پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی ضد و نقیض های حضور ایران در هشتمین اجلاس جهانی میراث معنوی؛ ابهام در سرنوشت پرونده طب سنتی ایران

ضد و نقیض های حضور ایران در هشتمین اجلاس جهانی میراث معنوی؛ ابهام در سرنوشت پرونده طب سنتی ایران

اظهار نظرها قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و مدیر کل ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان درباره پرونده طب سنتی متناقض است و هنوز سرنوشت این پرونده مشخص نیست.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - white and silver dunk nike shoes kids boots - 100

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ هنوز معلوم نیست که پرونده طب سنتی ایران در اجلاس امسال آثار ناملموس یونسکو در باکو ثبت می شود یا نه. اگرچه فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری CHN گفت که پرونده طب سنتی ایران قرار است 13 آذر در هشتمین اجلاس یونسکو در باکو بررسی شود، اما مهدی حجت قائم مقام سازمان این موضوع را رد کرد و گفت: یونسکو پرونده طب سنتی را به ایران برگرداند و ما هنوز این پرونده را تحویل یونسکو ندادیم و این پرونده در اجلاس امسال بررسی نمی شود. 
 
مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در حاشیه جلسه فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری با رئیس سازمان میراث فرهنگی، با اشاره به پرونده طب سنتی ایران به خبرنگار پارلمانی CHN گفت: «پروند طب سنتی ایران ناقص بود و یونسکو حق داشت که این پرونده را بر گرداند. این پرونده باید کامل شود. البته عنوان طب سنتی ایران عنوان وسیعی است که باید به درستی از آن دفاع کنیم.»
 
حجت در پاسخ به این سوال که آیا پرونده طب سنتی در اجلاس میراث ناملموس سال جاری حضور دارد یا نه، گفت: «یونسکو پرونده طب سنتی را به ما برگرداند، اما ما هنوز این پرونده را تحویل ندادم‌ایم و این پرونده در اجلاس امسال بررسی نمی شود.»
 
این اظهار نظر از سوی قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در حالی مطرح شد که فرهاد نظری مدیر کل ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان میراث فرهنگی به CHN گفت که پرونده طب سنتی ایران در دستور کار هشتمین اجلاس یونسکو در باکو قرار دارد و قرار است این پرونده روز 13 آذر بررسی شود.
 
نظری پیش از این از پرونده طب سنتی ایران در هشتمین اجلاس یونسکو به عنوان «ریسک ایران» نام برده بود و گفته بود: «ارزیاب‌های متفاوتی پرونده‌های یونسکو را بررسی می‌کنند. در این میان پرونده طب سنتی توسط ارزیاب فرعی یونسکو، که ارزیاب اولیه محسوب می‌شود، مرجوع شد. این درحالی است که امکان ثبت این پرونده در ارزیابی‌ّ‌های بعدی وجود دارد.»
 
نظری همچنین با اشاره به این موضوع که «احتمال دارد این پرونده در اجلاس هشتم رای نیاورد»، گفته بود: «معمولا دیگر ارزیاب‌های یونسکو روی ارزیابی اول تاکید دارند. نه این‌که حتما آن را بپذیرند اما برای رای نهایی، نظر ارزیاب اول بسیار مهم است. به همین خاطر احتمال می‌دهیم که پرونده مرجوع شود. با این‌حال ریسک حضور در هشتمین اجلاس را پذیرفتیم.»
 
به نظر می رسد با توجه به اظهار نظرهای متناقض مسئولان سازمان میراث فرهنگی باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا پرونده طب سنتی ایران فردا (13 آذر) در اجلاس یونسکو بررسی می شود یا خیر.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه