پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند افزایش قربانیان سدسازی استان فارس به 174 محوطه

سیوند

افزایش قربانیان سدسازی استان فارس به 174 محوطه

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی  - 29 خرداد 84

گروه استان‌ها: با شناسایی 45 محوطه باستانی دیگر در پشت سدها و مسیر طرح‌های آب‌رسانی در استان فارس، تعداد محوطه‌های باستانی این منطقه که به زیر آب رفته و تخریب می‌شوند، به 174 محوطه و اثر افزایش یافت.
باستان‌شناسان در دریاچه سد سلمان فارسی 20 محوطه و تپه باستانی در دریاچه سد میرزای شیرازی 6 محوطه و اثر باستانی در دریاچه سد مرودشت 6 محوطه و تپه باستانی، در دریاچه سد آباده‌ها محوطه، در دریاچه سد تنگاب 2 محوطه و تپه باستانی، در دریاچه سد ملاصدرا 3 محوطه و تپه باستانی، در دریاچه سد گورک بخشی از پایه‌های پل متعلق به دوره ساسانی و در مسیر طرح آب‌رسانی یک کتیبه دوره قاجاریه را شناسایی کرده‌اند.
ایرج محمدی، یکی از کارشناسان طرح بررسی سدها گفت: «در دریاچه این سدها به خصوص دو سد سلمان فارسی و سد ملاصدرا با آثار بسیار مهمی روبه‌رو هستیم که می‌تواند پرسش‌های بسیاری از دوره‌ساسانی را پاسخ دهد. همچنین آثار این دو منطقه می‌تواند تصویر روشنی را از ارتباط فرهنگی شمال فارس و جنوب این منطقه در اختیار کارشناسان قرار دهد».
آبگیری سد ملاصدرای فارس بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.
 
پیمانکار سد سیوند
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران، عملیات اجرایی سد و نیروگاه ملاصدرا که در شهرستان اقلید استان فارس قرار دارد، از شهریورماه 1381 شروع شده است و پیش بینی می شود در سال 85 خاتمه یابد.
این سد از نوع خاکی با هسته نفوذ ناپذیر بوده و 100 مگاوات ظرفیت نیروگاهی دارد. ارتفاع سد، 72 متر و طول تاج آن 630 متر است و 411 میلیون مترمکعب، حجم مخزن دارد. همچنین سد سیوند که از نوع خاکی با هسته آب بند است، با هدف تنظیم 100 میلیون متر مکعب آب ساخته می شود.
این سد بر روی پی آبرفتی به عمق تا حداکثر 140 متر احداث می شود که از نظر ضخامت آبرفت در کشور تقریباً منحصر به فرد است و در دنیا از نمونه های نادر است و از این نظر با سد ‹‹آسوان›› مصر قابل مقایسه است. ارتفاع این سد، 57 متر از پی بوده و طول تاج آن، 600 متر است.
کارفرمای سدهای سیوند و ملاصدرا، شرکت سهامی آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه بویر احمد است و مهندسین مشاور سکو، مشاور پروژه هاست.
پیمانکار سد سیوند، شرکت عمرانی وصنعتی پارس گرما و پیمانکار سد ملاصدرا، شرکت ملی ساختمان است.


مشخصات سد سیوند
نام سد: سیوند (سیبویه)
رودخانه: سیوند
محل سد: شمال مرودشت (استان فارس) و 14 کیلومتری سعادت شهر
نزدیکترین شهر: مرودشت
نام حوضه آبریز اصلی: مرکزی
نام حوضه آبریز فرعی: بختگان - مهارلو
نوع سد: خاکی با هسته رسی
نوع سرریز: آزاد
 (سالهای ساختمان) تاریخ شروع  1373    تاریخ خاتمه  1385
طول تاج (متر):  600
عرض در تاج (متر): 10
عرض در پی (متر): 311
ارتفاع از پی (متر) :  57
ارتفاع از کف (متر): 52
حجم مصالح مصرفی (متر مکعب):  3500000
ظرفیت سرریز تخلیه (متر مکعب در ثانیه : (P.M.F) 5600
گنجایش کل مخزن (میلیون متر مکعب):   255
گنجایش مفید مخزن (میلیون متر مکعب): 142
 حجم آب قابل تنظیم سالانه (میلیون متر مکعب): 100
 سطح زیر کشت (هکتار ):   10700

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه