جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هشدار كارشناسان نسبت به خطر وقوع طوفان‌هاي نمكي در استان فارس - ۱۰۰هزار هکتار مساحت دریاچه بختگان خشک شده است

زیست بوم

هشدار كارشناسان نسبت به خطر وقوع طوفان‌هاي نمكي در استان فارس - ۱۰۰هزار هکتار مساحت دریاچه بختگان خشک شده است

درحالی‌که همه نگاه‌ها متوجه دریاچه ارومیه شده است کارشناسان با اشاره به خشک‌شدن دریاچه بختگان استان فارس از خطر وقوع طوفان‌های نمکی در این استان خبر می‌دهند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Sneakers Nike Shoes

به گزارش مهر، برخی فلامینگوهای دریاچه بختگان توان پرواز ندارند زیرا نمک بال‌هایشان را پوشانده و قدرت پرواز را از آنها گرفته است. این در حالی است که به محض اینکه درباره خشکی دریاچه‌ها و مشکلات زیست‌محیطی صحبت می‌شود همه مسئولان کشور فورا به یاد دریاچه ارومیه می‌افتند و طرح و برنامه‌هایشان را به سمت این تالاب روانه می‌کنند. دریاچه بختگان طی سال‌های اخیر به‌صورت کامل خشک شده و مشکلات مختلف زیست‌محیطی را برای شرق استان فارس ایجاد کرده است. بختگان بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور محسوب می‌شود که اکنون خطر وقوع طوفان‌های نمکی این تالاب را تهدید می‌کند اما گویا در سطح کشور عزمی برای رفع مشکلات این تالاب وجود ندارد.

آسیب‌های دشت نمک

یک کارشناس حوزه محیط‌زیست در استان فارس با تأکید بر اینکه پتانسیل‌های طوفان نمک در دریاچه بختگان وجود دارد به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر تمام دریاچه بختگان که بیش از 100هزار هکتار است به‌طور کامل خشک است. علمدار علمداری اظهار داشت: در این راستا دریاچه به یک دشت نمک تبدیل شده و تمام شرایط برای ایجاد طوفان نمکی در منطقه وجود دارد. وی بیان کرد: با هر جریان بادی در منطقه بختگان، نمک‌های کف تالاب بلند شده و در زمین‌های اطراف می‌نشیند که این امر مشکلاتی را به همراه داشته است.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست گفت: با توجه به مشکلات و معضلات دریاچه بختگان باید هر‌چه سریع‌تر برای احیای آن تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود چرا که در غیراین صورت باید منتظر وقوع اتفاقات ناگواری بود. دبیر مؤسسه 13فروردین نیز با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه، بختگان گفت: بستر دریاچه‌ها به‌ویژه دریاچه بختگان از مواد ریز و نمک پر است و به‌دلیل اینکه از مواد ریزی تشکیل شده‌اند تحت‌تأثیر کوچک‌ترین وزش بادی جا به جا می‌شوند.

علی‌اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه میزان نمک دریاچه بختگان بالاست، خاطرنشان کرد: با وزش باد لایه‌های آغشته به نمک نیز از سطح دریاچه بلند می‌شود و این امر می‌تواند برای مردم منطقه خطرآفرین باشد. این فعال محیط‌زیست با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از طوفان نمک در بختگان باید بستر دریاچه مرطوب باشد، تصریح کرد: در این راستا حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که بستر دریاچه را تا حدودی مرطوب و نمناک نگه‌داشت، در غیراین صورت آسیب غیرقابل جبرانی به سلامت و کشاورزی منطقه وارد خواهد شد.

هشدار نسبت به کویری‌شدن استان فارس

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، شهریورماه سال‌جاری، با اشاره به خشک‌شدن دریاچه بختگان گفت: با خشک‌شدن این دریاچه، کویری شدن، استان فارس را به‌ویژه از جنوب منطقه تهدید می‌کند. محمدجعفر ناظم‌السادات در گفت‌وگو با تسنیم افزود: خشک‌شدن دریاچه‌های فارس، به‌ویژه بختگان، زندگی مردم استان را مختل می‌کند، این در حالی است که بختگان به‌عنوان دومین دریاچه آب شور کشور، مانع پیشروی منطقه کویری از سمت جنوب به استان شده اما با خشک‌شدن این دریاچه، فارس به منطقه کویری تبدیل می‌شود.

فلامینگوها جایی در بختگان ندارند

حسین‌علی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس، مردادماه امسال از تلاش مأموران، کارشناسان، محیط‌بانان و جمعی از افراد منطقه خیر در شهرستان استهبان برای نجات فلامینگوهای گرفتار شده در نمکزارهای ناشی از خشک‌شدن بختگان خبرداد و گفت: بیش از 400فلامینگو و جوجه فلامینگو پس از نجات به دریاچه‌های مهارلو و طشک منتقل شده‌اند. وی گفت: علت اصلی حادثه خشک‌شدن کامل دریاچه بختگان علاوه بر گرمای تابستان، احداث سد در بالادست حوضه آبخیز و خشکسالی سنوات گذشته است. ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه گرمای هوا بعد از خشک‌شدن دریاچه طاقت‌فرساست، خاطرنشان کرد: عملیات نجات فلامینگوها 3شبانه‌روز به طول انجامید و بسیاری از جوجه فلامینگوها از مرگ حتمی نجات پیدا کردند. مدیرکل محیط‌زیست فارس با اشاره به خشک‌شدن بختگان تصریح کرد: یکی از راهکارهای نجات بختگان از وضعیت فعلی تخصیص حقابه زیست‌محیطی تعیین شده به‌صورت مستمر از دریاچه پشت سدهای احداثی و ساماندهی کشاورزی در منطقه است که متأسفانه به‌علت عدم‌تخصیص حقابه واقعی بختگان، امروزه شاهد واردشدن خسارت جدی به این زیستبوم حیاتی در این منطقه هستیم و لازم است تمامی دستگاه‌ها، به‌خصوص امور آب استان، به تکلیف قانونی خود در این مورد عمل کنند تا بیشتر از این شاهد از بین رفتن این زیستگاه و تهدیدات جدی متاثر از خشک‌شدن آن نباشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه