یادمان
چهره جدیدی از قدیمیترین خانه تاریخی تبریز - ناشناسها، دیوار خانه بهنام را گرافیتی کردند
- يادمان
- زیر مجموعه: ديدهبان یادگارهای فرهنگی و طبيعی ایران
- شنبه, 31 تیر 1391 07:23
- آخرین به روز رسانی در شنبه, 31 تیر 1391 07:23
- نمایش از شنبه, 31 تیر 1391 07:23
- بازدید: 3278
افرادی با هویتی ناشناس دیوارهای یکی از قدیمیترین و زیباترین خانههای شهر تاریخی تبریز را گرافیتی کردند. این خانه پیشتر به نقاشیهای قاجاریاش معروف بود. نقاشیهایی که دیگر اثری از آن باقی نماندهاست.
air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Yeezy Boost 350 Trainers
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ آخرین مشاهدات از خانه بهنام تبریز نشان میدهد افرادی با هویتی ناشناس روی همه دیوارهای آن طرح های گرافیتی ثبت کردهاند. این خانه پیشتر به نقاشیهای قاجاری اش معروف بود؛ نقاشیهایی که دیگر اثری از آن باقی نمانده است.
هرچند که خانه بهنام از جمله قدیمیترین خانههای تاریخی شهر تبریز به شمار میرود که در اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار، به عنوان خانه مسکونی ساخته و در زمان ناصرالدین شاه قاجار، نوسازی و با نقاشیهایی تزیین شده بود اما امروز چهره ای جدید از این خانه به بازدیدکنندگان نشان داده می شود.
در بازسازیهای اخیر این خانه، تاکنون چند نگارگری ایرانی کشف شده که هم اکنون در حال مرمت توسط متخصصان هستند. بخشی از خانه بهنام سالها پیش تبدیل به دانشکده معماری شده است.
مشاهدات خبرنگارCHN، از این خانه همچنین گویای آن است که بخشهایی از این خانه که در حال مرمت بوده، در چند سال اخیر به دست عدهای افراد ناشناس گرافیتی شده و این مسئله هرچند قابل بررسی است اما هنوز اقدامی درباره آن انجام نگرفتهاست.
با این حال پرس و جو از مسئولان کارگاه مرمت بیفایده است؛ هیچ کس اطلاعات دقیقی در مورد این طرحهای گرافیتی ندارد و نمیداند چه زمانی این طرحها کشیده شده و چرا این اتفاق افتادهاست.
خانه بهنام یا بهنام گنجهای یا قدکی یکی از ساختمانهای تاریخی شهر تبریز است و شامل یک ساختمان اصلی، به عنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک به عنوان ساختمان ییلاقی است. مانند بسیاری از خانههای قدیمی ایرانی، این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. اکنون بسیاری از بخشهای این خانه قدیمی که از دانشکده معماری جداست، شکل ویرانهای دارد که هرکس به راحتی میتواند، وارد آن شده و بر در و دیوار آن نقشی بکشد و برود.
مسئول کارگاه مرمت اطلاعاتی درباره این طرحهای گرافیتی نداشت
این خانه، سالهای سال بدون حفاظت رها شده بود تا اینکه در چند سال اخیر اقداماتی به منظور ساماندهی و مرمت آن در حال انجام شد، با این وجود باز هم عدهای ناشناس بر دیوارهای آن نقش گرافیتی میزنند.
کارشناسان میراث فرهنگی میگویند که این خانه مجموعهای کامل به صورت اندرونی و بیرونی است و شامل هشتی ورودی، دالان سردر، حیاط بزرگ بیرونی، حیاط اندرونی، ایوان ستوندار برای نشیمن تابستانی در جنوب است.
ساختمان اصلی در شمال حیاط و رو به جنوب دارای ایوان ستون داشته و دارای زیرزمین است. اتاقهای زیرطنبی برای نشیمن تابستانی و دیگر اتاقها به صورت انباری درآمده است. از خصوصیات بارز این بنا کامل بودن مجموعه، پلان معماری، تنوع در ابعاد اتاق با رعایت تقارن در نما است.
خانه بهنام بخشی از دانشکده معماری تبریز است اما مدت کوتاهی است که مرمت آن آغاز شده
این بنا از نظر معماری (طرح و ساخت) و تزئینات به عمل آمده در آن و کامل بودن بنا به عنوان یک نمونه ساختمان مسکونی قابل مطالعه بوده و دارای اهمیت ویژه است.
خانه بهنام به دلیل معماری ظریف، پنجرههای مشجر و طاقها و ایوانهای بلند و بزرگ خود جلوه ویژهای دارد. فضاهای اندرونی و بیرونی این ساختمان عهدقجری علاوه بر تزیینات داخلی به دلیل طراحی متناسب با فصول مختلف سال از جهت تعادل درجه حرارت و چشمانداز زیبا، چشم بازدیدکنندگان را در هنگام دیدار ازاین بنای باعظمت خیره میکند.
عکس بهنام صابر نعمتی