سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز نوروز چه گروه‌هایی طرفدار حذف ماهی قرمز از سفره هفت سین هستند ؟!

نوروز

چه گروه‌هایی طرفدار حذف ماهی قرمز از سفره هفت سین هستند ؟!

باز نشر مطلب قدیمی

با توجه به تجربیات و مشاهدات این چند ساله متوجه شده ام که گروههای متفاوت و با سلیقه های متفاوتی خواهان حذف ماهی قرمز هستند.  دو نکته بسیار جالب در مورد این فراد وجود دارد : نخست آنکه گوناگونی این گروه ها در مقایسه با تعداد طرفدارانشان خیلی زیاد است و نکته دوم آنکه اختلاف فکری زیادی بین این گروهها وجود دارد .


 

این گروهها تابلو یا عنوان مشخصی ندارند و نامگذاری من تنها بر اساس بارزترین وجه مشخصه آنهاست . این افراد شامل :
کسانی که از حیوانات می ترسند : عده ای به دلایلی که شاید خودشان هم ندادند از حیوانات می ترسند ، خواه این حیوان ماهی قرمز درون تنگ باشد یا موش خیابانی . ترس این افراد هیچ دلیل مشخص و عقلانی ندارد.
کسانی که حیوانات را آلوده و بیماری زا می دانند : عده ای به اشتباه و بر اساس اطلاعات نادرست و ضعف دانش همه حیوانات را آلوده و باعث ایجاد بیماری می دانند. این افراد عمدتاً کسانی هستند که اطلاعاتی در مورد حیوانات ندارند و تصور می کنند نزدیکی به هر حیوانی می تواند باعث ایجاد بیماری شود. متاسفانه برخی شایعات نادرست در چند ساله گذشته به طرفداران این گروه افزوده است . این گروه ترجیح می دهند به هر شکل و وسیله ای حیوانات را از محیط زندگی خود دور کنند.
 افراد حیوان ستیز : گروهی از افراد ذاتاً با حیوانات سر ستیز دارند و حیوان آزار هستند. از هر فرصتی برای کشتن و دوری از حیوانات استفاده می کنند. این گروه هیچوقت تمایلی به داشتن حیوان ندارند و از حیوانات متنفر هستند.
افرادی با مشغله فراوان : افرادی که چنان خود را درگیر کار و زندگی کرده اند که حاضر نیستند روزانه چند دقیقه ای را برای نگهداری از حیوان خانگی وقت بگذارند.
کسانی که با نوروز و فرهنگ ایران سر ستیز دارند : این افراد با نوروز و آئین های باستانی ایران سر ستیز دارند از هر فرصتی برای ضربه زدن به نوروز و آئین های باستانی استفاده می کنند. امروزه همه ماهی قرمز را بخشی از سفره هفت سین می دانند و سفره هفت سین ایرانی با ماهی قرمز کامل می شود ، حذف ماهی قرمز می تواند شروع خوبی برای حذف بخش های دیگر باشد. این گروه در چند ساله گذشته به سراغ سبزه نیز رفته اند و با آوردن بهانه هایی از جمله اسراف و ... از تریبون ها و رسانه های خود تبلیغاتی را برای حذف سبزه نیز آغاز کرده اند.
کسانی که راه نجات ماهی قرمز را در حذف آن می دانند : متاسفانه هر ساله تعدادی از ماهیان قرمز به دلایل مختلفی می میرند و این مساله به هیچ وجه انکار پذیر نیست . در میان گروههای متفاوت دوستدار حیوانات ، گروهی هستند که تنها راه نجات ماهی قرمز را در حذف کردن آن از سفره هفت سین می دانند و هیچ روش دیگری را برای کاهش و یا از بین بردن تلفات ماهی قرمز موثر نمی دانند .
توضیح : خوشبختانه یا متاسفانه حامیان و دوستداران حیوانات طیف مختلفی از افراد و گروهها با تفکرات متفاوتی را شامل می شود. برای مثال در میان دوستداران حیوانات گروهی گیاهخواری را تنها راه نجات حیوانات می دانند ، گروهی دیگر طرفدار نگهداری و پرورش حیوانات خانگی هستند ، حتی در میان دوستداران حیوانات گروهی وجود دارند که معتقدند اگر شکار حیوانات بصورت علمی و کارشناسی شده باشد می تواند در نهایت به وضعیت حیات وحش کمک کند . در میان دوستداران حیوانات گروه های زیادی راه نجات ماهی قرمز را در آموزش و اصلاح روشهای تولید ، توزیع و نگهداری می دانند و معتقدند برای نجات ماهی قرمز باید آموزش در سطح وسیع را در دستور کار قرار داد و ماهی قرمز را به عنوان محبوب ترین و یا شاید تنها حیوان خانگی بسیاری از ایرانیان حفظ کرد.
مدعیان دروغین حیوان دوستی : عده ای به هر دلیلی دوست دارند خود و یا گروهشان را جزو حامیان حیوانات بدانند. این گروه وقتی در برابر مطالبات مردمی برای نجات ماهی قرمز و کاهش تلفات ماهی قرمز قرار می گیرند به ناچار آسانترین راه که همانا گفتن  « تحریم ماهی قرمز » است را انتخاب می کنند و مسئولیت را از سر خود باز می کنند. این گروه ها هیچوقت تلاشی برای آزمودن روشهای دیگر برای کمک به ماهی قرمز انجام نداده اند . متاسفانه این مساله حتی در میان برخی ان جی او های مدعی حمایت از حیوانات هم دیده شده است .
افراد بی تفاوت : برخی افراد کلاً نسبت به همه چی متفاوت هستند . نه به حیوانات علاقه ای دارند و نه دشمنی . برایشان مهم نیست نوروز باشد یا نباشد. این افراد نه از سر ستیز با فرهنگ ایران ، بلکه از سر بی تفاوتی هیچوقت اهمیتی به نوروز و سفره هفت سین نمی دهند و بنابراین حذف ماهی قرمز برایشان اهمیتی ندارد.
کسانی که ماهی قرمز را ایرانی نمی دانند : کسانی به اشتباه تصور می کنند رسم قرار دادن ماهی قرمز در سفره هفت سین ایرانی نیست و برای همین باید حذف شود. البته در این زمینه پژوهش های لازم که جواب مشخصی به علاقه مندان بدهد انجام نشده و حتی در مقابل این گروه افرادی هستند که اعتقاد دارند ماهی قرمز سابقه ای 2500 ساله در ایران دارد .
کسانی که مشکل اقتصادی دارند : در آستانه ایران 1390 نمی شود در مورد مساله ای صحبت کرد و مسائل اقتصادی را از نظر دور داشت . بدبختانه فقر و مشکلات اقتصادی بر همه مسائل سایه افکنده و غیر قابل انکار است . امسال عده ای هر چند اندک به دلایل اقتصادی ماهی قرمز را از سفره هفت سین ( اگر داشته باشند ) حذف خواهند کرد.
افرادی که به دنیال جایگزینی ماهی قرمز با حیوانات دیگر هستند :در میان گروههای حامی حذف ماهی قرمز گروههایی هستند که  بی سر و صدا از آب گل آلود ماهی گرفته اند و سعی دارند با شکار و فروش لاک پشت و سمندر از محیط های طبیعی این حیوانات که بعضاً در خطر انقراض هستند را جایگزین ماهی قرمز کنند.

همانطور که مشاهده کردید این گروهها متفاوت هستند و سلایق مختلفی دارند و متاسفانه بر حسب اتفاق بیشتر این گروهها رابطه خوبی با حیوانات ندارند و در واقع مخالف حیوانات هستند اما از آنجائیکه ممکن است پایگاه اجتماعی نداشته باشند و یا تصور کنند بیان واضح دلایل مخالفتشان با ماهی قرمز با استقبال عمومی مواجه نمی شود سعی دارند با استفاده از شعار حمایت از ماهی قرمز و با پنهان شدن در لباس بخشی از گروه حامیان حیوانات به دنبال حذف ماهی قرمز باشند و این مساله مهمی است که باید از سوی طرفداران حیوانات مورد توجه ویژه  قرار گیرد.

توضیح : مطالب گفته شده نظرات شخصی بنده است که حاصل چندین سال تجربه و فعالیت در این حوزه است. با کمال افتخار از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان استقبال می کنم . کمترین بهره این نوشتار این است که می تواند باعث ایجاد گفت و گو در این مورد شود و موافقان و مخالفان به شکل بهتری مشخص شوند. 


در همین رابطه و در این وبلاگ :

پرونده ماهی قرمز در این وبلاگ

پوستر و بروشور آموزشی نگهداری از ماهی قرمز

در گفتگو با تولید کنندگان ماهی قرمز گفته شد؛ آموزش تنها راه کمک به ماهی قرمز است

چینی ها گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را رسمی ایرانی می دانند

مراقب دلسوزیهای مشکوک برای حذف ماهی و سبزه از سفره هفت سین باشیم

آشنایی با حیوانات زمینه ساز حمایت از آنهاست

آشنایی با نحوه نگهداری و مراقبت از ماهی قرمز

برگرفته از تارنگار دوستداران حیوانات و محیط زیست

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه