جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند آبگیری سدسیوند با کشف اثر ارزشمند، متوقف می شود

سیوند

آبگیری سدسیوند با کشف اثر ارزشمند، متوقف می شود

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی (میراث خبر)

مسئولان بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد اعلام کردند در صورتی که اثر ارزشمندی در محدوده آبگیری سد سیوند در تنگه بلاغی کشف شود مانع از آبگیری سد سیوند خواهند شد.
روز گذشته 4 مهر ماه جلسه ای با حضور مدیر پایگاه پژوهشی پارسه و پاسارگاد و خبر نگاران بر گزار شد که در آن ابعاد گسترده فعالیت های انجام گرفته در تنگه بلاغی و مجموعه پارسه و پاسارگاد مورد بررسی قرار گرفت.
«محمد حسن طالبیان»، مدیر پایگاه پژوهشی پارسه و پاسارگاد در جمع خبرنگاران با اشاره به این نکته که فعالیت های انجام گرفته در محدوده پشت سد سیوند امروز به الگوی مناسبی برای نجات بخشی محوطه های باستانی تبدیل شده است، گفت: «در جریان این فعالیت ها تاکنون آثار زیادی که می توان آن ها را درحدود 130 اثر نام برد، شناسایی شده است و در صورتی ادامه این مطالعات منجر به شناسایی اثر منحصر به فرد و ارزشمندی شود مانع از انجام آبگیری سد سیوند خواهیم شد.»
او گفت: «اگر یک اثر ارزشمند شامل هر چیزی خواه معماری یا مقبره و ... در این محوطه یافت شود به نحوی که ارزشی بیش از 50 میلیارد هزینه سد داشته باشد، از مسئولان سد می خواهیم که سدشان را در جای دیگری بزنند.»
تاکنون آثار کشف شده در تنگه بلاغی بیشتر در حد جمع آوری اطلاعات بوده است و کارشناسانی از 8 کشور خارجی در حال جمع آوری این اطلاعات هستند.
به گفته طالبیان موضوع کاوش های تنگه بلاغی تا اوایل دی ماه مشخص می شود و بنیاد پارسه و پاسارگاد قصد دارد تا پس از پایان این کاوش ها در کنفرانسی بین المللی کارهای انجام گرفته در تنگه بلاغی را مورد بررسی قرار دهد.
طالبیان در این باره گفت: «تا دی ماه مشخص می شود که تنگه بلاغی آثار منحصر به فردی دارد یا خیر. در صورتی که چنین اثری کشف شد با آن که هدف بنیاد پارسه و پاسارگاد مخالفت با توسعه نیست اما از آن جا که حفظ اثری ارزشمند مهمتر از آبگیری سد سیوند است، با ادامه کار مخالفت می کنیم.»
در ادامه این جلسه طالبیان با اشاره به کارهای انجام گرفته از ادامه کاوش ها در تنگه بلاغی خبر داد و آن را اتفاقی بزرگ قلمداد کرد.
نمونه فعالیت های اخیر در تنگه بلاغی و همکاری 8 کشور خارجی با باستان شناسان ایرانی در ایران اتفاق نیافتاده بود و حتی این موضوع در سطح بین المللی نیز بی سابقه است.
او در ادامه جلسه روز گذشته به تشریح موقعیت پاسارگاد و سد سیوند پرداخت و اعلام کرد که خطری پاسارگاد را تهدید نمی کند.
طالبیات با اشاره به رطوبت ناشی از آبگیری سد گفت: «تاثیر آبگیری روی پاسارگاد قطعی است اما ما تلاش می کنیم تا با پایین آوردن میزان آبگیری میزان رطوبت را کاهش دهیم.»
طالبیان اطمینان داد تلاش های انجام گرفته برای نجات بخشی محوطه های تنگه بلاغی در پشت سد سیوند، نمونه موفقی برای نجات موارد مشابه در دیگر کشورها است وقتی با مشکلاتی چون تنگه بلاغی مواجه می شوند.
او در پایان این جلسه به توضیح کارهای انجام گرفته در تخت جمشید پرداخت و از احداث موزه پاسارگاد خبر داد.
هم اکنون کمیته ای فنی مشترکی با توافق وزیر نیرو و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور،مامور رسیدگی به نحوه آبگیری وتراز دریاچه سد سیوند شده اند.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در فاصله 9 کیلومتری از محوطه ثبت جهانی پاسارگاد در استان فارس جای گرفته و بخشی از چشم‌انداز پاسارگاد محسوب می‌شود. این تنگه که در خود آثار و محوطه های باستانی مهمی را جای داده است به اعتقاد کارشناسان محل عبور راه شاهی مهم‌ترین راه باستانی کشور بوده که به دستور داریوش هخامنشی ساخته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه