سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه های فارس در حسرت حقآبه/ از تالابها فقط لکه آبی مانده است

زیست بوم

دریاچه های فارس در حسرت حقآبه/ از تالابها فقط لکه آبی مانده است

خبرگزاری مهر: دریاچه های استان فارس این روزها در حسرت حقآبه به سر می برند، حقآبه ای که می تواند حال و روزآنها را از وضعیت خشکی مطلق بیرون بیاورد.به گزارش خبرنگار مهر، خشکی دریاچه های استان فارس همچنان مانند چند سال گذشته ادامه دارد و کارشناسان نسبت به ادامه این روند اظهار نگرانی می کنند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | limited edition leopard nike air

دریاچه های پریشان، بختگان، کافتر، مهارلو، ارژن این روزها نه تنها آبی ندارند بلکه خشکی آنها پیامدهای زیست محیطی نیز به همراه داشته و تنها دوای درد این خشکی نیز مدیریت مصرف آب و اختصاص حقآبه به تالابهای خشکیده استان است.

کارشناسان تاکید دارند علاوه بر مدیریت مصرف آب در بخشهای مختلف، اختصاص حقآبه به تالابها می تواند حال این تالابها را بهتر کند.

در این رابطه یک کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه های استان فارس به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه به دلیل عدم وجود مدیریت مصرف آب، هر روز وضعیت خشکی دریاچه های استان بحرانی تر و پایدار می شود از این رو باید تدابیر ویژه ای در این خصوص اتخاذ شود.

 

علمدار علمداری افزود: در حال حاضر وضعیت دریاچه های استان بسیار نگران کننده است به گونه ای که دریاچه بختگان که از بزرگترین دریاچه های کشور است به کفه شور 150 هزار هکتاری تبدیل شده است.

وی گفت: در این راستا ضروری است که برای احیاء این دریاچه و همچنین ارژن نیز اقداماتی انجام شود زیرا در حال حاضر شرایط به گونه ای است که حتی اقلیم منطقه تغییر کرده و انجیرستانهای این منطقه به طور کامل خشک شده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست ادامه داد: دریاچه کافتر نیز به طور کامل خشک است، البته وضعیت دو دریاچه پریشان و مهارلو بهتر از این دریاچه نیست زیرا پریشان نیز فقط یک لکه آبی است که هر چه می گذرد این لکه آبی کوچکتر می شود.

وی بیان کرد: دریاچه مهارلو نیز به دلیل ورود فاضلاب شهر شیراز تاحدودی آبدار است که این امر در درازمدت نیز حیات دریاچه را به خطر می اندازد.

علمداری با تاکید بر وضعیت نگران کننده دریاچه های استان افزود: هم اکنون شرایط به گونه ای است که پدیده ریزگرد، خشکی پوشش های گیاهی و... نیز به  دلیل خشکی دریاچه های استان و از بین رفتن رطوبت افزایش داشته که باید هر چه سریعتر برای برون رفت از این وضعیت دریاچه های استان احیا شود.

 

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: وضعیت زیستگاه های استان به عنوان عامل مهم طبیعی بسیار نگران کننده است به نحوی که گونه های مختلف با چالشهای زیادی در این حوزه همراه هستند.

وی گفت: علاوه بر گونه های آبزی، تمام گونه های گیاهی در سطح دریاچه های استان از بین رفته و شرایط به گونه ای است که پرندگان بومی نیز برای حیات در این مناطق با مشکل روبه رو هستند.

علمداری با تاکید بر لزوم احیاء دریاچه های استان اظهار داشت: در این خصوص باید نسبت به تخصیص حقآبه دریاچه های استان اقدام شود در غیر این صورت به دلیل طولانی شدن خشکی دریاچه ها برای احیاء آن با مشکل رو به رو خواهیم بود.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در حوزه کشاورزی نیز باید با تغییر روشهای آبیاری اقداماتی صورت گیرد در غیر این صورت احیاء دریاچه های استان به این راحتی صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: اگر شرایط احیاء دریاچه های استان به وجود آید به طور حتم شرایط برای بازگشت گونه های مختلف به وجود می آید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه