سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز نوروز خوان نوروزی توسط سیزده مستندساز در شبکه دو سیما گسترده می‌شود

نوروز

خوان نوروزی توسط سیزده مستندساز در شبکه دو سیما گسترده می‌شود

مجموعه مستند«خوان نوروزی» به کارگردانی 13 مستندساز از برنامه‌های نوروزی شبکه دو سیماست که در گروه مستند این شبکه به تهیه‌کنندگی مرتضی ندایی ساخته شده است و در نوروز 1390 هر روز ساعت 30/8 صبح از شبکه دو سیما پخش خواهد شد .


در آیین های باستانی ایران برای هر جشن «خوانی» گسترده می‌شد که دارای انواع خوراکی‌ها بود. خوان نوروزی «هفت سین» نام داشت و می‌بایست از بقیه خوان‌ها رنگین‌تر باشد . هر یک از اجزای آن نیز به نیت خاصی بر سفره نوروزی جای می‌گیرند و در این رخداد ملی، یک ملت وحدتی زیبا را برای نوزایی طبیعت، به رخ می‌کشد.

محمود یارمحمدلو در سنندج، تبریز و سمنان مستند «سمنو» را کارگردانی کرده است، هادی آفریده در سمنان و تهران مستند «سنجد، درخت فراموش شده»، کامران حیدری در شیراز و در بین قشقایی ها مستند «سبزه»، محمدرضا فرزاد در رشت و انزلی مستند «مرغانه»، محمدعلی هاشم زهی در چابهار مستند «بهارگاه»، حسن نقاشی در یزد  مستند «شیرین روز»، محمد مقدم در کاشان، عسلویه، تهران، گرجستان، کردستان، شیراز و قشم مستندهای «آینه» و «ماهی»، امید بلاغتی در تهران، شهریار، دماوند و اراک مستند «سیب»، حسین مشک آبادیان در بوشهر مستند «سیر»، شهرام میراب اقدم در زنجان، اراک و تهران مستند «سرکه» و مریم حق‌پناه و پژمان مظاهری‌پور در هوراند آذربایجان شرقی مستند «سماق»  را کارگردانی کرده‌اند .
"فرهاد ورهرام " نیز مشاور طرح این مجموعه بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه