پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی آثاری از دوره‌ مفرغ در مسیر رودخانه اترک

یادمان

شناسایی آثاری از دوره‌ مفرغ در مسیر رودخانه اترک

در حوضه آبریز رودخانه «اترک» در بجنورد یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی شمال شرق ایران، آثار و محوطه‌هایی از دوره‌های مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی شناسایی شد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - ken griffey nike swingman shoes sale 2017

به گزارش ایسنا، آزیتا میرزایی سرپرست هیات بررسی و شناسایی حوضه آبریز رودخانه اترک با اعلام این خبرگفت: در مسیر طولانی این حوضه‌ی آبریز، تپه و محوطه¬های باستانی زیاد و مهمی شکل گرفته که برنامه‌ریزی برای مطالعه عمیق‌تر آنها در شناخت فرهنگ گذشته‌ی ایران بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: در بررسی و شناسایی حوضه‌ی آبگیر سد «قردانلو»، فرصتی پیش آمد تا بخشی از این محوطه مورد مطالعه‌ی باستان‌شناختی قرار بگیرد.

این باستان‌شناس بیان کرد: در این فعالیت پژوهشی 21 نقطه به‌عنوان آثار فرهنگی ثبت و ضبط شد. از این تعداد، نقطه اول یک بند در نزدیکی تنگه بود که با وجود تعلق آن به دهه‌های اخیر، شواهدی دال بر وجود آثار قدیمی‌تر نیز در آن وجود دارد.

میرزایی افزود: نقطه شماره 12 نیز متعلق به روستای متروک قردانلو بود که به دلیل زلزله در دهه 70 تخریب و متروک شده بود. 19 نقطۀ دیگر متعلق به آثار و محوطه‌های فرهنگی هستند که دوره‌هایی از مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی را دربردارند که از لحاظ کارکرد احتمالا محوطه‌های مسکونی، قلعه‌های نظامی و دفاعی و قبرستان بوده‌اند.

به گفته این باستان شناس یکی از نکات جالب‌توجه در این منطقه ساخت روستاها در دامنه‌ی کوه‌ها بودهواز دشت میان‌کوهی فقط برای کشاورزی استفاده می‌شده است.

میرزایی افزود: با توجه به شناسایی موقعیت آثار و محوطه‌های باستانی در این منطقه احتمالا این امر در گذشته نیز مصداق داشته زیرا قالب محوطه‌ها در دامنه کوه ها و ارتفاعات طرفین این دشت میان کوهی واقع هستند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، حوضه آبریز رودخانه «اترک» یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی شمال شرق ایران محسوب می‌شود، این رودخانه به طول 669 کیلومتر از بلندی‌های رشته کوه هزار مسجد در جنوب قوچانسرچشمه گرفته و پس از آبیاری دشتهای قوچان، فاروج و شیروان وارد شهرستان بجنورد میشود.

بررسی و شناسایی نجات بخشی آثار باستانی و فرهنگی حوضه آبریز قردانلو با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

همچنین براساس بند ج ماده 114قانون برنامه 5 ساله چهارم همه‌ی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله‌ی امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید