جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ۱۴ درخت کهنسال کاخ سعدآباد را شبانه سر بریدند

زیست بوم

۱۴ درخت کهنسال کاخ سعدآباد را شبانه سر بریدند

در ادامه خبرهای نگران‌کننده‌ای که در سال‌های اخیر از کاخ موزه سعدآباد می‌رسد، قطع ۱۴ اصله درخت در این مجموعه تأیید شده است. این درختان در ضلع شمالی و نزدیک دربند قرار داشتند و بنا به دستور یک مقام ارشد سازمان میراث فرهنگی برای ساخت رستوران دستور قطع آنها صادر شده است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش هنرنیوز؛ شهروند نوشت:سرهنگ محمد کربلایی دیروز خبر قطع ۱۴ اصله درخت در کاخ سعدآباد را تأیید کرد و گفت: شدیداً این موضوع را پیگیری می‌کنیم و افرادی که متخلف بوده‌اند را به مراجع قضائی تحویل می‌دهیم. این موضوع توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی در دست پیگیری است و این موضوع را با جدیت در دستور کار داریم.

 به گفته او افرادی که در زمینه قطع درختان سعدآباد دخیل بوده‌اند به مراجع قضائی تحویل داده خواهند شد.

به گفته سرهنگ کربلایی قطع این درختان در ساعت غیراداری و در قالب یک اقدام عمرانی انجام شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده در فارس، درختان قطع‌شده در مجموعه تاریخی سعدآباد سمت در ورودی دربند است. پیش از این علیرضا مختاریان، کارشناس نجات‌بخشی و احیای محوطه‌های سبز میراث فرهنگی درباره درختان سعدآباد گفته بود: اکثر درختان مجموعه سعدآباد منحصربه‌فرد و تاریخی است و در مجموع حدود ۳۰‌ هزار درخت و درختچه در محدوده ۱۱۰ هکتاری کاخ وجود دارد.

پیگیری‌های «شهروند» نشان می‌دهد، تصمیم‌گیری برای قطع درختان کهنسال سعدآباد پس از بازدید اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این مجموعه انجام شده است. یک منبع آگاه در سعدآباد دراین‌باره به «شهروند» گفت: در جریان بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از ضلع شمالی مجموعه وقتی مرکز نقلیه و تعمیرگاه سعدآباد که از گذشته در این‌جا وجود داشته و درواقع از نظر تاریخی مرکزی برای رسیدگی به امور نقلیه داخلی سعدآباد بوده را دیدند، گفتند اینها را برای چه نگه داشتید و دستور تخریب آن را دادند.

براساس این گزارش در هفته‌های گذشته و پس از این بازدید دستوراتی برای تخریب بخشی از دیوار شمالی حایل بین کاخ سعدآباد با ساختمان واقع در ضلع شمالی آن صادر و بخشی از این دیوار تخریب شده است. این اقدامات برای ساخت یک رستوران در ضلع شمالی سعدآباد صورت گرفته است.

تأیید خبر قطع ۱۴ اصله درخت در کاخ موزه سعدآباد درحالی است که منصور‌زاده، رئیس کاخ موزه سعدآباد پیش از این به «شهروند» گفته بود که برای احداث یک گالری در طبقه پایینی ساختمان یگان ویژه، واقع در ضلع شمالی دربند تنها یک درخت عرعر آن هم با دریافت مجوز و صورت‌جلسه قطع شده است.

به گفته رئیس کاخ موزه سعدآباد قرار بوده بخشی از زیرزمین ساختمان در اختیار یگان ویژه میراث فرهنگی برای تبدیل شدن به یک گالری تجهیز شود؛ اما بدنه و کارکنان فعال در مجموعه سعدآباد به «شهروند» گفتند دستور تخریب واحد نقلیه سعدآباد که بخشی از تاریخ سعدآباد است صادر شده و با وجود مخالفت اکثریت پرسنل سعدآباد با این اقدام با دستوراتی از بالا دستور قطع این درختان با هدف احداث رستوران شبانه اجرا شده است.

تخریب ۱۴ اصله درخت از درختان قدیمی کاخ موزه سعدآباد را باید در ادامه خبرهای نگران‌کننده‌ای تحلیل کرد که در سال‌های اخیر از این مجموعه رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه