یکشنبه, 09ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش پرونده دوومیدانی ایران با كسب 10 سهمیه المپیك بسته شد

ورزش

پرونده دوومیدانی ایران با كسب 10 سهمیه المپیك بسته شد

پرونده مسابقات گزینشی المپیك2012برای رشته دوومیدانی كشورمان با كسب 10 سهمیه A و B توسط دوومیدانی كاران ایران بسته شد.

nike air force 1 low uv | nike shox agile for men sale in america today show - CQ4227 - Buy now Jordan AIR JORDAN XXXV - 004

به گزارش ایرنا، دوومیدانی ایران دو سهمیه A توسط احسان حدادی و روح اله عسگری و هشت سهمیه B توسط سجاد مرادی، لیلا رجبی، امین نیك فر، كاوه موسوی، سجاد هاشمی، رضا قاسمی، ابراهیم رحیمیان و محمد ارزنده در یك سال و نیم گذشته كسب كرده است.

** نگاهی به زمان كسب سهمیه و چگونگی آن

1- كاوه موسوی در اردیبهشت ماه سال 1390 در مسابقات جایزه بزرگ پرتاب ها درشهركرد موفق شد با پرتابی به مسافت 75متر و 26سانتیمترنخستین سهمیه B دوومیدانی ایران را در پرتاب چكش بدست آورد.

او پس از این نتیجه هیچگاه نتوانست ركورد خود را تكرار یا بهبود بخشد،اما پیش از آن در مسابقات قزاقستان نیز پرتاب های بیش از 70 متر به ثبت رسانده بود.

كاوه موسوی در یك سال گذشته افت محسوسی داشته است، بطوری كه در رقابت هایی كه شركت كرده نتوانسته چكش را حتی 70 متر پرتاب كند.

وی اكنون در روسیه و زیر نظر یكی از مربیان برتر پرتاب چكش دنیا تمرین می كند.

2- احسان حدادی ركورددار پرتاب دیسك آسیا و امید كسب مدال درالمپیك 2012 تابستان سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان در كره جنوبی ضمن كسب نخستین مدال ایران در این رقابت ها، اولین سهمیه A كشورمان را نیز به ارمغان آورد.

حدادی با 66متر و هشت سانتیمتر موفق شد ورودی المپیك را از آن خود كند.

وی در این یك سال روند رو به رشدی داشته است، بطوری كه در دو مرحله از مسابقات لیگ الماس كه با حضور برترین های جهان برگزار می شود، موفق به كسب مقام سومی و اولی شده است.

عملكرد رو به رشد و فوق العاده احسان حدادی برخی از كارشناسان این رشته را نگران كرده است، چرا كه او پیش از المپیك 2008 پكن نیز تمامی ركوردها را یكی پس از دیگری شكست و حتی به پرتاب 69متر نیز رسید، اما یك ماه پیش از شروع المپیك پكن مصدوم شد و تمام آرزوهایش بر باد رفت.

مسوولان فدراسیون دوومیدانی برای اینكه این اتفاق تكرار نشود، حدادی را از حدود 3 ماه پیش به آلمان اعزام كردند تا به همراه مربی، ماساژور و پزشك خود تمرینات را دنبال كند.

3- سجاد مرادی یكی از پرمدال ترین دوومیدانی كاران ایران در مسابقات بین المللی و آسیایی در رقابت های قهرمانی جهان در كره جنوبی موفق شد، در ماده 800 متر جواز حضور در المپیك لندن را بدست آورد.

سجاد اوایل امسال در نخستین مرحله مسابقات لیگ الماس در قطر شركت كرد و توانست 800 متر را زیر یك دقیقه و 46ثانیه بدود كه ركورد مطلوبی محسوب می شود.

وی كه چند ماه پیش مدعی بود برای حضور در فینال المپیك تلاش می كند، با مصدومیت جزئی مواجه شده و مدعی است كه در صورت تشدید درد شاید به المپیك نرود.

سجاد مرادی در اصفهان و زیر نظر برادر خود به عنوان مربی تمرین می كند.

با پیشنهاد او، سعید گابریل گورنی یكی از قهرمانان الجزایر و المپیك به ایران آمد و مدتی هدایت مرادی را برعهده گرفت اما با شروع سال جدید به دلیل مشكلات خانوادگی به كشورش بازگشت.

4- امین نیك فر ورزشكار پرتاب وزنه آمریكایی ایرانی تبار كشورمان نیز تابستان سال گذشته در مسابقات تورنتو كانادا به سهمیه B المپیك دست یافت.

وی با پرتاب وزنه به مسافت 20متر و 5سانتیمتر موفق شد جواز حضور در المپیك را از آن خود كند.

امین نیك فر در آمریكا تمرینات خود را دنبال می كند.

5- سجاد هاشمی آهنگری نخستین ورزشكار سرعتی ایران بود كه در مسابقات ارتش های جهان در برزیل نخستین سهمیه دوهای سرعت ایران در ماده 400 متر را كسب كرد و پنجمین المپیكی ایران لقب گرفت.

وی با ثبت زمان 45 ثانیه و 81 صدم ثانیه ضمن شكستن ركورد ایران در این ماده نخستین دونده سرعتی ایران لقب گرفت كه 400 متر را زیر 46 ثانیه دویده است.

باتوجه به اینكه در آن زمان ورودی B المپیك در 400 متر 45 ثانیه و 70 صدم ثانیه بود سجاد هاشمی المپیكی محسوب نمی شد. اما با خوش اقبالی و پس از تغییر نظر مسوولان اتحادیه بین المللی دوومیدانی و كاهش ورودی در برخی از مواد دوومیدانی از جمله دو 400 متر آقایان به 45 ثانیه و 90 صدم ثانیه، هاشمی موفق به كسب ورودی المپیك شد.

او نیز در طول یك سال گذشته اگر چه نتوانسته است، ركورد خود را جابجا كند اما بارها و بارها برای كشورمان در ماده 400 متر صاحب مدال طلا شده است.

هاشمی تمرینات خود را زیر نظر ایوب دادروان در تبریز دنبال می كند.

6- لیلا رجبی ششمین المپیكی دوومیدانی ایران بود كه در زمستان كه هیچ فردی تصورنمی كرد دوومیدانی كاران كشورمان بتواننددراین زمان ورودی المپیك را از آن خود كنند ورودی پرتاب وزنه را با 17 متر و 60 سانتیمتر از ان خود كرد.

وی در مسابقات انتخابی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات داخل سالن آسیا در ورزشگاه افتاب انقلاب تهران ورودی المپیك را بدست آورد.

در شرایطی كه برخی از كارشناسان مدعی بودند مسابقه برگزار شده رسمیت چندانی نداشته است، رجبی در مسابقات داخل سالن چین و قهرمانی جهان در تركیه ركورد خود را بارها تكرار كرد تا دیگر انتقادها از نحوه سهمیه گرفتن وی فروكش كند.

لیلا رجبی دریك سال گذشته بارها وبارهاركورد ایران را دراین ماده بهبود بخشیده است.

وی كه بیشتر از سه ماه است در بلاروس اردوی خود را ادامه می دهد دو روز پیش در مسابقات ملی این كشور شركت كرد و ركورد ایران را بار دیگر بهبود بخشید.

7- ابراهیم رحیمیان یكی دیگر از المپیكی های ایران در میان بهت همگان موفق شد در ماده پیاده روی برای نخستین بار ایران را صاحب سهمیه كند.

در آخرین روزهای سال 1390، رحیمیان درمسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن موفق شد باطی كردن 20كیلومتر در مدت زمان یك ساعت و 24 دقیقه ویك ثانیه ضمن شكستن ركورد شخصی و ملی ایران جواز حضور در المپیك را كسب كند.

او زیرنظر جواد خسرو شیری و در ارتفاعات دماوند تمرینات خود را ادامه می دهد.

با شروع سال 91، خیلی ها تصور می كردند كه دیگر سهمیه های دوومیدانی به پایان رسیده است با این وجود مسوولان فدراسیون مدعی بودند كه هنوز چند ورزشكار دیگر از جمله مریم طوسی، هادی سپهرزاد، برادران صمیمی، روح اله عسگری، محمد ارزنده، كیوان قنبرزاده و ... می توانند سهمیه كسب كنند.

با وجودی كه چندین مسابقه داخلی و خارجی برگزار شد و هر روز فرصت كسب سهمیه المپیك در دوومیدانی به روزهای پایانی خود(18 تیرماه)نزدیك ترمی شد دوومیدانی كاران ایران فروغی دركسب سهمیه المپیك نداشتند تا اینكه از حدود یك هفته پیش و در مسابقات ستارگان آسیا كه یكی ازآخرین فرصت های كسب سهمیه المپیك بود دو سهمیه با ارزش بدست آمد.

8- رضا قاسمی یكی از شیرین ترین سهمیه های دوومیدانی ایران را كسب كرد چرا كه برای نخستین بار ایران در بازی های المپیك لندن نماینده ای در دو 100 متر داشت.

وی با دویدن 100 متر در مدت زمان 10 ثانیه و 24 صدم ثانیه برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی ایران سهمیه پرطرفدار ترین و سریعترین ورزش المپیك را كسب كرد.

او هم اكنون در اصفهان تمرین می كند.

9- یك روز بعد روح اله عسگری در دومین روز مسابقات ستارگان آسیادوومیدانی ایران را با خلق ركوردی بی نظیر در دو 110متربامانع متعجب كردو در كنار احسان حدادی تنها المپیكی سهمیه A ایران ایستاد.

عسگری باطی كردن 110متربا مانع در مدت زمان 13 ثانیه و 50 صدم ثانیه ضمن شكستن ركورد ملی ایران جواز حضور در المپیك را از آن خود كرد.

وی كه ورزشكاری بروجنی است تمرینات خود را درگلستان پشت سر می گذارد.

10 - دهمین سهمیه دوومیدانی ایران نیز به نام محمد ارزنده ورزشكار لرستانی افتاد.

وی در مسابقات تخصصی پرش هاكه به فاصله یك روزمانده تاپایان فرصت كسب سهمیه در سراسر جهان، در آفتاب انقلاب تهران برگزار شد جواز حضور در لندن را كسب كرد تا سومین دوومیدانی كار در میان 10 ورزشكار باشد كه در كشورمان جواز حضور در المپیك را بدست آورده است.

ارزنده با پرشی به ارتفاع هشت متر و 17 سانتیمتر ضمن شكستن ركورد ایران نخستین ایرانی نام گرفت كه توانسته بیش از هشت متر بپرد.

رقیبان ایرانی او در این مسابقه اگر چه پرشی بیش از هفت متر و 30 سانتیمتر داشتند اما هرگز به او نزدیك نشدند.

باوجودكسب 10 سهمیه در دوومیدانی نباید فراموش كردكه برخی از دوومیدانی كاران كشورمان در عین شایستگی از حضور در المپیك بازماندند و برخی نیز هر چه تلاش كردند نتوانستند خود را به المپیك برسانند.

محمود و محمد صمیمی از جمله ورزشكارانی بودند كه در عین شایستگی بلیت پرواز به لندن رااز دست دادند چرا كه بارها و بارها ودرمسابقات داخلی و خارجی ورودی B المپیك را كسب كردند و به مقام های اول و دومی رسیدند.

آنان به دلیل ایرانی بودن احسان حدادی یكی از برترین ورزشكاران جهان در این ماده تنها با كسب سهمیه A می توانستند راهی المپیك شوند.

محمودصمیمی به خبرنگار ایرنا دراین خصوص گفت كه خیلی از ورزشكاران جهان در پرتاب دیسك آرزو دارند كه به مانند او و برادرش پرتاب كنند تا بتوانند به لندن بروند اما باوجود احسان حدادی آنان باید حتما سهمیه A را كسب می كردند تا همراه او در المپیك حاضر باشند.

محمود صمیمی روز جمعه گذشته در آخرین فرصت خود در بلاروس دیسك را 64 متر و 77 سانتیمتر پرتاب كرد و به قهرمانی مسابقات رسید اما 27 سانتیمتر كم آورد تا به المپیك نرسد.

هادی سپهرزاد دیگر دوومیدانی كار كشورمان نیز از جمله ورزشكارانی بودكه تمام تلاش خود را برای كسب سهمیه دهگانه انجام داد.

او حتی ركوردخود نسبت به ورودی المپیك پكن را جابجاكردبطوری كه اگر قوانین حاكم برالمپیك دوره گذشته حاكم بود او امروز در جمع ورزشكاران المپیكی ایران قرار داشت.

به دلیل سخت تر شدن مسابقات دهگانه سپهرزاد برغم شایستگی نتوانست هیچگاه به مرز 7950امتیاز موردنظر اتحادیه جهانی دوومیدانی برسد و به المپیك اعزام شود.

مریم طوسی دیگر بانوی ایرانی نیز همواره این فرصت را داشت تا در دو 400 و 200 متر جواز حضور در المپیك 2012 لندن را بدست آورد.

تلاش های او بارها و بارها تنها منجر به بهبود ركورد ایران شد و سهمیه ای به ارمغان نیاورد.

كیوان قنبرزاده كه دریك سال گذشته ركوردپرش ارتفاع ایران در مسابقات مختلف را جابجا كرده است یكی دیگر از امیدهای كسب سهمیه المپیك در دوومیدانی بود كه برغم تلاش فراوان تنهابه دلیل 2سانتیمتر اختلاف در پرش ارتفاع از حضور در المپیك بازماند.

ركورد وی 2 متر و 26 سانتیمتر بود در حالی كه برای رسیدن به لندن حداقل باید 2 متر و 28 سانتیمتر می پرید.

بدین ترتیب پرونده دوومیدانی ایران در مسابقات گزینشی المپیك 2012 لندن با كسب 10 سهمیه به پایان رسید تا دوومیدانی نسبت به دوره گذشته در پكن ( 5 ورزشكار و 6 سهمیه) رشدی چشم گیر داشته باشد.

افشین داوری رییس فدراسیون دوومیدانی در این باره گفت:‌امیدوارم ورزشكاران كشورمان دربازی های المپیك 2012 لندن بتوانند ركوردهای خود رابهبودبخشیده یا حداقل تكرار كنند.

وی ابراز امیدواری كرد احسان حدادی با درخشش در لندن، دوومیدانی ایران را در سالی كه روند رو به رشدی را دنبال كرده است، صاحب مدال كند.

در همین حال چندی پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینكه رضا مقدم یكی از ورزشكاران كشورمان در مسابقات ازبكستان موفق به كسب سهمیه B المپیك شده است كه پس از بررسی ها مشخص شد این اتفاق رخ نداده است و این ورزشكار حتی نتوانسته 70 متر نیز پرتاب كند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید