جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند کشف شواهد سفال‌گری از 7500 سال پیش در تنگه بلاغی

سیوند

کشف شواهد سفال‌گری از 7500 سال پیش در تنگه بلاغی

 

تهران _ 30 اردیبهشت 1384 _ میراث خبر
گروه استان‌ها: باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی با کشف کوره‌های سفال‌گری در پشت سد سیوند در تنگه بلاغی شواهدی از صنعت گسترده سفال‌گری را در این منطقه به دست آوردند.
تنگه 18 کیلومتری در فاصله 4 کیلومتری از محوطه ثبت جهانی پاسارگاد در استان فارس جای گرفته و بخشی از چشم‌انداز پاسارگاد محسوب می‌شود. این تنگه به اعتقاد کارشناسان محل عبور راه شاهی مهم‌ترین راه باستانی کشور است که به دستور داریوش هخامنشی ساخته شده است.
«مژگان سیدین»، سرپرست ایرانی گروه مشترک، گفت: «با ادامه کاوش‌های نجات‌بخشی در تنگه بلاغی در یکی از محوطه‌ها توانسته‌ایم دو کوره سفال‌گری متعلق به هفت هزار و 500 سال پیش را کشف کنیم.»
وی با اشاره به اینکه این کوره‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: «کشف این کوره‌های سفال‌گری و همچنین به دست آمدن بقایا و قطعات سفال‌ها در این محوطه نشان می‌دهد که در این محوطه در گذشته صنعت سفال‌گری وسعت بسیار زیادی داشته است.»
به گفته سیدین این کوره‌ها دایره‌ای شکل و به صورت سنگ‌چین هستند.
همزمان با شروع آب‌گیری سد سیوند در دی ماه سال جاری این محوطه شناسایی شده به همراه بیش از 100 اثر و محوطه دیگر به زیر آب خواهد رفت.
هم‌اکنون به جز تیم 10 نفره کارشناسان ایرانی و آلمانی، همزمان کارشناسان لهستانی، فرانسوی و ایرانی دیگری هم در تنگه حضور دارند. پیش از حضور این گروه، کارشناسان ایتالیایی با همکاری کارشناسان ایرانی کاوش‌هایی را انجام دادند که به شناسایی یک روستای هخامنشی منجر شد.
پیش از این گروهی از کارشناسان بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدامات کارشناسی برای تهیه طرح نجات‌بخشی محوطه‌های باستانی موجود در تنگه آغاز و بیش از 120 محوطه را شناسایی کردند.
«بابک کیال»، سرپرست مجموعه باستانی پاسارگاد در مورد محوطه‌های باستانی شناسایی شده، گفت: «در این بررسی‌های باستانی آثاری شامل تپه‌های پیش از میلاد، کوره‌های ذوب فلز، غار و سکونتگاه‌های پیش از میلاد، دو قبرستان دسته جمعی مربوط به دوران اشکانی و آثار دیگر به دست آمده است.»
طی چند سال گذشته در کشورهای باستانی جهان برخی از سدها در کنار رودخانه‌ها و محوطه‌های باستانی به منظور توسعه اقتصادی و عمرانی و تامین آب ساخته شده‌اند، اما این سدها موجب به خطر افتادن بسیاری از محوطه‌های باستانی جهان شده است.
کارشناسان جهان با توجه به اهمیت طرح‌های عمرانی و اقتصادی، نجات‌بخشی محوطه‌های تاریخی را آغاز کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به سد «اسوان» در مصر اشاره کرد. کشور مصر برای ادامه روند توسعه اقتصادی و عمرانی کشور خود، کمیته‌ای جهانی را به رهبری یونسکو تشکیل داد و طی چند سال عملیات گسترده معابد نوبی را از خطر غرق شدن نجات داد.
پاسارگاد پنجمین محوطه جهانی ایران است که طی آخرین جلسه یونسکو تیر ماه سال 1383 که در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.
ساخت سد سیوند از سال 1371 در تنگه بلاغی و روی رودخانه پلوار، بدون توجه به وجود آثار تاریخی و باستانی آغاز شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه