سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بیانیه اعتراض به ساخت وساز در حریم پاسارگاد - ما خواهان توقف هرگونه ساخت‌وساز صنعتی، حتی، در حریم درجه‌ی 3 محوطۀ جهانی پاسارگاد هستیم

یادمان

بیانیه اعتراض به ساخت وساز در حریم پاسارگاد - ما خواهان توقف هرگونه ساخت‌وساز صنعتی، حتی، در حریم درجه‌ی 3 محوطۀ جهانی پاسارگاد هستیم

دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران از سوی شماری از انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی، بیانیه‌ای در اعتراض به ساخت وساز در حریم پاسارگاد صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران

 

بیانیه‌ی انجمن‌های پشتیبان و دوستدار میراث فرهنگی
ما خواهان توقف هرگونه ساخت‌وساز صنعتی، حتی، در حریم درجه‌ی 3 محوطۀ جهانی پاسارگاد هستیم

در کمال شگفتی، کارخانه‌ای در حریم درجه‌ی یک محوطه‌ی جهانی پاسارگاد ــ که قانوناً هرگونه ساخت‌وساز در آن ممنوع است ــ در حال ساخت است که هر چند سازمان میراث فرهنگی برای مدتی مانع کار آن شده اما با حکم دادگاه و برخی مجوزها قرار است روند ساخت آن ادامه یاید. چنین اقدامی با توجه به جهانی بودن ثبت پاسارگاد و در نتیجه، در خطر قرار گرفتن این ثبت سبب تکرار ماجرای ساخت مجتمع جهان‌نما شده و آبروریزی‌هایی جهانی را در پی دارد.

از سویی دیگر، شهرکی صنعتی ــ که به گفته‌ی مسؤولان در حریم درجه‌ی 3 (منظری) و به سخن افراد مطلع در حریم درجه‌ی 2 محوطه‌ی جهانی پاسارگاد قرار گرفته است ــ به‌تازگی مجوز برق را هم گرفت تا بدون هیچ مانعی کار خود را آغاز کند. دادن این پروانه هر چند به این شرط بوده است که كارگاه‌های صنعتی در حال ساخت آلاینده نباشند و منظر دیداری پاسارگاد آسیب نبیند و گمان مسوولان بر این است كه در این كارگاه‌های صنعتی مواد شیمیایی‌ای كه تولید یا دگرگون می‌شود آلودگی‌ای در پی نخواهد داشت، اما اگر چنین نباشد، با توجه به ناتوانی سازمان میراث فرهنگی در متوقف کردن طرح‌های صنعتی و اقتصادی در حال کار، هیچ ضمانتی برای توقف کارگاه‌ها و گسترش آنها در آینده وجود نخواهد داشت. نمونه‌ی بارز چنین مواردی، ساخت مجتمع جهان‌نما در کنار میدان نقش‌جهان است که تنها پس از کشیده شدن موضوع به مجامع جهانی و احتمال در خطر قرار گرفتنِ ثبتِ جهانیِ آن اثر یگانه‌ی دوران اسلامی و آبروریزی و جنجال بسیار بود که اقدام عملی برای کاستن از طبقات مجتمع یادشده صورت گرفت. در همین مورد هم، بر پایه‌ی سخن یکی از مسؤولان، این شهرک صنعتی به جای مشخص‌شده‌ توسط سازمان میراث متعهد نمانده است. این‌که در خبری آمده این مجوز را سه سال پیش سازمان میراث فرهنگی دهبید داده است ــ که باید با مسببانش برخورد شود ــ پس، امروزه سازمان میراث فرهنگی پاسارگاد نمی‌توانست جلو ساخت آن را بگیرد و بر همین مبنا دادگاه رای به سود شهرک صنعتی داد، پذیرفته نیست و مگر باطل کردن مجوزی داده‌شده کاری ناشدنی است؟! آن‌هم هنگامی که مهم‌ترین، باارزش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین میراث جهانیِ کشورمان در برابرش وجود دارد؛ هم‌چنان‌که سازندگان شهرک، بر پایه‌ی خبری که در دی‌ماه 1390 منتشر شده بود، از توافق خود مبنی بر پذیرش جایگاه‌های پیشنهادی مسؤولان سازمان تخلف کرده و جای دیگری را برای ساختن شهرک در نظر گرفته‌اند که به حریم منظری پاسارگاد آسیب می‌زند.

وقوع چنین رویدادهای ناگواری نه تنها نشان از ناهماهنگیِ میان‌دستگاهی (هم‌چون جهادکشاورزی و سازمان میراث فرهنگی) دارد که شوربختانه ناهماهنگی‌های درون‌دستگاهی (اداره‌های سازمان میراث) را هم می‌نمایاند که باید در دولت هر چه زودتر در این‌باره تدبیری اندیشیده شود. از این‌رو، ما انجمن‌های تأییدکننده‌ی این بیانیه خواهان تعطیلی و ابطال پروانه‌ی فعالیت این طرح‌ها، حتا در حریم درجه‌ی 3 محوطه‌ی جهانی پاسارگاد، هستیم و از مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و دیگر مسؤولان اجرایی، نمایندگان محترم شورای اسلامی و حتا مسؤولان قضایی مرتبط خواهانیم در این راه ما و میراث فرهنگی گرانقدر تمدنی‌مان را یاری کنند و مانع انجام چنین اعمال فرهنگ‌ستیزانه‌ای گردند که در نهایت سبب وهن نظام خواهد گردید.

دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران

به‌نمایندگی انجمن‌های:

انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، انجمن ایلام‌شناسی ایران، انجمن دوستداران اصفهان، انجمن بوم و آفتاب (اهواز)، انجمن فرهنگی بیستون (تهران)، انجمن پاسداشت مفاخر ایران، موسسه پرتو گردشگری (تهران)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا (اهواز)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریشا (ایذه)، انجمن دوستداران حافظ (مشهد)، انجمن حامیان سبز جوان لرستان (الیگودرز)، انجمن سپید پارس (بابل)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، انجمن فرآوران ایران، انجمن فرزندان پارسه (شیراز)، انجمن مهرگان (شیراز)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری نوژان کارون، انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو (بهشهر)، جمعیت همیاران استان سبز (رشت)، كانون پارس فرهنگ (الیگودرز)، کانون پاسارگاد (گرگان)، مؤسسه فرهنگی بنیاد شوش‌شناسی، مؤسسه پارساسفر جنوب (شوشتر)، مؤسسه نیستان گمشده (مشهد) و بنیاد فردوسی، شورای هماهنگی سمن‌های بابل، انجمن آفتاب سرخ (خوزستان)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف‌آباد، خانه‌ی عصر باستان (فارس).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه