پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ادامه آتش سوزی مراتع بروجرد متاثر از کمبود اعتبارات و تجهیزات

زیست بوم

ادامه آتش سوزی مراتع بروجرد متاثر از کمبود اعتبارات و تجهیزات

خبرگزاری مهر: در حالیکه روند آتش سوزی در جنگلها و مراتع شهرستان بروجرد سیر صعودی دارد اما به گفته رئیس منابع طبیعی این شهرستان با امکانات و تجهیزات کنونی و اعتبارات محدود در این زمینه نمی توان کار مفیدی انجام داد.

به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان بروجرد، روند صعودی آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی در شهرستان بروجرد که منجر به از دست رفتن بخش زیادی از مزارع، مراتع و جنگلهای این شهرستان شد نشان می دهد که همچنان مراتع و جنگلها به عنوان میراث طبیعی کشورمان با روند فعلی امکانات و تجهیزات در خطر جدی قرار دارند.

عضو جامعه جنگلبانی ایران در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در شهرستان بروجرد اظهار داشت: متاسفانه در سالجاری بسیاری از مزارع شهرستان بروجرد قبل از فصل درو طعمه حریق شدند و خرمن های زیادی در اطراف روستاهای سرسبز بروجرد در آتش سوخت.

آتش سوزی مهمترین عامل نابودی جنگل ها و مراتع در بروجرد

علی حسین بیرانوند با بیان اینکه منابع طبیعی، آب، خاک، جنگل و مرتع هر شهرستانی جزء میراث ملی محسوب می شوند، گفت: این در حالی است که این منابع ارزشمند تاثیر بسزایی در جذب توریست و توسعه صنعت گردشگری طبیعی هر شهرستان دارند.

وی از آتش سوزی به عنوان مهمترین عامل نابودی جنگل ها و مراتع در این شهرستان یاد کرد و افزود: آسیب رساندن به خاک مراتع و خسارت به جنگلهای مرتعی، آسیب رساندن به محیط زیست، از بین رفتن حیوانات و مراتع توسط روستاییان حاشیه نشین و آلودگی بیش از حد هوا از جمله خسارتهایی است که آتش سوزی به عرصه های منابع طبیعی وارد می کند.

عضو جامعه جنگلبانی ایران خاطرنشان کرد: امسال با توجه به بارندگی های خوبی که در سطح شهرستان بروجرد داشتیم پوشش گیاهی و مرتعی، رشد خوبی داشت ولی از طرف دیگر با گرم شدن بیش از حد هوا در تابستان امسال که طی 100 سال گذشته بی سابقه بود، شاهد آتش سوزی های بسیاری در سطح بروجرد و استانهای همجوار بودیم.

آتش سوزی جنگلها و مراتع اشترانکوه

بیرانوند تاکید کرد: ما باید در این خصوص تدابیری ویژه در استانها و شهرستانها قبل از شروع فصل گرم و خشک شدن پوشش گیاهی داشته باشیم.

اعتبارات اطفاء حریق جوابگوی وضعیت کنونی نیست

وی به برخی موارد تاثیرگذار در رشد آتش سوزیها در این شهرستان اشاره کرد و افزود: به علت بادخیز بودن حوزه زاگرس، گسترش آتش سوزی به طور عمده توسط وزش باد صورت می گیرد.

عضو جامعه جنگلبانی ایران از ضعف اعتبارات در این زمینه انتقاد کرد و اظهار داشت: ما در بحث اطفاء حریق شهرستان اعتبارات زیادی نیاز داریم که اگر این اعتبار تامین نشود مقابله با این روند امکان پذیر نخواهد بود.

بیرانوند با بیان اینکه در بخش تجهیزات و امکانات برای سرکوب کردن حریق نیز ضعیف عمل شده است، افزود: ما باید ماشینها، تجهیزات و امکانات لازم را برای خاموش کردن آتش داشته باشیم اما با توجه به امکانات و اعتبارات کم، خاموش کردن آتش در بعضی از موارد خاص از عهده اداره منابع طبیعی شهرستان بروجرد خارج است.

وی همچنین به نقش اطلاع رسانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما باید قبل از آتش سوزی با اطلاع رسانی به موقع از طریق صدا و سیما و دیگر ارگانهای مربوطه با این معضل مبارزه و مقابله کنیم.

45 هکتار از مراتع جنگلی بروجرد طعمه حریق شد

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بروجرد نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در این شهرستان اظهار داشت: وسعت حوزه شهرستان بروجرد حدود 140 هزار هکتار است که از این میزان بیش از 90 هزار هکتار به عنوان اراضی و منابع ملی محسوب می شود.

علی مهاجر به برخی دلایل تخریب مراتع و جنگلها در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: عوامل انسانی، تبدیل اراضی منابع ملی به ساخت و سازهای غیرمجاز و آتش سوزی از جمله عوامل تخریب این منابع ملی است.

وی با اشاره به وضعیت آتش سوزی ها در شهرستان بروجرد در سالجاری، عنوان کرد: در تابستان امسال بیش از 45 هکتار از اراضی و مراتع جنگلی این شهرستان در آتش سوخت.

اعتبار دو میلیون تومانی جوابگوی مقابله با آتش سوزی ها نیست!

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بروجرد یادآور شد: این در حالیست که به علت محدودیتها در تجهیزات و امکانات روند آتش سوزی ها در بروجرد سیر افزایشی داشته است.

مهاجر از کمبود اعتبارات در این بخش انتقاد کرد و گفت: با اعتبار دو میلیون تومانی برای مقابله با آتش سوزی نمی توانیم جوابگوی وضعیت موجود باشیم.

وی تصریح کرد: ناهماهنگی میان دستگاهها از جمله دهیاریها با نیروهای منابع طبیعی و نداشتن بالگرد برای اطفاء حریق از دیگر مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بروجرد دلیل عمده آتش سوزی ها را ناآگاهی مردم عنوان کرد و گفت: تا زمانی که حساسیت لازم در این زمینه در میان مردم و مسئولان به وجود نیاید روند آتش سوزی ها استمرار خواهد یافت.

به هر حال به نظر می رسد اوج آتش سوزی ها در تابستان امسال در حال سپری شدن است ولی حفظ میراث طبیعی کشورمان که همان جنگلها و مراتع هستند نیازمند دوراندیشی ویژه ای است تا دیگر شاهد از دست رفتن این منابع ملی نباشیم.

در سالجاری علاوه بر شهرستان بروجرد عمده شهرستانهای لرستان درگیر آتش سوزی های وسیعی بودند که نمونه آن را می توان در آتش سوزی مناطق حفاظت شده اشترانکوه شهرستان ازنا و سفیدکوه خرم آباد مشاهده کرد.

با این اوصاف سخن گفتن از کمبود اعتبارات و تجهیزات در تکرار حادثه ها دیگر دردی را درمان نخواهد کرد چرا که نابودی جنگلها رخدادی است که شاید جبرانی نداشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه