سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پیرانشهر دارای سابقه استقرار از عصر آهن است

یادمان

پیرانشهر دارای سابقه استقرار از عصر آهن است

کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی لاوین پیرانشهر نشان دهنده استقرار تاریخی از هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران مفرغ و عصر آهن است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز خان‌محمدی، سرپرست هیات کاوش «تپه لاوین» با اعلام گزارشی از برنامه‌ کاوش در پیرانشهر گفت: در برنامه کاوش، به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه لاوینِ پیرانشهر، تعداد ۲۱ گمانه به ابعاد ۱ در ۱ متر در اضلاع چهارگانه «تپه تاریخی لاوین» باز شد و در ادامه عملیات میدانی کارگاه، با نصب تابلوی تعیین ضوابط عرصه و حرایم در روی محوطه و میله‌گذاری و پرکردن گمانه‌ها خاتمه یافت.

خان‌محمدی افزود: از جمله مهم‌ترین نتایج مقدماتی این برنامه و براساس پیش‌بینی قبلی مشخص شد که گسترش عرصه اصلی تپه لاوین، به سمت شرقی آن بوده و در دورهای قبلی به وسیله کشاورزانِ محلی، تسطیح و به عنوان زمین زراعی مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین برخلاف نظریات قبلی، وجود جاده آسفالته پیرانشهر- لاوین که قبلا در ضلع غربی محوطه ساخت شده بود، آسیبی به عرصه آن وارد نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت درون پایگاهی که شامل تنظیم گزارش‌های روزانه، مستندنگاری اشیاء و آثار بدست آمده، شستشو، بررسی، تفکیک و پشت‌نویسی بیش از دو هزار قطعه سفال است، گفت: عکاسی و نقشه‌برداری از محوطه و حریم‌های آن نیز بخشی از این فعالیت‌های انجام شده است. 

این باستان‌شناس تصریح کرد: محوطه تاریخی لاوین در پیرانشهر یکی از آثار تاریخی و مهم شمال غرب کشور است که در حاشیه «رودخانه‌ زاب» قرار گرفته و نشان دهنده وجود استقراری تاریخی از هزاره پنجم قبل از میلاد و دوران مفرغ و عصر آهن است. آخرین بار، استقراری از دوران اسلامی و در زمان زمامداری ایلخانان مغول در این محوطه شکل گرفته و به تدریج متروک شده است.

خان‌محمدی اهمیت کاوش و تعیین حریم این محوطه را قرارگیری در دالان تاریخی شمال غرب و شمال بین‌النهرین دانست و گفت: ادامه مطالعه و کاوش مدت‌دار این محوطه در سال‌های آتی می‌تواند به روشن شدن وضعیت معیشت، اقتصاد و روابط فرهنگی شمال غرب ایران و مناطق همجوار به ویژه بین‌النهرین کمک قابل توجهی کند.

طبق این گزارش، مجوز کاوش برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه لاوین پیرانشهر توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید