سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز حکومت نژادپرست کانادا و ادعای حقوق بشر

نگاه روز

حکومت نژادپرست کانادا و ادعای حقوق بشر

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 73، مهر و آبان 1391، رویه 18

حکومت کانادا روابط سیاسی خود را با ایران برید. دلیل عمده‌ی حکومت کانادا در این‌باره، مسایل احترام به حقوق بشر بود.

حکومت کانادا از بزرگترین ناقضان حقوق بشر درباره‌ی بومیان یا صاحبان اصلی این سرزمین است. حکومت کانادا، میراث خون‌بار امپریالیسم انگلیس در شمال قاره‌ی آمریکاست. انگلیسها پس از سلطه بر این منطقه به مانند استرالیا و سرزمین‌هایی که امروز به نام ایالات متحده‌ی آمریکا شناخته می‌شود، بومیان این سرزمین‌ها را قتل‌عام کردند و با قرار دادن آنها در شرایط سخت غیرانسانی، کوشیدند تا نسل و نژاد آنها را با آلوده‌ساختن به الکل و بیماری‌های جنسی، در معرض نابودی قرار دهند.

با جنگ و کشتار، زمین‌های آنان را غصب کردند و صاحبان اصلی این سرزمینها را در خانه‌ی خود، بدل به زندانی کردند. البته این روند هنوز در کانادا، ایالات متحده‌ی آمریکا و استرالیا ادامه دارد.

خنده‌دار است که این جنایتکاران علیه بشریت و نسل انسان، امروز دم از حقوق بشر می‌زنند.

گرچه در سال 2007 میلادی (13 سپتامبر) یعنی بیش از 60 سال از صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعلامیه‌ی جهانی حقوق بومیان را به تصویب رساند که آن را به عنوان نقطه‌ی عطفی در تاریخ قتل، کشتار، غصب اراضی و سلب حقوق اولیه‌ی «بومیان» دانست.

با وجود تصویب این اعلامیه، هنوز راه درازی از گفتار به کردار در آمدن این مصوبه وجود دارد. پس از 5 سال از تصویب اعلامیه‌ی جهانی حقوق بومیان، حکومت نژادپرست کانادا، هیچ تغییری در رویه‌ی ضد انسانی خود نسبت به بومیان یا مالکان واقعی این سرزمین نداده است و البته در پی آن هم نیست که سیاستهای خود را در این زمینه دگرگون کند. راستی چگونه است آنها که سبدسبد رطب میخورند، انگشت اتهام خوردن رطب به سوی دیگران بلند می‌کنند؟!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید