جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بزرگترین مجسمه یوز ایرانی در اردکان

زیست بوم

بزرگترین مجسمه یوز ایرانی در اردکان

هفتم فروردین ماه از بزرگترین مجسمه یوز ایرانی در اردکان پرده برداری می شود.

nike air force 1 low uv | Women's shoes - chandal adidas negro redecilla black hair line - ropa deportiva adidas peru en vivo gratis internet , High boots and others - Trekker boots - DialadogwashShops

همزمان با فرارسیدن روز اردکان از بزرگترین تندیس یوز ایرانی به عنوان یکی از نمادهای شهرستان اردکان در میدان چادرملوی این شهر پرده برداری خواهد شد. این تندیس به طول 7 متر و ارتفاع 4 متر طی مدت بیش از 40 روز توسط هنرمندان اردکانی و با اعتباری بالغ بر 350میلیون ریال به همت شهرداری اردکان ساخته شده و در ورودی شمالی این شهر نصب شده است. شهرستان اردکان با در برگرفتن دو محدوده زیستی اصلی یوز ایرانی یعنی پارک ملی سیاه کوه و منطقه حفاظت شده دره انجیر یکی از زیستگاه های اصلی یوز به شمار می رود و به همین جهت این تندیس به عنوان نماد حیات وحش این شهرستان تهیه و نصب شده است.

در حال حاضر طبق آخرین برآوردهای انجام شده، جمعیت این حیوان حدود 70 قلاده می باشد و پس از پلنگ آمور، دومین گربه سان بزرگ در حال انقراض می باشد که این تعداد در مناطق تحت مدیریت دره انجیر و سیاه کوه اردکان ، کوه بافق ، میاندشت خراسان ، نایبندان طبس ،کویر مرکزی ، توران سمنان ، راور کرمان ، کالمند مهریز و عباس آباد نائین زیست می کنند که با توجه به اینکه این حیوان در طول سال جابه جایی های زیادی را انجام میدهد و شهرستان اردکان در میان اکثر زیستگاه های اصلی یوز واقع شده است. جالب آنکه تقریبا بیشترین عکس و فیلم از یوزهای ایرانی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر شهرستان اردکان به دست آمده و همچنین یکی از زیباترین تصاویر از یوز در فاصله چند سانتی متری از سیاه کوه اردکان توسط محیط بانان اردکانی گرفته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه