جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز نقشه‌ای برای فریب کاری

نگاه روز

نقشه‌ای برای فریب کاری

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 82، سال دوازدهم، تیر و امرداد 1393، رویه 15

پس از سالها خواب گران، رهبران کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اینک به خود آمده‌اند و با سوء ظن بسیار به نقشه خاورمیانه بزرگ و آماج آن می‌نگرند.

به باور کارشناسان ژرف‌نگر، داعش این نقشه ابلهانه را هم زمان با اعلام تشکیل خلافت اسلامی، برای برگردندان نگاه‌ها از نقشه خاورمیانه بزرگ منتشر کرده است. دلایل کارشناسان ژرف‌نگر نیز این ها است:

اول : داعش اگر توان در خوری داشت در دو سال گذشته کار سوریه را یک سره می‌کرد، در حالی که اعضایش حتی توان نابودی رقبای همتای خود درهمین سوریه را هم ندارند.
دوم : پیشروی برق آسای داعش در خاک عراق ناشی از :
 الف ـ خیانت فرماندهان ارتش عراق و تحویل پادگان ها به داعش بود.
 ب ـ نشانه‌های فراوانی پیش روی ما است که از یک توافق سه جانبه بین روسای اقلیم کردستان، ترکیه و داعش ( البته با طراحی قدرت‌های خارجی ) حکایت می‌کند. بر اساس این توافق، سلطه حکومت اقلیم کردستان علاوه بر کرکوک و مناطق کرد نشین سوریه در سایر جاها ( جز ترکیه ) ظاهرا تضمین شده است.

در این میان دولت ترکیه ( که آینده نشان خواهد داد رهبران کنونیش بیش از آن که اسلام گرا باشند جهان وطن هستند ) ارزیابی غلط و خطرناکی را به مردم و نهادهای سیاسی این کشور القاء می‌کند، زیرا با فرض اجرای نقشه‌ی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در زمینه طرح خاورمیانه بزرگ، کردستان ترکیه هم از تجزیه مستثنی نخواهد بود. ضمن آن که مردم ترکیه ناگزیر از پرداختن تاوانهای سنگینی هم خواهند شد.

گرچه کمک عربستان به داعش انکار ناشدنی است، اما به نظر می رسد فرمانروایان عربستان نیز اینک نسبت به آینده بیمناک شده‌اند، زیرا در نسخه نهایی طرح خاورمیانه بزرگ، تقسیم عربستان به سه کشور نیز پیش بینی شده است.

یک نکته تردید بر انگیز در مورد چنین نقشه‌ای این است که کسانی که حتی فقط با الفبای سیاست و جبرهای جغرافی سیاسی ( ژئو پلتیک ) سرزمین‌های واقع در این نقشه آشنا باشند، می‌فهمند چنین نقشه‌ای یک رویا پردازی غیر ممکن است. با این همه، رسانه‌های تاثیر گذار و حرفهای فرا منطقه‌ای به میزانی باور نکردنی آن را به عنوان یک رویداد جدی در کانون توجه قرار داده‌اند و نسبت به آن بزرگ نمائی کرده‌اند.

با ارزیابی توان واقعی داعش ( حتی اگر سلاح های جدید آمریکا به جای تحویل به ارتش آزاد سوریه به داعش تحویل داده شود ) و تردید های ایجاد شده برای حاکمان منطقه ( که تا این اواخر  طراحان نقشه خاورمیانه بزرگ را حامی بی چون و چرای خود می‌دانستند )، این نقشه را نباید جدی گرفت.

تمرکز  باید همچنان بر طرح خاورمیانه بزرگ و نقشه پیوست این طرح باشد.

 


یک روز پس از اعلام خلافت توسط گروه داعش، دیلی میل نقشه ای را منتشر کرد که برنامه پنج ساله داعش برای غلبه جهانی را به تصویر کشیده است!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه