جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ماجرای احتمال قطع درختان شهران به دو روایت

زیست بوم

ماجرای احتمال قطع درختان شهران به دو روایت

مدتی است اهالی محله شهران بلوار نیما یوشیج نسبت به احتمال قطع درختان این منطقه اعتراض دارند این درحالی است که شهرداری منطقه 5 اعلام کرده هرگز درختی در این محله قطع نمی شود و اعضای شورای شهر نیز تاکید بر توقف ساخت و ساز در منطقه دارند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرنگار مهر، از زمانی که حصارهای آبی دور درختان محله شهران را گرفته است ،سه هفته ای می گذرد . درختانی که به گفته اهالی محل بیش از دو دهه ای از عمرشان می گذرد و حالا قرار است بر اساس مجوز کمیسیون ماده 7 به مکان دیگری منتقل شوند و درزمینی که نزدیک به 20سال میزبانشان بوده، برج‌های بلندی سبز شود.

اما اهالی شهران چند هفته ای است که نسبت به تغییر کاربری این زمین که از قدیم فضای سبز بوده مقاومت کرده اند و امروز نیز در آخرین اقدام مقابل شورای شهر تهران تجمع کرده و خواستار حفظ پارک جنگی نیما یوشیج بودند .

اما داستان این زمین قدیمی که برخی آن را متعلق به مالک خصوصی می دانند و برخی دیگر روایت دیگری برای آن تعریف می کنند چیست ؟

 یکی از اهالی شهران درباره این پارک جنگلی می گوید: برخی این زمین را متعلق به مالک خصوصی می دانند که بر اساس قاعده 30 ،70 که مخصوص ساخت وساز زمین های فضای سبز است مجوز ساخت گرفته و 30 درصد به تملک تعاونی مسکن بسیجیان در آمده است .

 

او ادامه می دهد : بر اساس قانون 70 درصد باقی باید فضای سبز باقی می ماند که در طرح تفصیلی شهر تهران نیز در پهنه فضای سبز قرار داشت . اما مدتی است متوجه شدیم این بخش به تعاونی مسکن شهرداری منطقه 18 و تعاونی مسکن خلبانان و مهندسین پرواز هواپیمایی  واگذار شده است . آن هم با قیمت بسیار نازل.

این شهروند با اشاره به مجوز کمیسیون ماده 5 برای تغییر کاربری این پهنه از فضای سبز به مسکونی می گوید: متاسفانه کمیسیون ماده 7 نیز مجوز جا به جایی درختان را داده است که این درختان سوزنی امکان جا به جایی را ندارند و در مدت حصار کشی هم آب یاری نشده اند و احتمال خشکیده شدن آن وجود دارد .

وی با بیان این که قرار است در این زمین 5 برج ساخته شود به مهر می گوید: برای دریافت مجوز کمیسیون ماده 5 این زمین را بایر دانسته که خلاف واقعیت است و شاهد را پیرمردی 70 ساله می دانند که نزدیک به 3 دهه است در این منطقه زندگی می کنند و به سختی امروز به شورای شهر آمده تا شهادت دهد این درختان از قدیم در منطقه وجود دارند .

برخی مشکل شهروندان این منطقه را کور شدن نمای ساختمان هایشان می داند که اهالی محل با رد این ادعا می گویند ما نگران جمعیتی هستیم که بعد از این ساخت و سازها به محل ما سرازیر می شود و فضای سبزی که سلامت ما را تضمین کرده بود .  

یکی از شورایاران محله نیز به مهر می گوید: اگر این درختان جا به جا شود و به جای آن ساخت و ساز انجام شود شهران منفجر می شود . ما در حال حاضر نیز مشکلاتی همچون کمبود فضاهای آموزشی و بهداشتی داریم که مطمئنا پس از سخت و سازهای جدی مشکلاتمان افزایش پیدا می کند .

قدیمی بودن درختان بلوار نیما یوشیج موضوعی است که اهالی آن بر آن تاکید دارند و یکی از اهالی پیر محل نیز می گوید در این 3 دهه که در این منطقه زندگی می کند این درختان در این منطقه بوده اند  .  یکی از اهالی محل که کارشناس محیط زیست نیز هست اضافه می کند : درختانی که عمر بالای 16 سال دارند جا به جایی شان سخت است و اگر ازنوع سوزنی هم باشند احتمال زنده بودنش ان سخت تر.

هیچ گونه قطع درختی در شهران انجام نشده است

اما شهردار منطقه 5 با تاکید براینکه در بلوار نیما یوشیج در محدوده شهران هیچ گونه قطع و یا خشکاندن درختی صورت نگرفته است می گوید: در قطعه زمینی که براساس رای کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری داشته ، مقرر است نسبت به جابه جایی 120 اصله درخت اقدام شود که این درختان به فاصله ای 500 متری از موقعیت کنونی خود در کوهسار جا به جا می شوند.

طلوعی در خصوص گزارش های غیر واقعی و نادرست در خصوص خشکاندن درختان بلوار نیما یوشیج برای ساخت و سازادامه داد: قطعه زمینی بایر در محدوده بلوار نیما یوشیج واقع در شهران وجود دارد که سال گذشته تغییر کاربری این قطعه زمین در کمیسیون ماده 5 به تایید رسیده است. این قطعه زمین مجموعا 4.5 هکتار وسعت دارد که حدود 2 هکتار آن تغییر کاربری از فضای سبز به فضای مسکونی داشته است. این در حالیست که سهم اشغال ساخت و ساز در این بخش از زمین نیز تنها 30 درصد است. به عبارتی تنها در حدود 4 هزار متر از این زمین ساخت و ساز صورت می گیرد.

درختان تنها 500 متر کوچ می کنند

شهردار منطقه 5 با بیان اینکه در این میان تعاونی مسکن نیروی هوایی 12 هزار متر از زمین را برای ساخت و ساز تملک کرده است می گوید: در 4 هکتار زمین مذکور ، مجموعا 2 هزار و 700 اصله درخت وجود دارد که کمیسیون ماده 5 مقرر کرده در بخشی که ساخت و ساز صورت می گیرد باید نسبت به جابه جایی درختان اقدام شود. براین اساس کاملا مطابق با قانون 120 اصله درخت از این بخش با فاصله ای 500 متر به محدوده کوهسار منتقل می شود.

او با تاکید براینکه برخی از اهالی این محله نگران آن هستند که با ساخت و ساز در این زمین منظره و دید خود را به درختان از دست بدهند می گوید: در برخی گزارش ها به نقل از ساکنین نقل شده بود که آن ها نگران درختان هستند و برای حفظ محیط زیست به ساخت و ساز در این بخش اعتراض دارند اما از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که ضمن جابه جایی تمامی درختان آن هم با فاصله ای بسیار کم از محل فعلی شان، بوستانی در این محدوده احداث خواهد شد تا ساکنین بتوانند بیش از پیش از فضاهای سبز بهره مند شوند.

درختان توسط شهرداری کاشته شده است

شهردار منطقه 5ادامه می دهد : درختان موجود در این زمین طی چند سال گذشته توسط شهرداری کاشته شده است تا این زمین تبدیل به محل جمع شدن زباله و... نشود و درختان برگ سوزنی این بخش به راحتی قابل جابه جایی و انتقال هستند.

طلوعی با بیان اینکه تعدادی از ساکنین این محل که نسبت به ساخت و ساز در این زمین اعتراض دارند خود ساکن واحدهای مسکونی ای هستند که چند سال پیش توسط تعاونی های مسکونی احداث شده است می گوید: شهرداری منطقه 5 یکی از مناطقی است که رشد بسیار خوبی در توسعه سرانه های فضای سبز در شهر تهران داشته، چنانچه طی چند سال اخیر سرانه فضای سبز منطقه از 17 متر به 25 متر رسیده که از سرانه استاندارد جهانی بالاتر است.

 

 

 

همه به قانون احترام بگذاریم

شهردار منطقه 5 با تاکید براینکه همه باید به قانون احترام بگذارند و براساس آن عمل کنند می گوید: تغییر کاربری زمین مذکور کاملا روند قانونی را طی کرده است اما برخی رسانه ها بدون آنکه بررسی های لازم را در این خصوص انجام دهد موضوعاتی خلاف واقع را مطرح و نسبت به تشویش اذهان عمومی اقدام کرده است. انصاف حکم می کرد رای کمیسیون ماده 5 که توسط 9 وزیر دولت به تایید می رسد نیز در گزارش مطرح می شد و جابه جایی درختان را خشک کردن و قطع کردن درختان نمی نامیدند.

تغییر کاربری فضای سبز در کلانشهر تهران خلاف قانون است

اما غلامحسین عبدی نژاد ،مدیرکل منابع طبیعی استان تهران اعتقاد دیگری دارد او با انتقاد از احتمال قطع 2700 اصله درخت در منطقه شهران می گوید: تغییر کاربری فضای سبز در کلانشهر تهران خلاف قانون است.

او اضافه می کند : البته با توجه به اینکه این درختان در محدوده شهری قرار می گیرند جلوگیری از قطع آنها در حیطه اختیارات منابع طبیعی نیست و به عهده شهرداری است اما مسئولان منابع طبیعی به عنوان کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده و پیگیر جلوگیری از قطع این درختان از طریق رایزنی با مسئولان شهرداری هستند.

به گفته وی، با توجه به سن این درختان که حدود 16 سال است و همچنین نوع آنها که از سوزنی برگان هستند انتقال آنها به مکان دیگری غیر ممکن است زیرا هرچه سن درختان بالاتر باشد احتمال سبزشدن مجدد آنها کاهش می یابد به ویژه اینکه از گونه های سوزنی برگ باشند.

دستور توقف سه هفته پیش داده شده است

معصومه ابتکار دبیر کمیته محیط زیست شورا در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: شورای شهر از این موضوع اطلاع دارد و سه هفته پیش دستور توقف هر گونه جا به جایی یا تغییر در فضای سبز این منطقه را داده ایم .

وی تاکید می کند: شورا تا زمان به نتیجه رسیدن موضوع پیگیر درختان قدیمی این منطقه است .

انتقاد از آرای کمیسیون ماده 5 / ورود شورا به موضوع باغات تهران

حسن بیادی ،نائب رییس شورای شهر تهران نیز با شورا چند هفته ای است که به موضع باغ های پایتخت ورود پیدا می کند به خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه به دور از چشم ناظران و گاهی نیز با هماهنگی ناظران سوء استفادهایی از فضاهای سبز پایتخت صورت می گیرد .

او ادامه می دهد:با هماهنگی با شهردار منطقه هر گونه جا به جایی تا زمان تعیین تکلیف نهایی متوقف شده است.

بیادی در خصوص تغییر کاربری این زمین بر خلاف طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 می گوید: این یکی از ایرادات قدیمی است که ما بارها در صحن شورا به آن اعتراض کرده ایم . کمیسیون ماده 5 نباید با تغییر کاربری هایی که بر خلاف طرح تفصیلی است یک طرفه موافقت کند . بلکه در این زمینه باید نظر شورای شهر را نیز جویا شود .
 

کمیسیون ماده 5 حق تصمیم‌گیری ندارد

حمزه شکیب ،رئیس کمیسیون عمران در این رابطه می گوید:در پی بررسی‌های کمیسیون عمران در این باره، مشخص شد که ملک یاد شده متعلق به شهرداری بوده و اکنون به دو تعاونی مسکن واگذار شده است که تنها وسعت اراضی یکی از این دو قطعه، 12 هزار متر مربع است.

او ادامه می دهد : این در حالیست که این اراضی در طرح تفصیلی گذشته و همین‌طور طرح تفصیلی جدید ملاک عمل، کاربری فضای سبز دارد.

شکیب با بیان اینکه در طرح جامع شهر تهران تبصره‌ای مبنی بر عدم تغییر کاربری اراضی دارای کاربری فضای سبز تا پایان سال 90 وجود داشت، می افزاید: شورای شهر تهران بهمن‌ماه سال گذشته این تبصره را برای پنج سال پیش‌رو نیز تمدید کرد و به این ترتیب کمیسیون ماده پنج برابر قانون، مجوز تغییر کاربری زمین‌های بلوار نیما یوشیج را نداشته است.

او با تاکید بر اینکه قانون، تکلیف را در چنین مواردی به صورت شفاف معین کرده است، اظهار می کند : تغییر کاربری فضای سبز، خلاف طرح جامع شهر تهران است و کمیسیون ماده پنج حق تصمیم‌گیری بر خلاف ضوابط طرح جامع را ندارد. هرگونه تصمیم‌گیری خلاف طرح جامع شهر تهران باید در شورای عالی شهرسازی و معماری اتخاذ شود.

حصارها جمع می شود /درختان آبیاری

یکی از اهالی محل که امروز در مقابل شورای شهر تهران آمده بود تا از جان درختان شهران محافظت کند در خصوص جلساتی که نمایندگان اهالی محل با اعضای شورا و شهرداری داشته اند به مهر می گوید: نمایندگان ما امروز با معاون شهردار و شکیب رئیس کمیسیون عمران شورا دیدار کردند و شهرداری قول داده است تا زمانی که قانونی بودن این حرکت مشخص نشده است حصارها را جمع و یک روز در میان فضای سبز را آب یاری کند . شکیب نیز تاکید برغیر قانونی بودن این تغییر کابری داشت و قول توقف کار را به اهالی محل داد .

او ادامه می دهد: با مردمی بودن این حرکت و غیر قانونی بودن تغییر کاربری زمین شرکت تعاونی خلبانان از سه تن از اهالی محل شکایت کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه