سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هشدار برای ساخت‌وساز در ذخیره‌گاه جنگلی ارس امین‌آباد فیروزکوه

زیست بوم

هشدار برای ساخت‌وساز در ذخیره‌گاه جنگلی ارس امین‌آباد فیروزکوه

هم‌اکنون قدیمیترین ذخیره‌گاه جنگلی استان تهران با درختان ارس چندصد و بعضاً چند هزارساله در معرض خطر جدی تخریب و نابودی است. ذخیره‌گاه جنگلی ارس امین‌آباد فیروزکوه و رویشگاه‌های کوهستانی اطراف آن با بهانه‌ی توسعه گردشگری و توریسم در حال تخریب و تغییرکاربری هستند. پروژه‌ی تخریب این جنگل ارزشمند به‌قدری واضح و آشکار در جلوی چشم مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست کشور در حال انجام است که مجری پروژه همه‌ی برنامه‌های مخرب خود را در وب‌سایت [تارنما] شرکت در معرض دید همگان قرار داده است. هم‌اکنون جاده‌های دسترسی و دکل‌های تله‌کابین در ذخیره‌گاه و در میان درختان در حال ساخت و جایگذاری بوده و به اذعان سایت پروژه در آینده‌ی نزدیک صدها هکتار از زمین‌های کوهستانی که جزو هسته‌ی مرکزی و حریم اکولوژیک ذخیره‌گاه ارس و یا اکوسیستم‌های غنی کوهستانی هستند، به ویژه بخش فوقانی جنگل ارس در ارتفاع 2500 تا 3000 متر، به دهکده‌ی ویلایی، مجتمع تجاری، رستوران، بیمارستان (!)، شهر بازی، پارک آبی، شکارگاه بین‌المللی (!)، دریاچه‌ی مصنوعی و مرکز همایش‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد! این منطقه به دلیل فاصله‌ی زیاد از شهرهای پرجمعیت تا کنون بکر و دست‌نخورده بوده و از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است به نحوی که پلنگ، گراز، قوچ و میش و... در منطقه دیده شده و بنا بر مطالعات انجام‌شده بیش از 300 گونه‌ی گیاهی بومی از جمله ده‌ها گونه‌ی درختی و درختچه‌ای در منطقه می‌رویند. سایت پروژه نیز از تنوع گیاهی بالای منطقه به عنوان یکی از مزیت‌های پروژه یاد می‌کند اما بیان نمی‌کند مفهوم توریسم در چنین منطقه‌ای می‌بایست طبیعت‌گردی باشد یا هجوم لجام‌گسیخته ساخت‌وسازها؟! بر اساس پروژه موسوم به سیب بیش از 530 هکتار از بکرترین مناطق طبیعی کوهستانی شرق استان تهران تبدیل به یک شهرک تفرجی خواهد شد؛ دقیقاً همان فرایندی که در بسیاری از دیگر نقاط بکر طبیعت ایران مثل لواسان و کلاردشت و... طی شد و اکنون شاهد هستیم که از آن طبیعت بکر و شاداب دیگر خبری نیست. اکنون سوال این‌جاست که آیا نمی‌توان مجتمع تجاری و شهربازی و پارک آبی و بیمارستان را در جای دیگر ساخت و این محیط طبیعی بکر را به لذت بردن از طبیعت و عناصر طبیعی اختصاص داد؟! آیا تورم روزافزون سازه‌ها در شهرها کافی نیستند که در بکرترین و دست‌نیافتنی‌ترین عرصه‌های طبیعی نیز می‌خواهید هجومی از مظاهر شهری و ساخت‌وسازها را به بهانه‌ی گردشگری وارد کنید؟! مدیران پروژه در جایی از ایجاد باغ گیاه‌شناسی یاد می‌کنند. طنز تلخی است! ساخت باغ گیاه‌شناسی مصنوعی در جایی که خود نقطه‌ی اوجِ (Hotspot) تنوع زیستی است!؟ صدها هزار گیاه بومی را از بین می‌بریم و در همان جا با آوردن تعدادی گیاه تولیدشده توسط انسان به خیال خودمان باغ گیاه‌شناسی می‌سازیم!؟

ما امضاکنندگان بیانیه از مقام‌های مسؤول خواستار توقف هرچه سریعتر فرایند تخریب و برگرداندن عرصه‌های تخریب‌شده به حالت اول هستیم. یادآوری می‌گردد بر اساس قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیكی كشور مصوب 12/7/1371 گونه‌ی اُرس در سراسر كشور جزو ذخایر جنگلی محسوب و قطع آن ممنوع است. سازمان منابع طبیعی کشور وظیفه‌ی شناسایی و حفاظت از ذخایر جنگلی کشور را به عهده دارد. هم‌چنین اجرای پروژه‌های گردشگری در مناطق طبیعی نیاز به گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی دارد که می‌بایست توسط سازمان محیط زیست بررسی و اعلام نظرگردد.

انجمن کوهنوردان ایران (دیده‌بان کوهستان)
دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران
انجمن پایشگران محیط زیست ایران (پاما)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه