جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم روزگار دریاچه های فارس در ششمین سال خشکسالی - کشاورزی اجازه احیا نمی دهد

زیست بوم

روزگار دریاچه های فارس در ششمین سال خشکسالی - کشاورزی اجازه احیا نمی دهد

خبرگزاری مهر: دریاچه های فارس وارد ششمین سال خشکسالی شده اند و همچنان سایه خشکی و بحران بر سر آنها سنگینی می کند. دریاچه بختگان و طشک هم اکنون خشک هستند و فقط بخش اندکی از تالاب پریشان آب دارد.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار مهر، روزگار دریاچه های استان فارس در ششمین سال خشکسالی همچنان بحرانی است. همچنان کشاورزی در فارس حرف خود را بر کرسی می نشاند و هنوز برداشهای بی رویه کمر تالابهای استان را خم کرده است.

امسال بارش باران و برف کمی امید را در دل دوستداران محیط زیست زنده کرده بود که شاید مرهمی بر تن خسته دریاچه های استان باشند اما این بارشها نیز دردی از زخم کهنه آنها دوا نکرد.

دریاچه های فارس در حالی ششمین خشکسالی را آغاز کرده اند که همچنان کشاورزی حرف اول را در استان می زند و شیره جان دریاچه های استان را به پای کاشت گندم و سایر محصولات نیازمند آب می ریزد.

کارشناسان اعتقاد دارند تا زمانی که کشاورزی، آب دریاچه های فارس را بی رویه مصرف می کند نمی توان امیدی به احیا تالابها داشت.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اظهار نگرانی از عدم آبگیری تالابهای خشک شده استان به خبرنگار مهر گفت: در حالی که هر سال در این فصل تالابهای استان تاحدودی آب داشت اما در حال حاضر اینگونه نیست.

 

علمدار علمداری افزود: متاسفانه در حال حاضر تمام تالابهای استان فارس با خشکی دست و پنجه نرم می کنند و وضعیت بحرانی دارند.

وی ادامه داد: در سال گذشته دریاچه بختگان و طشک در این زمان تا حدودی آب داشت اما در حال حاضر این دو دریاچه خشک هستند.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اظهار نگرانی از خشک بودن دریاچه پریشان نیز بیان کرد: در حال حاضر فقط مقدار کمی آب آن هم در حد یک لکه آبی در بستر دریاچه وجود دارد که این امر نگرانیهای زیادی را به دنبال دارد.

وی در خصوص دریاچه کافتر نیز بیان کرد: دریاچه کافتر نیز به طور کامل خشک است و حتی مقدار کمی آب در آن وجود ندارد که این امر حیات تالاب را به خطر انداخته است.

علمداری ادامه داد: دریاچه مهارلو تنها دریاچه ای در استان فارس است که تا مقداری کمی آب دارد که البته این آب هم ناشی از ورود فاضلاب شهر شیراز به داخل آن است که از خشک شدن دریاچه جلوگیری می کند.

وی وضعیت دریاچه های استان را نسبت به سال گذشته بحرانی توصیف کرد و گفت: در حالی دومین ماه از فصل زمستان رو به اتمام است که در سال گذشته دریاچه های استان در این زمان تا حدودی آب داشت اما در حال حاضر کاملا خشک هستند.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه وضعیت دریاچه های استان هر سال بدتر از گذشته می شود، ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ می دهد که دریاچه های استان وارد ششمین سال خشکسالی شده و باید تدابیر ویژه ای برای احیای دریاچه ها اتخاذ شود.

 

علمداری با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب اظهار داشت: در این راستا باید با مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی نسبت به احیای دریاچه ها اقدام کرد در غیر این صورت در آینده ای نزدیک استان فارس با خطرات زیادی از جمله ورود کویر روبه رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جلوه های کویری شدن در فارس دیده شده، گفت: متاسفانه میزان برداشت آب در اطراف دریاچه های استان با حفر چاه های غیرمجاز به حدی است که فرصتی به تالاب برای آبدار شدن نمی دهد.

این کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر لزوم تجدید نظر در مصرف آب کشاورزی در استان فارس گفت: تنها راه حلی که برای احیای دریاچه ها باقی مانده مدیریت مصرف آب کشاورزی و تخصیص حقابه دریاچه هاست در غیر این صورت وضعیت دریاچه ها از این هم که است بدتر خواهد شد.

علمداری با اشاره به اینکه حقابه تالابها باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: در این راستا باید با تعریف سیستم مدیریت و پایبندی به اصول اختصاص حقابه برای احیای دریاچه ها گام برداشت.

وی ادامه داد: با این کشاورزی بی رویه در استان اجازه ورود آب به دریاچه ها داده نمی شود به همین دلیل امکان احیای دریاچه ها وجود ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه