سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آیین ویژه هفتاد و یکمین سالگر نجات آذربایجان «روز گریز اهریمن»

خبر

آیین ویژه هفتاد و یکمین سالگر نجات آذربایجان «روز گریز اهریمن»

23 آذر 1396 ـ تالار مهرگان

آیین ویژه‌ی هفتاد و یکمین سالگرد نجات آذربایجان «روز گریز اهریمن»، در ساعت 17 و 40 دقیقه پنج‌شنبه 23 آذر 1396، این چنین آغاز شد:

پاینده ایران؛ سروران ارجمند و یاران گرامی: به پا می‌خیزیم برای همخوانی سرود «ای ایران، ای مرز پر گهر»

سپس سرور ارجمند تیرداد انصاری مدیر آیین ویژه‌ی هفتاد و یکمین سالگرد روز نجات آذربایجان «روز گریز اهریمن» با خوش‌آمد به باشندگان گفت:

 سروران ارجمند و گرامی: خجسته هفتاد و یکمین سالگرد نجات آذربایجان «روز گریز اهریمن» را به یکایک شما شادباش می‌گویم. رخداد پر سرور 21 آذر 1325، نوار تجزیه‌ی ایران را که از تحمیل قرارداد گلستان در سال 1192 خورشیدی آغاز گردیده بود و تا تجزیه‌ی شهرستان فیروزه در سال 1311 خورشیدی پی‌گرفته شده بود، برید.

اما افسوس که در اثر خیانت رژیم پیشین، دو باره روند تجزیه‌ی ایران پی گرفته شد و 24 سال پس از نجات آذربایجان، بحرین (استان چهاردهم) تجزیه شد.

امروز نیز خطر تجزیه‌ای بزرگ در کمین است؛ تجزیه‌ی سهم 50 در صدی ایران در دریای مازندران ( کاسپیان ). به هوش باشیم و برابر این توطئه نیز پایداری کنیم.

سپس ایشان، سروده استاد شهریار فرزند تبریز را در «گریز اهریمن»، برای باشندگان خواندند:

هان به یغما برده آن ناخوانده مهمان می‌رود
آن نمک نشناس، بشکسته نمکدان می‌رود

گرچه بام ودر به سر کوبید صاحب خانه را
خانه آبادان که جغد از بوم ویران می‌رود

از حریم بوستان باد خزانی بسته باد
با سپاه اجنبی از خاک ایران می‌رود

خاتم جم گو به وقت آصف دوران قوام
اهرمن دیدم که از ملک سلیمان می‌رود

بار قحط و رنج و درد آورد و رفت
گو بماند درد را، کز سینه پیکان می‌رود

دیزی سفت و سیاهی پشت پایش بشکنید
ترسم آخر باز گردد چون پشیمان می‌رود

شرّ آن کوبنده چکش از سر ما کنده شد
لیک از رو، مشکل این کوبنده سندان می‌رود


نخستین سخنران آیین ویژه روز نجات آذربایجان (روز گریز اهریمن)، سرور ارجمند و گرامی علی‌رضا کاشفی فرزند تبریز بودند. ایشان از غائله‌ی آذربایجان از زاویه‌ی ادامه‌ی تلاش حکومت‌های گوناگون روسیه در راستای «فارسی‌زدایی» در سرزمین‌های ایرانی نشین، سخن‌راندند.

سپس بانو هما ارژنگی، فرزندی از فرزندان تبریز، سروده‌ی «آتورپاتکان» را به خجستگی این روز، پیش‌کش باشندگان نمودند.

سپس سرور ارجمند و گرامی مهندس محمدتقی حرآبادی، سروده‌ی «وصل آذربایجان آید به یاد» را تقدیم حاضران کردند.

در این بخش از برنامه، سرور ارجمند و گرامی مهندس ناصر نهجوی فرزند تبریز، سرود «آذربایجان» را که شعر آن از سرور ارجمند وگرامی بانو توران شهریاری بود، برای باشندگان اجرا نمودند. شایان سپاس بسیار است که بانو توران شهریاری با وجود مشکل حرکتی در این آیین شرکت جسته بودند.

دومین سخن‌ران نشست، سرور ارجمند و گرامی تیرداد انصاری بودند که پیرامون «دانستن تاریخ‌ ملی و غرور ملی، ویژگی شخصیت احمد قوام»،  با باشندگان سخن گفتند.

به دنبال ایشان سرور ارجمند و گرامی یحیی خان‌محمدآذری فرزند دیگری از شهر تبریز، سروده‌ی «گریز اهریمن» را به خجستگی روز نجات آذربایجان «روز گریز‌اهریمن»، پیشکش حاضران نمودند.

آن‌گاه سرور ارجمند و گرامی، بانو نادره بدیعی، سروده‌ی «به برم بازآ» را در اشتیاق وصلِ آذربایجان در یک‌سال تجزیه سروده بودند، پیش‌کش باشندگان کردند.                         .

در این بخش از برنامه سرور ارجمند دکتر محمد‌علی سجادیه، گفت وگوی گوتاه سرهنگ قلی‌اوف کنسول اتحاد شوروی در تبریز را که به شعر درآورده بودند، برای باشندگان خواندند. دکتر محمدعلی سجادیه با وجودی که برروی صندلی‌چرخدار قرار دارند، در این آیین حضور یافته بودند.

سپس سرور ارجمند و گرامی عبدالله مراد علی‌بیگی سروده‌ی «سرِ ایران» را تقدیم حاضران نمودند. آن‌گاه، از شاهنامه‌ی استاد نوبخت (به خط استاد) رونمایی گردید و از تلاش سرور ارجمند و گرامی محمدرضا فولادخواه در چاپ شاهنامه‌ی استاد حبیب‌الله نوبخت که پس از شاهنامه‌ی فردوسی، بزرگ‌ترین اثر تاریخی ـ حماسی فرهنگ ایران‌زمین است ، سپاس‌گزاری شد.

در فرجامین بخش برنامه، سرور ارجمند و گرامی دکتر هوشنگ طالع که ریشه در شهر تبریز دارند با ارائه‌ی تنها دو سند، چهره‌ی بدون نقاب فرقه‌ی دموکرات را در برابر دیدگان باشندگان قرار دادند.

آیین ویژه هفتاد و یکمین سالگر نجات آذربایجان «روز گریز اهریمن» در ساعت 20 و 45 دقیقه به پایان رفت.

 



 مزار شهدای 21 آذر 1324 در مشکین‌شهر. مزدوران شوروی (فرقه دموکرات آذربایجان) آنها را به شهادت رساندند. روان همهٔ جانباختگان ایران شاد باد. - عکاس: حسین زندی

 

کاریکاتور معروف اراده آذربایجان به مدیریت شادروان زهتاب فرد چاپ تبریز. به مناسبت نجات آذربایجان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید