سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز نوروز دوستداران حیوانات، لطفاً نگویید ماهی قرمز نخرید!

نوروز

دوستداران حیوانات، لطفاً نگویید ماهی قرمز نخرید!

برگرفته از تارنگار دوستداران حیوانات و محیط زیست

 

پیش از این در مطلبی که 4 سال پیش و با عنوان «مراقب دلسوزیهای مشکوک برای حذف ماهی و سبزه از سفره هفت سین باشیم» نوشته بودم، هشدار داده بودم که در کنار تلاش برخی دوستان و گروههای دوستدار محیط زیست که خواهان حذف ماهی ماهی قرمز هستند، گروههای بسیاری به دلایل مختلف سر ستیز با ماهی قرمز دارند. اینک با گذشت چند سال از شروع تبلیغات بر علیه ماهی قرمز اثرات برخی از آن تبلیغات نادرست و همراهی ناخواسته و گاهاً احساساتی برخی از دوستداران حیوانات به خوبی آشکار شده است.


 

رسانه های حیوان ستیز، حامی ماهی قرمز شده اند
گروههایی که نه تنها هیچ دلبستگی و اعتقادی به حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست ندارند، بلکه در کارنامه آنها حیوان ستیزی نیز به چشم می خورد سعی داشته و دارند در لباس حامیان حیوانات زمینه های حذف ماهی قرمز از سفره هفت سین را فراهم آورند.
بیان ادعاهایی نظیر بیماری زا بودن ماهی قرمز، ایرانی نبودن ماهی قرمز و اسراف کردن پول و لطمه به اقتصاد خانواده از دلایلی بوده است که در چند سال گذشته مطرح شده است و خوشبختانه نادرست بودن هر کدام از این ادعا ثابت شده است. (
مطلبی در همین رابطه:چه گروه هایی طرفدار حذف ماهی قرمز از سفره هفت سین هستند ؟! )

شدت گرفتن کشتار سگها و گربه های ولگرد
پیش از این هشدار داده بودم که اگر به دروغ اعلام شود ماهی قرمز بیماری زا است آنگاه باید فاتحه ی همه حیوانات خانگی و شهری را خواند. شوربختانه امروزه شاهد هستیم که گربه ها و سگهای بی خانمان به جرم بیماری زا بودن به راحتی قتل عام می شوند.
متاسفانه در سالهای پیش شاهد افزایش کشتار سگها و گربه های ولگرد به بهانه بیماری زا بودن هستیم و ریشه این مساله را می توان در خبرهای نادرست مطرح شده در خصوص بیماری زا بودن ماهی قرمز جستجو کرد.

طرح مبارزه با نگهداری سگ، کپی برابر اصل طرح مبارزه با ماهی قرمز است !
همچنین پیش از این در مطلبی گفته بودم فراری دادن ماهی قرمز از خانه ایرانیان می تواند زمینه ساز دوری بیش از پیش ایرانیان از حیوانات شود و این مساله در نهایت به حیوان ستیزی و طبیعت ستیزی منجر خواهد شد. فراری دادن ماهی قرمز از خانه های ایرانیان به هر شکل و با هر توجیهی بی شباهت به طرح مبارزه با حیوانات خانگی که بویژه در مورد سگ ها اجرا می شود نیست. (
مطلبی در همین رابطه: طرح مبارزه با نگهداری سگ، کپی برابر اصل طرح مبارزه با ماهی قرمز است ! )

ماهی قرمز منفعت مادی برای بخشی از مدعیان حمایت از حیوانات ندارد
یکی از بدبختی های ماهی قرمز این است که کسی برای درمان آن به دامپزشک مراجعه نمی کند. شاید اگر همچون سگ و گربه امکان تشخیص بیماری و درمان ماهی های قرمز وجود داشت امروزه بسیاری از کسانی که خواهان حذف ماهی قرمز هستند، سخن از خرید و نگهداری ماهی قرمز می راندند و به جای اینکه بر حذف ماهی قرمز اصرار کنند می گفتند که باید از ماهی قرمز نگهداری کرد!

لاک پشت و سمندر جایگزین ماهی قرمز شده اند
پیش از این در مطلبی هشدار داده بودم که با حذف ماهی قرمز، حیوانات دیگری جایگزین آن می شود و این ادعا پس از چند سال بطور مشخص ثابت شده است. حضور لاک پشت های آبی و سمندر در سفره هفت سین و بازار داغ فروش نوروزی آنها نشان از اشتباه استراتژیک و حساب نشده برخی از دوستداران حیوانات در خصوص مقابله نادرست با ماهی قرمز است. (
مطلبی در همین رابطه: چهار شنبه سوری ، ترقه و فشفشه ! ماهی قرمز ، لاک پشت و سمندر ! )

راه نجات در حل مشکل سیستم تولید و توزیع است
ماهی قرمز سه مرحله تولید ، توزیع و نگهداری در خانه ها پشت سر می گذارد. بزرگترین دلیل تلفات ماهیان بخاطر عملکرد نادرست در مرحله تولید و توزیع است. خوشبختانه نظارت بر مرحله تولید بسیار آسان تر از مراحل دیگر است. تولید کنندگان ماهی قرمز تنها در چند استان فعال هستند و از طریق ادارات شیلات و دامپزشکی می توان بر کار آنها نظارت کرد. اگر ماهی سالمی تولید شود می توان امیدوار بود که تلفات ماهیان به حداقل برسد. ای کاش دوستداران حیوانات و محیط زیست بر این دو سازمان فشار می آوردند تا نظارت و کنترل بهتر و بیشتری بر این بخش ها داشته باشند. اگر تنها نیمی از انرژی ای که صرف تبلیغات منفی و بعضاً دروغ سازی علیه ماهی قرمز شده است را صرف افزایش نظارت بر تولید کنندگان می کردیم ، بسیاری از مشکلات امروزمان حل شده بود.

ماهی سالم بخریم
اگر مردم عزیزمان بیاموزند که در هنگام انتخاب ماهی به برخی از نکات ظاهری توجه کنند و بدانند که ماهی سالم حداقل از لحاظ ظاهری بدون آسیب دیدگی ، بدون خوردگی باله ها و دم ، دارای پولک های سالم و شاداب و سرحال است در این صورت میزان مرگ و میر ماهی در منازل به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابد. اگر ماهی سالم وارد خانه شود می توان امیدوار بود که با رعایت نکاتی ساده سالها عمر کند. بسیاری از ماهیان آکواریومی ، به مراتب حساس تر از ماهی قرمز هستند ولی سالهای سال در آکواریوم زنده می مانند و به مرگ طبیعی می میرند . یکی از مهمترین دلایل این مساله ، حساسیت افراد در هنگام خرید ماهی است.
هموطنانمان باید بدانند همانطوریکه در موقع خرید هندوانه و سیب زمینی به شکل ظاهری جنس خریداری شده دقت می کنند ، در هنگام خرید ماهی نیز باید ماهی سالم بخرند. اگر ماهی سالم خریداری شود ، خود بخود فرایند تولید و توزیع هم بهبود خواهد یافت و تولید کنندگان و توزیع کنندگان مجبور خواهند شد  ماهیانی سالم و با کیفیت را عرضه کنند.

مرگ و میر مسافران نوروزی بدتر است یا مرگ و میر ماهیان نوروزی؟!
در ایمیل ها و عکس هایی که در مخالفت با ماهی قرمز در اینترنت منتشر شده ، تصاویر ناراحت کننده ای از مرگ و میر ماهیان دیده می شود و در کنار این عکس ها عده ای می خواهند اینگونه نتیجه بگیرند که پس برای حل مشکل نباید ماهی قرمز خرید!
اما مگر بر اساس آمار سالانه 25000 در اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست نمی دهند ؟ 25000 کشته و چندین برابر آن زخمی و معلول باعث خسارات فراوان معنوی و مادی برای بسیاری از هموطنانمان می شود. مگر مرگ هموطنان عزیزمان که اتفاقاً بسیاری از آنها در تعطیلات نوروزی اتفاق می افتد دردناک نیست ؟!
اما آیا راه حل این است که پلیس کشور ، بیانیه ای بدهد و بگوید به دلیل تلفات بالای انسانی ، اداره پلیس سفرهای بیرون شهری را تحریم می کند و از مردم عزیزمان می خواهد دیگر به سفر نروند!! نسخه ای که برخی از مدافعان محیط زیست و حیوانات برای ماهی قرمز می پیچند اینگونه است ! یعنی می خواهند صورت مساله را پاک کنند. اصلاً مثالی دیگر بزنم : مگر طبق آمار سالانه 3 میلیون تن گندم بدلیل تلفات ناشی از مصرف بد نان در کشور هدر نمی رود؟! اگر قرار است سازمان غله کشور و وزارت بازرگانی بر اساس نسخه برخی دوستان رفتار کند باید اعلام کند به دلیل تلفات بالای نان و ضررهای فراوان ناشی از آن پس خوردن نان را تحریم می کنیم تا از این بحران فرار کنیم.
در عجبم که چگونه برخی از دوستان زیست محیطی و طرفدار حیوانات خود را در قامت میرزا محمد حسن شیرازی می بینند و تصور می کنند با گفتن جمله ای و دادن بیانیه ای مردم تنگ های ماهی را می شکنند و دیگر ماهی قرمز نمی خرند؟! البته اگر اینگونه بود که خیلی عالی بود و آرزوی هر کدام از طرفداران محیط زیست این است که روزی فعالان محیط زیست و سازمانهای زیست محیطی به درجه ای از رشد و تاثیرگذاری برسند که با دادن یک بیانیه و یک نامه همه مشکلات را حل کنند. اما تا وقتی که به آنجا نرسیده ایم باید همان کاری را بکنیم که پلیس برای کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات و سازمان غله برای کاهش تلفات نان می کند و آن کار آموزش است و آموزش است و آموزش.

راه نجات ماهی قرمز آموزش، آموزش و آموزش است
برای نجات ماهی قرمز باید همه گروهها و افراد مرتبط با ماهی قرمز آموزش ببنید. از تولید تا حمل و نقل و نگهداری نیاز به آموزش داریم. گروهای دوستدار حیوانات باید به جای تحریم کردن خرید ماهی قرمز که در نهایت منجر به ایجاد فضایی بر ضد حیوانات می شود در صدد آموزش همگانی در خصوص نگهداری از ماهی قرمز باشند. (
مطلبی در همین رابطه:در گفتگو با تولید کنندگان ماهی قرمز گفته شد؛ آموزش تنها راه کمک به ماهی قرمز است )

نگوییم ماهی قرمز نخرید
اگر کسی به هر شکلی توانایی خرید ماهی قرمز را ندارد حق ندارد خریدن آن را تحریم کند، این درست مثل آن است که شوربختانه این روزها بسیاری از هموطنانمان توانایی خرید آجیل شب عید را به دلایل اقتصادی ندارند ولی حق ندارند که خریدن آجیل را تحریم کنند. بنابراین باید گفت هر کسی که توانایی نگهداری از ماهی قرمز را ندارد نباید ماهی قرمز بخرد.

پرونده ماهی قرمز در این وبلاگ

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه