شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی توسعه گردشگری با ثبت جهانی آسبادهای تاریخی

توسعه گردشگری با ثبت جهانی آسبادهای تاریخی

آسبادهای ایران که بهترین سازه از نظر استفاده از انرژی پایدار باد هستند و شعار سازمان جهانی گردشگری را در ارتباط با گردشگری انرژی پایدار محقق می کنند می توانند بهترین گزینه برای ثبت یک اثر دیگر در فهرست میراث جهانی ایران باشند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - white and silver dunk nike shoes kids boots - 100

به گزارش خبرنگار مهر، امسال سازمان توریسم جهانی در اعلام آمادگی برای برگزاری روز جهانی توریسم با موضوع" گردشگری و انرژی پایدار" تمام سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت گردشگری را به پرداخت سهم خود درتحقق اهداف جهانی سازمان ملل برای دستیابی به انرژی تجدید پذیر تا سال 2030 فراخواند.

این هدف ریشه در آنجا دارد که هر چه بر تعداد گردشگران جهان در مراکز دیدنی زیادتر شود، میزان آلودگی محیط زیست نیز به مراتب بیشتر خواهد شد پس باید راهی پیدا کرد برای برون رفت از این وضعیت چرا که اگر چه گردشگری مزایایی دارد اما می تواند به دلیل عدم ناسازگاری با محیط زیست مخرب نیز باشد.

از این رو، "طالب ریفاعی" دبیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز به همین مناسبت در بیانیه اخیر روز جهانی گردشگری به اهمیت کاربرد روش‌های نوین در صنعت گردشگری اشاره می کند و می گوید: استفاده از سوخت و منابع کارآمدتر انرژی در صنایع هوایی از طریق تغییر مصرف سوخت و تبدیل سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های تجدید پذیر در صنایع هوایی و نیز در خطوط کشتی‌رانی و نیز استفاده از فناوری‌های موثر در تامین انرژی با روش‌های دوستدار طبیعت درهتل‌ها از جمله این رویکرد‌هاست. ضمن این که ابتکارات بی شمار دیگر نیز درصنعت گردشگری به ویژه در استفاده از انرژی‌های پاک در سیستم‌های حمل و نقل ارائه شده است.

بادگیرها مهارکننده انرژی پایدارند

یکی از راههای استفاده از انرژی پایدار در رونق صنعت گردشگری می تواند استفاده از بادگیرها و احیای دوباره آنها باشد.

شهر کویری یزد را با بادگیرهایش می شناسند بادگیرها برج‌هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود.  بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانه معدن‌ها برای تهویه می‌سازند. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویه مطبوع به شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقه همکف یا زیرزمین‌ها فرستاده می‌شود. بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می شوند.

در یزد یا شهرهای دیگری که بادگیر دارند به جای استفاده از بادگیر از کولرهای گازی استفاده می شود و به نوعی ایجاد کننده یک پارادوکس است همچنین در برخی از منازل بی اهمیت ترین بخش خانه بادگیرهای رو به تخریب است.

ثبت جهانی آسبادها برای تحقق شعار گردشگری در سال 2012

در این میان آسبادها یا همان سازه های بادی که با نیروی باد می‌چرخند در مناطق کویری به خصوص سیستان و بلوچستان برای آرد کردن غلات بسیار مورد استفاده قرار می گرفتند این سازه ها یکی از بهترین سازه ها برای استفاده از انرژی پایدار باد هستند.

 آسبادها پره های چوبی سنگ های آسیاب را با کمک باد می چرخانند و سنگها در زیر این پره ها در داخل اتاقی کاهگلی قرار دارند

به همین منظور سازمان میراث فرهنگی قصد دارد این آسبادها که از سیستان تا خراسان جنوبی و نشتیفان خراسان رضوی و در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه پراکنده‌اند و نشانگر سابقه طولانی ایرانیان در خلق این پدیده حیرت‌انگیز است را در میراث جهانی ثبت کند.

این آسبادها نشان می دهد ایرانیان در استفاده از انرژی پایدار بسیار قبل‌تر از اروپاییان به آن پی برده، آن را خلق کرده و مورد استفاده قرار داده‌اند.

شاید بتوان این اتفاق را یکی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی در تحقق شعار سازمان جهانی جهانگردی که همان گردشگری و انرژی پایدار است دانست.

ایجاد سازه هایی برای استفاده از انرژی پایدار مورد توجه گردشگران است

از سوی دیگر پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر شناسی ایران معتقد است که می توان در مناطق محروم و یا استانهایی که بیشترین بهره را از انرژی های پایدار مانند باد و باران و یا آفتاب دارند در جهت رونق گردشگری استفاده کرد.

کردوانی می گوید: به راحتی می توان با ایجاد یک سازه در پشت بام خانه ها آبگرمگن و یا آب سرد کن آفتابی ساخت و یک عمر از شر استفاده از انرژی های هزینه بر مانند برق برای خنک کردن آب و یا گرم کردن آن راحت شد.

وی ادامه می دهد: هزینه ای که برای استفاده طولانی مدت از انرژی های پایدار که ضرری برای محیط زیست ندارد به مراتب کمتر از پرداخت پول آب و برق خواهد بود. از سوی دیگر در شهرهایی شمالی کشور که باران های زیادی می بارد می تواند از سازه جمع آوری آب استفاده کرد تا این آب باران همیشه برای خانواده ها وجود داشته باشد و به هدر نرود.

وی می گوید: استفاده از این سازه ها می تواند برای گردشگران آن مناطق بسیار جالب توجه باشد همچنان که می توان در هتلها و مراکز اقامتی از این سازه برای حذف هزینه های هتلداری استفاده بهینه کرد.

اما در ایران که روز جهانی گردشگری یک هفته جشن گرفته می شود تنها موضوعی که به آن بسیار کمتر پرداخته شد استفاده از انرژی پایدار در گردشگری بود.

در این هفته متولیان گردشگری تنها وقت خود را صرف برگزاری پروژه های گردشگری کردند که بهره ای از این انرژی نبرده اند شاید بهتر بود در این یک هفته حداقل روش های استفاده از انرژی پایدار در صنعت گردشگری مورد بحث و بررسی قرار می گرفت و به فعالان این حوزه آموزش داده می شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه