سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آرزوی سالی خوب برای هم وطنان دارم - ضریح مرقد امام حسین(ع)رونمایی می‌شود

خبر

آرزوی سالی خوب برای هم وطنان دارم - ضریح مرقد امام حسین(ع)رونمایی می‌شود

استاد محمود فرشچیان ضمن آرزوی آغاز سال خوبی یرای همه ایرانیان در سراسر دنیا و خبر دادن از نزدیک شدن اتمام ساخت ضریح مرقد مطهر حضرت امام حسین (ع) از پیشرفت هنر ایران در سال 90 گفت.

nike air force 1 low uv | Nike

استاد محمود فرشچیان استاد و هنرمند نگارگر ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نو شدن سال گفت: همیشه بهار و رسیدن سال جدی خوش یمن بوده و هست و همواره ایرانیان برای این نو شدن احترام خاصی قائلند.

وی افزود: ایران همیشه با آغاز سال جدید نو می شود و من هم آروز می کنم که دل های ایرانیان هم نو بشود و سال خوبی در پیش داشته باشند.
 
استاد نگارگری ایران به آنچه در سال 90 بر هنر ایران گذشته است اشاره کرد و بیان کرد: امیدواریم نگارگری و هنر ایران با حمایت هایی که صورت می گیرد به جایگاهی که حق و شایسته آن است دست یابد و با تلاش بیشتر به سرانجام مقصود برسد.
 
استاد فرشچیان ادامه داد: تعداد هنرمندان نگارگری در گذشته معدود بود و آثار آنها مشابه یکدیگر و وامدار شعر و ادبیات بود اما خوشبختانه امروز هنرمندان بسیاری در رشته نگارگری فعالیت می کنند. به عنوان مثال آثاری که در دوسالانه نگارگری دیدم که در میان آنها آثاری که در ورای آنها فکر و اندیشه نهفته است بسیار زیاد بود.

وی همچنین از رونمایی و اتمام ساخت ضریح مرقد مطهر حضرت امام حسین (ع) در اولین فرصت پیش روی خبر داد و گفت: بخش عمده کار صورت گرفته و تا چند وقت آینده این پروژه مقدس به پایان خواهد رسید.
 
محمود فرشچیان به سال 1308 شمسی در اصفهان ، دیده به جهان گشود . پدرش ، حاج غلامرضا فرشچیان ، از تجار فرش بود و در کار هنر قالی بافی دست داشت .
 
این زمینه مساعد برای پرورش ذوق و شوق او در راه آشنایی با هنر موثر افتاد و از همان دوران کودکی استعداد و علاقه خود را در زمینه نقاشی نمایان کرد.
 
از سالهای پیش از مدرسه از روی نقشه های قالی طرح میزد ، تا به تدریج دستش در کار نقش پردازی روان شد.
 
فرشچیان در طی تحصیلات مقدماتی در محضر استاد میرزاآقا امامی اصفهانی هنرمند چیره دست و پرآوازه اصفهان ، به آموختن نقاشی دلبستگی تمام پیدا کرد و دل در گرو نقش های زیبا بست.
 
سال 1329 بعد از 6 سال فعالیت و کسب هنر در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان ، به کسب دیپلم عالی نائل آمد که آثار سالهای شاگردی همچنان در مرکز هنرستان ، موجود است. وی با گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا به اروپا رفت و چندین سال به مطالعه ، و کار در موزه ها مشغول شد. بنا بر گفته وی در موزه‌های اروپا، اول کسی بود که وارد موزه می‌شد با بسته‌ای از کتاب و قلم، و در نهایت آخر از همه، خود او بود که از موزه خارج می‌شد.
 
پس از بازگشت به ایران، فرشچیان کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه