سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز بهتر بود، ما «پژو» را بیرون می‌کردیم

نگاه روز

بهتر بود، ما «پژو» را بیرون می‌کردیم

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 72، صفحه 30

شرکت پژو – سیتروین خودروساز بزرگ فرانسه با بیرون رفتن از بازار ایران، دچار زیان‌های سنگینی شد تا جایی که ناچار به بستن پاره‌ای از تاسیسات خود شد و در نتیجه کارگران بسیاری (تا این زمان هشت هزار نفر) بیکار شدند. گسترهٔ این عمل تا آنجا بود که رییس‌جمهور تازهٔ فرانسه آن را به عنوان یک «ضربه» اعلام کرد. بسیاری از دیده‌بانان مسایل اقتصادی ایران، با توجه به توان صنعتی کشور و امکان جایگزین کردن خودروی پژو با تولید داخل، بر این باور بودند که با توجه به سیاستهای ضدایرانی دولت فرانسه، لازم است که با اخراج «پژو» از ایران، ضربه‌ای به اقتصاد آن کشور وارد کنیم که خوشبختانه فرانسویها با اشتباه محاسبه، آرزوی این دسته از دیده‌بانان مسایل اقتصادی ایران را محقق ساختند.

با توجه به اثرات سخت بیرون رفتن پژو از ایران بر روی اقتصاد فرانسه، به بهانهٔ هم‌آوایی با شرکت خودروسازی ژنرال موتورز که دارای سهام اندکی در شرکت پژو سیتروین می‌باشد، پاره‌ای از تحلیلگران بر این باورند که سارکوزی پیش از ترک کرسی ریاست جمهوری برای ایجاد مشکل برای جانشین خود، مساله‌آفرینی کرده است.

به هر حال موضوع هرچه باشد (پذیرش خواست آمریکایی‌ها، توطئهٔ سارکوزی علیه اولاند)، این مساله نشان داد که اقتصاد ایران، بازار ایران از آن حد گستردگی و شکوفایی برخوردار است که می‌تواند با راهگشایی یا راهبندان حتا برای شرکت بزرگی مانند پژو سیترون ، مساله‌ساز گردد. ایران سالانه 5/2 میلیارد دلار قطعه‌های خودرو از شرکت پژو خریداری می‌کرد که بریده شدن این درآمد، ضربهٔ سختی بر پیکر این شرکت وارد آورد. البته باید بدانیم که شرایط در جهان غرب برای خودروسازان مناسب نیست و بسیاری از آنان مانند «اوپل» (آلمان)، فیات (ایتالیا) سیات (اسپانیا) و... در شرایط بحرانی به سر میبرند.

با بریده شدن خریدهای ایران، پژو – سیتروین در موقعیت بسیار بدی قرار گرفت و مجبور شد کارخانهٔ خود در حومهٔ پاریس را تعطیل کند. این کارخانه بیش از 3 هزار نفر کارگر و کارمند دارد. از سوی دیگر این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد 1400 تن از کارکنان کارخانهٔ واقع در شهر «رن» در غرب فرانسه را بیکار کند.

از سوی دیگر، بسیاری از کارخانه‌های تامین‌کنندهٔ قطعات برای شرکت پژو – سیتروین نیز یا تعطیل شده‌اند و یا اینکه کارگران زیادی را بیکار کرده‌اند.
در حالی که اقتصاد بیمار فرانسه با بدهی نزدیک به دو تریلیارد دلار، به سرنوشت دیگر اقتصادهای بحران‌زدهٔ اروپا مانند اسپانیا، ایتالیا، پرتغال نزدیک می‌شود، بیرون رفتن پژو از بازار ایران، ضربهٔ سخت دیگری بر پیکر اقتصاد این کشور بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید