جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آخرین وضعیت دریاچه های فارس - گنبدهای نمکی در دو دریاچه

زیست بوم

آخرین وضعیت دریاچه های فارس - گنبدهای نمکی در دو دریاچه

خبرگزاری مهر: آخرین بررسیها از شرایط دریاچه ها و تالابهای فارس نشان می دهد بخش زیادی از دریاچه های استان به طور کامل خشک شده‌اند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

به گزارش خبرنگار مهر، با فرا رسیدن فصل گرما و ادامه آن وضعیت تالابها و دریاچه های استان فارس نیز دستخوش تغییرات جدی شد.

دریاچه هایی که تا پیش از آن به علت بارندگی کمی پرآب شده بودند اکنون یا خشک شده اند یا در حال خشکی هستند.

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه های استان فارس گفت: در حال حاضر با توجه به شدت گرما در این استان تعداد زیادی از دریاچه ها به طور کامل خشک شده و این امر ناشی از دمای زیاد هواست.

علمدار علمداری با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه های استان فارس افزود: طی مدت اخیر گرمای زیاد هوا منجر به تبخیر زیاد آب در دریاچه ها شده به همین دلیل با توجه به اینکه دریاچه ها ورودی آب نداشته اند به طور کامل خشک شده و در وضعیت نگران کننده ای به سر می برند.

دریاچه پریشان

وی ادامه داد: در این راستا دریاچه های پریشان، مهارلو، کافتر، بختگان به طور کامل خشک شده و این امر باعث ایجاد مشکلاتی در مناطق شده است.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: در حال حاضر دو دریاچه هیر و برمشور ماهور تاحدودی آب دارند اما دیگر دریاچه ها خشک است البته دریاچه هفت برم نیز فقط دو برم آن آبدار است.

وی در رابطه با دریاچه طشک نیز گفت: این دریاچه تنها چشمه گمبان آن که ورودی آب ثابت دارد تا حدودی آبدار است و دیگر نقاط آن نیز با خشکی روبه رو است.

علمداری ادامه داد: در اوایل فصل تابستان دریاچه های استان تاحدودی آبدار بود و حتی برخی از دریاچه ها که خشک بودند، زمینهای آن خیس بود اما طی مدت اخیر شاهد خشکی شدید دریاچه های استان هستیم.

وجود گنبدهای نمکی در دو دریاچه فارس

این کارشناس محیط زیست در رابطه با وجود گنبدهای نمکی در دریاچه های استان فارس بیان کرد: در حال حاضر به دلیل خشک شدن دریاچه و بالا رفتن شوری آب در اطراف دریاچه بختگان و مهارلو شاهد وجود گنبدهای نمکی زیادی هستیم.

بختگان

وی گفت: البته بیشترین گنبدهای نمکی کشور در مسیر استانهای فارس و هرمزگان قرار دارد و در این راستا در محدوده دو دریاچه بختگان و مهارلو تعداد زیادی گنبد نمکی وجود دارد.

علمداری با بیان اینکه گنبدهای نمکی شوری آب را بیشتر می کنند، اظهار داشت: یکی از دلایل وجود این گنبدهای نمکی در اطراف دو دریاچه بختگان و مهارلو یکی مربوط به ساختار منطقه و دیگری مربوط به تبخیر زیاد آب است.

وی ادامه داد: در این راستا با وجود اینکه نیمی از ورودی آب دریاچه بختگان آب شیرین است اما به دلیل وجود گنبدهای نمکی شوری آب در این دریاچه بسیار بالاست.

دریاچه مهارلو

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه ضخامت دریاچه در شوری آن نیز تاثیرگذار است، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت دریاچه های استان فارس آنقدر نگران کننده است که مسئولان امر باید هرچه سریعتر چاره اندیشی کنند.

وضعیت بحرانی دومین دریاچه بزرگ ایران

علمداری در ادامه پیرامون وضعیت دریاچه بختگان گفت: این دریاچه دومین دریاچه آب شور بزرگ ایران به شمار می رود و در حال حاضر بیش از چهار سال از خشکی پی درپی آن می گذرد.

وی افزود: با وجود اینکه طی چند مدت اخیر 40 میلیون متر مکعب حقابه این دریاچه رها شد اما این حقابه نیز دردی از دریاچه دوا نکرد.

وی تاکید کرد: دریاچه بختگان برای بازگشت به روزهای گذشته به بیش از یک میلیارد متر مکعب حقابه نیاز دارد در غیر این صورت همانند چند سال اخیر شاهد خشکی کامل دریاچه خواهم بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه