یکشنبه, 09ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش ورزش منهای فوتبال - مجله خواندنی شماره 65

ورزش

ورزش منهای فوتبال - مجله خواندنی شماره 65

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 65، سال نهم، اسفند 1389 / فروردین 1390، رویه 12 تا 13


فوتبال فاسد و «زوزه‌ی گرگ» در ورزشگاه

فوتبال، به مرحله‌ی بسیار زشتی، پا گذاشته است. هر دسته‌ای که می‌بازد، تقصیر را به گردن داوری می‌گذارد و مدعی می‌گردد که برد حریف، «هدیه‌ی داور» است. درست است که داوری در کشور ما و نیز در سرتاسر جهان و حتا «جام‌جهانی»، مشکل‌دار است و گاهی حتا باعث قهرمان شدن یک تیم می‌شود؛ اما در این‌جا، گویی از آغاز مسابقه آشکار است که بازنده، باخت را نخواهد پذیرفت و بدون «برو برگرد» مساله‌ی داوری را به میان خواهد کشید.
از سوی دیگر، مسابقه‌های آسیایی نشان داد که سرمایه‌گذاری بر روی این ورزش جز ایجاد خشونت، فساد و سرانجام میدان دادن به اندک انسان‌های بیرون شده از دایره‌ی انسانیت که مادر خود را «گرگ» می‌دانند و هر گاه فرصت پیدا کند در ورزشگاه «زوزه‌ی گرگ» سر می‌دهند، سرانجامی ندارد.
راستی را، از مردمانی که مادر خود را گرگ می‌دانند، جامعه چه انتظاری می‌تواند داشته باشد. اگر این گرگان پلید در لباس انسان، آدم بکشند، خانه‌ی مردم را به آتش بکشند و اموال دیگران را غارت کنند و دست تجاوز به نوامیس مردم دراز کنند، نباید شگفت‌زده شد.
این گروه اندک که خود را در میان هواداران تراکتورسازی تبریز جا زده‌اند، آشکارا با درآوردن صدای گرگ (زوزه‌کشیدن)، مادر خود را گرگ می‌دانند، چرا دستگاه قضایی با توجه به قانون پیش‌گیری از جرایم، این «گرگ»ها را برای این که مردمان را ندزدند و نکشند، به پشت میله‌های باغ‌وحش‌ها نمی‌فرستد؟!
یــکی بــچه‌ی گــرگ می‌پـرورید
چو پرورده‌شد، خواجه را در بر درید

 

جانبازان و معلولان ایران، افتخار آفریدند

در پاراالمپیک گوانگ‌ژو، جان‌بازان و معلولان زن و مرد کشورمان، افتخار آفریدند و حتا در روزهایی در جای دوم، ایستادند.
آن‌ها، با به دست آوردن 80 نشان رنگارنگ، در جایگاه چهارم ایستادند، در حالی که با جایگاه سوم، کم‌تر از یک گام کوچک، فاصله داشتند.
در این میدان‌ها زنان نیز افتخار آفریدند و توانستند، دو نشان زر به دست آورند و این افزون بر نشان‌های سیم و برنز بود که بانوان ایرانی، آن‌ها را به گردن آویختند.
در این رقابت‌ها، «رحمان»، رکورد وزنه‌برداری در دسته‌ی سنگین‌وزن را شکست و عنوان نیرومندترین مرد معلول جهان را به دست آورد.
در این بازی‌ها، پرنشان‌ترین ایرانی، شاهین ایزدیان شناگر 17ساله بود که توانست 6 نشان (2 زر، یک سیم و سه برنز)، به دست آورد. هم‌چنین عباس دیانی اصل، به دو نشان زر دست یافت و دیگر قهرمان پرنشان ایران، وحید کشتکار بود که یک نشان زر، دو سیم و دو برنز، به گردن آویخت.
در این بازی‌ها، جان‌بازان و معلولان کشورمان، 27 نشان زر، 24 سیم و 29 نشان برنز و روی هم رفته، به 80 نشان رنگارنگ دست یافت.

 

ایران با 5 نشان زر، نایب‌قهرمان ووشو جهان

در رقابت‌های جام‌جهانی ووشو که در کشور چین برگزار شد، با به دست آوردن 5 نشان زر، یک سیم و یک برنز، در جایگاه دوم قرار گرفت.
در این رقابت‌ها، خدیجه آزادپور (قهرمان آسیا) و نیز الهه منصوریان، به نشان زر دست یافتند و برای بانوان کشورمان، افتخار آفریدند.
در این مسابقه‌ها، هم‌چنین، محسن محمدسیفی، سجاد عباسی و حسین اجاقی به نشان زر و سلمان ترکی، نشان سیم را به گردن آویختند. در این رقابت‌ها، راضیه طهماسبی نیز به نشان برنز دست یافت.

 

مسابقات کیک‌ بوکسینگ (مشت و لگد) بانوان اراک

مسابقات کیک بوکسینگ (مشت و لگد) باشگاه‌های بانوان اراک در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان برگزار شد.
در این دوره از مسابقات در رده سنی جوانان، مرضیه امینی، هانیه رفیعی، فاطمه مطیعی، فاطمه فلاح در اوزان 40، 45، 50، 55 و 60 کیلوگرم عناوین نخست را کسب کردند و در رده سنی بزرگسالان هم نوشین فیروزآبادی، ‌محدثه خسروی و الهام فرجی در وزن‌های 54، 57 و 63 کیلوگرم مقام‌های نخست را به دست آوردند.

 

مسابقات بدمینتون بانوان استان مرکزی

مسابقات بدمینتون بانوان استان مرکزی، به منظور شناخت نفرات برتر برای حضور در مسابقات کشوری در اراک برگزار شد.
در این دوره از مسابقات که در دو بخش انفرادی و دونفره (دوبل) برگزار شد، راضیه ایمانی، سهیلا گل‌محمدی و سمانه یساولی (اراک) در بخش انفرادی مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.
در رشته دوبل هم تیم مینا کرمی و ریحانه عرب‌نیا از اراک اول شد و تیم فائزه علایی و مهدیه نجاری از آشتیان دوم شد.

 

دانشگاه آزاد قهرمان واترپلوی باشگاه‌های آسیا

هشتمین دوره مسابقه‌های واترپلوی باشگاه‌های آسیا روز گذشته با انجام دو دیدار به پایان رسید که تیم نفت و گاز امیدیه با نتیجه 12-11 ازبکستان را مغلوب کرد و دانشگاه آزاد با نتیجه 7-6 العربیه کویت را شکست داد. به این ترتیب تیم دانشگاه آزاد با 6 امتیاز و تفاضل 8+ قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد. نفت امیدیه با 4 امتیاز، العربیه یک امتیاز و نماینده ازبکستان با یک امتیاز و تفاضل گل 4- در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند. مراسم پایانی این دوره با حضور مسئولان فدراسیون شنای ایران و آسیا و اهدای جوایز به قهرمان این دوره برگزار شد.

 

2 نشان زر و یک نقره برای اسکواش‌ جوانان ایران

در مسابقه‌های جهانی اسکاتلند، جوانان ایران در جدول پلیت به دو نشان زر و یک سیم رسیدند.
آرین اعتمادی، در این بازی‌ها به نشان زر دست یافت و هم‌چنین فرزاد شکوهی در رده‌ی سنی زیر 17 سال، گردن‌آویز زر را از آن خود کرد.
در این بازی‌ها، هم‌چنین عرفان جمشیدی، به نشان سیم دست یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه