی از درختان آن قطع و رستوران های آن تعطیل شده است. این شرایط باعث شده که بسیاری از کارشناسان محیط زیست و دوستداران میراث فرهنگی به این مسئله واکنش نشان دادند. اسماعیل کهرم، بوم شناس هم این شرایط را زنگ خطری برای آغاز ساخت و ساز در این مجموعه تاریخی و فرهنگی عنوان کرد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

 خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- به دنبال قطع درختان سعدآباد و تعطیل شدن رستوران‌های آن اسماعیل کهرم، بوشناس و فعال محیط زیست در گفت و گو با chn گفت:« قطع این درختان که جزو تنها شریان‌های حیاتی تهران به شمار می‌رود، خبرهای بدی در پی خواهد داشت، به نظر می‌رسد که قرار است در این مکان ساخت و ساز انجام شود.»
 
چندی است که شرایط کاخ- موزه سعدآباد، به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین موزه‌های ایران، حال خوشی ندارد. درختان آن یکی یکی قطع می‌شوند و رستوران های آن تعطیل است. این مسئله دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست را به شدت نگران کرده است.
 
کهرم درباره وضعیت کنونی سعدآّباد گفت:« کاخ سعدآباد 300 هکتار بوده که 180 هکتار آن به صورت جنگلی است و کاخ مرکزی آن 1500 متر زیر بنا دارد، یک مجموعه فرهنگی و باستانی یکی از مهمترین مجموعه های تهران به شمار می رود و در صورت بی توجهی به آن نه تنها تاریخ بلکه محیط زیست نیز به خطر می‌افتد.»
 
او با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات و حوادث مهم تاریخ معاصر ایران در این کاخ – موزه رخ داده،گفت:« این کاخ موزه امانت مردم نزد مسئولان دولتی است و باید از آن به شدت حفاظت شود و این وضعیت مناسب این مجموعه نیست.»
  
به گفته کهرم، از نظر زیست محیطی آنچه فضای سبز بوده در پایتخت همه از بین رفته است. فضای سبز ما محدود شده به سفارت انگلستان، آمریکا، روسیه و پارک شهر و بعضی از باغات منطقه یک و پنج شهرداری. تمام تهران اکنون شیشه و سنگ و آجر شده است. آیا درست است که سعدآباد را به عنوان یکی از باغات تهران اینگونه از بین برده شود؟»
 

او همچنین با بیان اینکه بعضی از این درختان نزدیک 100 سال قدمت دارند، گفت:« به راستی با چه بهانه ای این اتفاق افتاده است؟  آیا این طرح پنهانی است؟ آیا می خواهند این زمین‌ها را بفروشند؟ چه کسی درخت سالم را قطع می کند؟ در جمهوری اسلامی ما برای قطع درخت قانون داریم.»
کهرم  با تاکید بر این نکته که اگر کسی بخواهد در داخل حیات شخصی خود یک درخت را قطع کند، باید اثبات کند که این درخت مریض است، افزود:« باید دلیل قطع درخت را معلوم شود. در غیر این صورت  ارگانی اجازه چنین کاری را ندارد. سازمان پارک‌ها باید در این زمینه نظارت داشته باشد. قطع هر درخت حدودا 4 میلیون جریمه دارد.»
 
او با توضیح در مورد اهمیت درختان سعدآباد گفت:« مثلا یک درخت نارون یا چنار سعدآباد را در نظر بگیرید، چند برگ دارد؟ مساحت این‌ها را کنار هم بگذارید، نزدیک یک زمین فوتبال فضای سبز شود. این میزان فضای سبز چقدر می تواند به شرایط انسان‌هایی که در فضای آلوده تهران زندگی می‌کند، کمک کند.»  
 
او با بیان اینکه شایعه‌های بسیاری درباره دلیل قطع درختان سعدآباد وجود دارد که امیدوارم هیچ کدام درست نباشد، این کاخ برای مردم است و قرار است که در اختیار مردم بماند.
 
این بوم شناس و فعال محیط زیست همچنین با بیان اینکه انسان مانند یک درخت است، افزود:« آن چیزی که درخت را در برابر طوفان حفظ می کند، ریشه های آن است. برگ و ساقه و تنه نمی‌تواند درخت را حفظ ‌کند. فرهنگ یک ملت ریشه‌های آن است و اگر آن را از دست بدهیم در برابر طوفان های روزگار ضعیف شده و از بین می رویم. سعدآباد، دریاچه ارومیه و همه میراث ملی و معنوی ما همه ریشه‌های ما هستند که اگر از بین برود، بی شک ما از بین می رویم.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه