پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وضعیت بحرانی تالابهای استان فارس - بختگان و پریشان همچنان خشک و مهارلو در حال کاهش آب

زیست بوم

وضعیت بحرانی تالابهای استان فارس - بختگان و پریشان همچنان خشک و مهارلو در حال کاهش آب

دریاچه ها و تالابهای استان فارس تابستان امسال را نیز با بحران و خشکی سپری کردند ، تالاب بختگان به عنوان دومین تالاب بزرگ کشور با خشکی مطلق دسته و پنجه نرم می کنند، تالاب پریشان مثل سالهای اخیر کاملا خشک است و تالاب مهارلو کاهش چشمگیر آب را تجربه می کند.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

به گزارش خبرنگار مهر در فارس، دریاچه های استان برای چندمین سال متوالی خشکی و اوضاع بحرانی را تجربه می کنند.

تالابهای استان در پی عوامل مختلفی نظیر خکشسالی، برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و چاه های غیر مجاز روند خشکی را از حدود پنج سال پیش آغاز کردند و اکنون قسمت عمده ای از آنها یا خشک هستند یا با میزان تبخیر زیاد آب در تابستان، اوضاع بحرانی را تجربه می کنند.

مهارلو تنها دریاچه ای در فارس بوده که وضعیتی به مراتب بهتر از سایر تالابهای استان داشت که این دریاچه نیز به گفته دست اندرکاران طی مدت اخیر به دلیل کاهش وورد آب وضعیت خوبی ندارد.

تمامی این شرایط در حالی روی داده که دولت با نگاهی تک محوری فقط برای دریاچه ارومیه که در حال حاضر نیز در قسمتهایی از آن همچنان آب وجود دارد کارگروه نجات تشکیل داده اما برنامه های خود را برای تالابهای مهم استان که جزو بی نظیر ترین تالابهای کشور نیز محسوب می شوند و اکنون در خشکی مطلق به سر می برند ارائه نداده است.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در خصوص آخرین وضعیت دریاچه های استان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه های فارس بسیار نگران کننده است و روزهای بحرانی را سپری می کنند.

محسن جعفری نژاد با اشاره به وضعیت دریاچه پریشان افزود: دریاچه پریشان با وجود اینکه در اوایل تابستان تاحدودی آبدار بود اما طی چند مدت اخیر به دلیل بالا رفتن تبخیر خشک شده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت دریاچه پریشان که جزو مهمترین دریاچه های استان فارس است بحرانی است.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در ادامه سخنان خود با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه بختگان نیز بیان کرد: این دریاچه که دومین دریاچه بزرگ کشور به شمار می رود هم اکنون به طور 100 درصد خشک است و شرایط نامناسبی را فراهم آورده است.

وی ادامه داد: دریاچه بختگان هم اکنون به نمکزار تبدیل شده که این امر می تواند در آینده خطراتی را به دنبال داشته باشد از این رو ضروری است نسبت به تخصیص حقابه بختگان اقدام شود.

جعفری نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دریاچه طشک نیز عنوان کرد: چشمه گمبان تنها چشمه فعال این دریاچه است که تا حدودی آب دارد اما میزان آب آن به اندازی ای نیست که امیدوار کننده باشد.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس از کافتر نیز به عنوان یکی دیگر از دریاچه های بحرانی استان یاد کرد و گفت: این دریاچه نیز پنجمین سال خشکی را طی می کند و وضعیتش نیز مانند دیگر دریاچه های استان نگران کننده است.

وی با اشاره به دریاچه مهارلو نیز بیان کرد: دریاچه مهارلو از محدود دریاچه های استان است که به طور معمول به مقدار کمی آب دارد که این آب هم ناشی از ورود فاضلاب است.

جعفری نژاد با اشاره به اینکه عمق این دریاچه نیز بسیار کم است، اظهار داشت: مسئله ای که هم اکنون به عنوان یک موضوع نگران کننده مطرح است به پایین آمدن سطح آب در این دریاچه بر می گردد.

وی گفت: متاسفانه طی چند روز گذشته عمق آب در دریاچه مهارلو نیز کاهش چشمگیری داشته که این نشان دهنده این است که ورودی آب کم شده است.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در خصوص دلایل کاهش ورودی آب به مهارلو اظهار داشت: این امر ناشی از استفاده از آب در بالادست است که باید مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت مهارلو نیز به سرنوشتی مانند دیگر دریاچه های استان دچار خواهد شد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست نیز در خصوص دریاچه های استان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر به غیر از دریاچه مهارلو که مقدار کمی آب دارد تمام دریاچه های استان خشک هستند.

علمدار علمداری ادامه داد: البته آبدار بودن دریاچه مهارلو نیز ناشی از ورود فاضلاب شیراز به این دریاچه است که این امر در خشک نشدن مهارلو تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به معایب خشک شدن دریاچه مهارلو  بیان کرد: اگر این دریاچه به طور کامل خشک شود خطراتی را به همراه دارد زیرا خشک شدن دریاچه باعث بالا رفتن غلظت نمک و در نهایت از بین رفتن موجوادات آبزی می شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست اظهار داشت: در اوایل سال جاری بارشهای خوبی را در استان شاهد بودیم اما متاسفانه با گرم شدن هوا میزان تبخیر آب بالا رفت که این امر باعث خشک شدن 100 درصدی دریاچه ها شد.

علمداری تاکید کرد: اگر حقابه دریاچه های استان اختصاص نیابد به طور حتم وضعیت دریاچه ها از این هم که است نگران کننده و بحرانی تر خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه