پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند هیات علمی ـ راهبردی نجات بخشی محوطه های تنگه بلاغی تشکیل می‌شود

سیوند

هیات علمی ـ راهبردی نجات بخشی محوطه های تنگه بلاغی تشکیل می‌شود

تهران - 1۴ دی 1383 - میراث خبر

گروه استان ها: با حساس تر شدن موضوع آبگیری سد سیوند و غرق شدن محوطه‌های تاریخی تنگه بلاغی، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از یونسکو در خواست تشکیل یک هیات علمی راهبردی برای نجات بخشی تنگه بلاغی کردند.

تنگه بلاغی یکی از مهمترین و منحصر به فرد‌ترین محوطه‌های تاریخی ایران است که از آن به عنوان راه شاهی یاد می‌شود. پژوهش‌های صورت گرفته در آن نشان می‌دهد که در این تنگه، محوطه‌های تاریخی بی‌شماری وجود دارد. در ادامه تلاش‌های نجات بخشی این محوطه‌ها ،مسولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور طی مذاکرات انجام شده با «منیرو بوشناکی»، معاون فرهنگی مدیر کل یونسکو پیشنهاد درخواست تشکیل یک هیات علمی راهبردی به منظور هدایت پروژه نجات بخشی تنگه بلاغی را ارایه کردند. .
«سید محمد بهشتی»، رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اعلام این خبر به «میراث خبر» گفت: «در حال حاضر اقدامات مستند سازی بسیار دقیقی از محوطه در حال انجام است تا هر چه سریعتر اهمیت این محوطه به طور کامل مشخص شود. در راستای این عملیات و در جریان مذاکراتی که با معاون فرهنگی یونسکو انجام دادیم، در‌خواست تشکیل یک هیات علمی راهبردی کردیم تا از این طریق هم سرعت بیشتری به کار بدهیم و هم از نخبگان جهان برای نجات بخشی تنگه بلاغی استفاده کنیم.» .
«بهشتی» این عملکرد را تمرین جدی‌تری برای مقابله با تهدیدات محوطه‌های تاریخی دانست و گفت: «در سد سیوند بر‌خلاف سد کارون سه، زمان بیشتری برای نجات بخشی محوطه‌های خود داریم و عملکرد ما در این راستا می تواند تمرین مناسبی برای مقابله با دیگر تهدیدات سد سازی کشور باشد. تشکیل یک هیات علمی راهبردی نیز می‌تواند به این تمرین وجهی جدی‌تر بخشد.» .
به گفته وی ،نجات بخشی آثار و محوطه‌های تاریخی از تهدیدات سد سازی صورت مساله جدیدی است که باید با دید جدیدی در مورد آن عمل کرد. این عملکرد نیز به شکل تمرین در سه پروژه سد سازی انجام می شود.
وی یاد‌آور شد: «فرصت نجات بخشی محوطه‌های سد کارون سه کوتاه بود ولی با وجود مشکلات زیاد از قبیل نبود نیروی انسانی و عدم تدارکات کافی، فعالیت در آنجا آغاز شد. این کار حرکت تازه‌ای بود. در سد سیوند این تمرین با زمان و تدارکات وسیع‌تری انجام می‌گیرد و تمرین بعدی ما که فرصت طولانی‌تری خواهد داشت روی سد کارون 4 تمرکز دارد. تا آن زمان امیدواریم بتوانیم اقدامات بهتری برای نجات آثارمان انجام دهیم.» .
«بهشتی» با اشاره به پروژه‌های سد سازی به عنوان بزرگترین پروژه‌های عمرانی تهدید کننده محوطه‌های تاریخی گفت: «در حال حاضر بزرگترین مشکل ما سد‌ها هستند که بیشترین تخریب را دارند. ولی ما قصد داریم در مورد دیگر پروژه‌های عمرانی از قبیل راه‌سازی نیز اقدامات این چنینی داشته باشیم تا محوطه‌هایمان را از دست پروژه‌های عمرانی نجات دهیم.» .
آبگیری سد سیوند از سال آینده آغاز می‌شود و آغاز آب‌گیری آن تنگه بلاغی به عنوان تنها راه شاهی موجود در ایران به زیر آب خواهد رفت. در حال حاضر نیز پژوهش‌هایی برای شناسایی دریاچه سد کارون 4 انجام می‌گیرد تا در صورت لزوم نجات بخشی این محوطه‌ها هر چه سریعتر انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه