سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز نوروز چینی‌ها گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را رسمی ایرانی می‌دانند

نوروز

چینی‌ها گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را رسمی ایرانی می‌دانند

بازنشر مطلب قدیمی

با نزدیک شدن به نوروز باستانی ، مانند چند سال گذشته شاهد تبلیغات برخی از سایت ها و وبلاگها در خصوص عدم نگهداری و یا تحریم ماهی قرمز هستیم.

این ماجرا از آنجا شروع شد که 6-7 سال پیش خبری مبنی بر آلودگی بالای ماهی قرمز در رسانه های کشور مطرح شد، بالطبع به دلیل اینکه همه ایرانیان با این حیوان خانگی در ارتباط هستند ، بحث بیماری زایی و خطرناک بودن ماهی قرمز حساسیت های بسیاری را برانگیخت. مدعیان آلوده بودن ماهی قرمز در تبلیغاتی غلو آمیز و اکثراً بی پایه  از این حیوان که سالها میهمان خانه ایرانیان بوده موجودی خطرناک و مرگ آور ساخته بودند.

در این میان تعداد زیادی از دوستداران حیوانات و محیط زیست که از مرگ و میر بالای ماهیان قرمز در مراحل تولید ، توزیع و نگهداری ناراحت بودند از روی دلسوزی و برای حمایت از این مخلوقات زیبای خداوند در این مسیر همکاری کردند.


 

خوشبختانه در 2-3 سال گذشته صحت ادعای خطرناک بودن ماهی قرمز توسط کارشناسان و متخصصان رد شده و ثابت شده که بیماری زا بودن ماهی قرمز مانند دیگر موجودات زنده است و در مقایسه با انسان و دیگر حیوانات به مراتب کمتر نیز است .

پس از آنکه مشکل بیماری زا بودن ماهی قرمز حل شد شوربختانه در یکی دو سال گذشته شاهد آن هستیم که عده ای ادعا می کنند که گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین رسمی چینی است و نباید مورد استفاده قرار گیرد! بر فرض صحت چنین ادعایی می توان گفت که بسیاری از رسومات ایرانیان طی سالهای گذشته از فرهنگ های دیگر آمده و بسیاری از رسوماتمان نیز در فرهنگ های دیگر رسوخ کرده است و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

 جستجویی اینترنتی در خصوص ماهی قرمز نتایج جالبی به همراه داشت! برای این کار با استفاده از مترجم گوگل ، کلماتی نظیر ماهی قرمز ، عید ایرانیان ، نگهداری از ماهی قرمز و ماهی قرمز در ایران ، از فارسی به چینی ترجمه شد و پس از جستجوی متون چینی ترجمه شده و ترجمه مجدد آنها به فارسی،  به مطالب چینی جالبی در این خصوص برخوردیم که نشان می دهد چینی ها ، رسم گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را رسمی ایرانی می دانند و ضمن اشاره مستقیم به ایرانی بودن حضور ماهی قرمز در سفره هفت سین ، ادعایی مبنی بر چینی بودن این رسم ندارند!

برخی از عکس ها و مطالب زیر که حاصل نتیجه این جستجوست در ادامه آمده است :

 

ایران در شب سال نو. ایرانی ها بر طبق آداب و رسوم منحصر به فرد خود در خانه های خودشان هرخانواده بر روی میز قرآن ، ماهی قرمز ، شیرینی ، حبوبات ، سیر ، گل ، سکه و ادویه خاص قرار می دهد. (+)

 

یک روز قبل ازنوروز. در این روز، مردم ایران طبق آداب و رسوم سنتی به بازار و مراکز خرید میروند این عکس مادر ایرانی را نشان می دهد کودکان خود را در انتخاب ماهی قرمز راهنمایی می کند. (+)

 

یک زن در پایتخت ایران ، تهران ، در خیابان ها با خرید ماهی قرمز، خود را برای سال آینده ایرانی  آماده کند. ماهی قرمز یکی از اقلام سنتی برای آغاز سال جدید در ایران است. جشن سال جدید ایران در تقویم ایران ،که معادل یکم ژانویه به تقویم میلادی است در روز 21 ماه مارس برگزار می شود. ایرانیان جشنواره بهاری یا نوروز را که زمنین دوباره نو می شود به عنوان آغاز سال نو جشن می گیرند. (+)

 

مطلبی در یک سایت چینی در مورد سفره هفت سین و استفاده ایرانیان از ماهی قرمز ( +)

 

معتقدم اگر این انرژی که طی این سالها صرف تبلیغات نادرست برای ماهی قرمز شده را صرف آموزش و فرهنگ سازی صحیح در خصوص نگهداری از ماهی قرمز می کردیم ، الان خیلی اوضاع بهتر بود. ضمن اینکه حذف ماهی قرمز از خانه ایرانیان در شرایط فعلی عواقب بسیار بدی خواهد داشت که بارها در این وبلاگ گفته ام و باز هم خواهم گفت.

پی نوشت :

-          پرونده ماهی قرمز در این وبلاگ

برگرفته از تارنگار دوستداران حیوانات و محیط زیست

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه