پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بلوار شهید انصاری بافت تاریخی قزوین را دو تکه کرد

یادمان

بلوار شهید انصاری بافت تاریخی قزوین را دو تکه کرد

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بلدوزر و لودرهای شهرداری دهن باز کرده‌اند تا قدمت و تاریخ قزوین 2000 هزار ساله را یکجا ببلعند. فاز 3 بلوار شهید انصاری درحالی در کمین بخش عمده‌ای از بافت ارزشمند قزوین نشسته است که فاز نخست این طرح در دوره پهلوی آغاز شد؛ این درحالی بود که  فاز 2 این طرح  10 سال پیش توسط مسئولان به اجرا درآمد. اما گویا این مقدار تخریب و معضلات اجتماعی بوجود آمده از منفعت‌های اقتصادی کافی نبوده که هم‌اکنون مسئولان شهری با سکوت متولیان میراث‌فرهنگی قرار است فاجعه تاریخی و اجتماعی دیگری را رقم بزنند.
 
به‌گزارش CHN، درحال‌حاضر طرح بلوار شهید انصاری از محدوده خیابان هلال احمر و ورودی دولتخانه صفوی شروع شده و تا سردرعالی‌قاپو که بنایی صفوی و اصلی ترین ورودی به دولتخانه و ارگ سلطنتی است، ادامه پیدا کرده است. پیشروی این طرح منجر به نابودی بخش مهمی از شاکله میراث تاریخی قزوین و بخش عمده‌ای از بناها و عناصر ثبت شده ملی می‌شود.
 
این درحالی است که متولیان میراث‌فرهنگی قزوین هنوز هیچگونه کار مطالعاتی روی بافت تاریخی انجام نداده‌اند و فعالیت‌های آنان تنها به شناسایی آثار و بناهای تاریخی بسنده شده است.
 
«احسان دیزانی» کارشناس ارشد مرمت و مدرس دانشگاه با انتقاد از حجم بالای پروژه‌های عمرانی در بافت‌ تاریخی قزوین به CHN می‌گوید: «برج سازی، تراکم بخشی درحالی در بافت تاریخی قزوین  روندی رو به رشد پیدا کرده که فاز 3 پروژه شهید انصاری هم با تخریب بخش عمده‌ای از بافت همچنان ادامه دارد.»
 
به‌گفته وی، فاز 3 شهید انصاری درحالی بافت تاریخی را تخریب و نابود می‌کند که این بلوار دقیقا از میان بافت تاریخی و از کنار مسجد سلجوقیه و مسجد حیدریه می‌گذرد.
 
دیزانی معتقد است: «سال‌ها پیش طی اقدامی سیاسی در قزوین شورای شهر و شهردار برای جذب آراء مردم 2 پل ساختند. از آنجایی که این پل‌ها وسط شهر قرار داشتند باعث ترافیک سنگین شدند. معضل ترافیک سبب شد این طرح قدیمی پس از سال‌ها روی میز مدیران بنشیند. اما مسئله‌ای که مشهود است نبود کار مطالعاتی همه‌جانبه است چراکه پیشروی این طرح از یک سو بافت‌تاریخی را کاملا از بین می‌برد و ازطرف دیگر احداث و تعریض بزرگراه به‌هیچ وجه معضل ترافیک را حل نمی‌کند.
 
دیزانی با بیان اینکه از منظر مسئولان شهری بافت تاریخی هیچی تفاوتی با  بافت فرسوده ندارد ادامه‌ می‌دهد: «درحال‌حاضر مسئولان شهری تنها به دلیل منافع اقتصادی، مهمترین بخش بافت قزوین را درحالی نابود می‌کنند که اعتراض به این عملکرد تنها به یک پاسخ که این بخشی از بافت فرسوده است منتهی می‌شود. اما نکته جالب توجه اینجاست که  متولیان میراث‌فرهنگی تاکنون هیچ اقدامی برای نجات بخشی بافت انجام نداده‌اند. همه این عوامل باعث خواهد شد تا 2 سال آینده شهرتاریخی قزوین کاملا پاکسازی شود.
 
این درحالی است که سال 1970 در منشور واشنگتن هرگونه ساخت و ساز و احداث بزرگراه از میان بافت تاریخی ممنوع اعلام شده است اما همچنان درمهمترین شهرهای ایران که از قدمت تاریخی غنی برخوردارند نه‌تنها این اصل رعایت نمی‌شود بلکه اهتمام بر تخریب‌ با توجیه‌ اقتصادی ادامه دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه