سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گرمابه کردشت جلفا آمیزه‌ای از هنر و تاریخ

یادمان

گرمابه کردشت جلفا آمیزه‌ای از هنر و تاریخ

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 64، سال نهم، آذر و دی 1389، رویه 43

گرمابه تاریخی کردشت به عنوان یادگاری از دوران حضور عباس میرزانایب‌السلطنه در آذربایجان‌شرقی، یکی از زیباترین حمام‌های منطقه است که با معماری اصیل سنتی در روستای کردشت قرار دارد.
مجموعه کردشت شامل هشت بنای تاریخی اعم از حمام بزرگ، عمارت، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه عباس میرزا و ساخلو(پادگان نظامی) است.
این گرمابه با یک هشتی به ابعاد 5/3 در 5/3 و ارتفاع 3/4 متر بین باغ بزرگی ساخته شده است که یکی از اضلاع هشتی به در ورودی و دیگری راه ورود به رختکن یا سربینه است.
سربینه حمام نیز هشت ضلعی است و گنبد بزرگ آن بر روی جرزها و هشت ستون سنگی هشت بر استوار شده‌اند. همه ستون‌های این گرمابه زیبا دارای سر ستون‌های سنگی مقرنس هستند که به وسیله ملات سرب مذاب به ستون‌ها وصل شده‌اند. گنبد سربینه دارای کاربندهای جالب مزین به آهک‌بری‌های زیبا است. سکوهای رختکن با طاق ضربی پوشیده است و در زیر آن کفش‌کن‌هایی تعبیه شده است.
گرمخانه تعبیه شده در این گرمابه فضایی است که از چهار ستون سنگی هشت بر و دو حوض بزرگ مستطیل شکل و اتاقی با گنبد قیراندود تشکیل شده است.
نور داخل سربینه و گرمخانه به وسیله روزنی که نوک گنبد قرار دارد، تامین می‌شود و گویا بر روی آن روزنه‌ها سنگ‌های مرمر نازک و ظریفی نصب بوده است که نور آفتاب با نفوذ از آن داخل گرمابه را به صورت یکنواخت روشن می‌کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید