یکشنبه, 09ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش گزارش از تاریخچه فوتبال نوجوانان آسیا/ ایران یک قهرمانی تا صدر

ورزش

گزارش از تاریخچه فوتبال نوجوانان آسیا/ ایران یک قهرمانی تا صدر

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال قهرمانی نوجوانان آسیا درحالی از نخستین روز پاییز آغاز می‌شود که کره‌جنوبی برترین تیم آسیا در این رده است اما ایران با تکرار قهرمانی‌اش در سال 2008 می‌تواند یکی از دو تیم برتر آسیا در این رده لقب بگیرد.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Air Jordan 4 Retro "White Oreo" CT8527 - 100 , NETWORK-PRESIDENTS Store - nike zoom hypercross trainer turquoise gold rings

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال قهرمانی زیر 16 سال (نوجوانان) آسیا در حالی از شنبه اول مهرماه در تهران آغاز می‌شود که تیم ایران با هدایت علی دوستی‌مهر در اندیشه تکرار موفقیت‌های سال 2008 و کسب دومین جام قهرمانی در ادوار گذشته است.

تیم نوجوانان ایران در سال 2008 موفق شد با بدست آوردن 6 پیروزی متوالی، 15 گل‌زده و 3 گل‌خورده برای نخستین مرتبه جام قهرمانی رقابت‌های فوتبال قهرمانی نوجوانان آسیا را بالای سر ببرد.

در آن رقابت‌ها نوجوانان ایران در مرحله گروهی برابر بحرین (2 بر صفر)، ازبکستان (2 بر یک) و سنگاپور (4 بر یک) به پیروزی دست یافتند، در مرحله یک چهارم نهایی و انتخابی جام جهانی با 2 گل از سد سوریه گذشتند و پیروزی 3 بر صفر برابر امارات در مرحله نیمه نهایی باعث صعود تیم ایران به دیدار فینال شد، مسابقه‌ای که شاگردان علی دوستی مهر با نتیجه 2 بر یک در آن مقابل کره‌جنوبی به پیروزی دست یافته و نخستین قهرمانی ایران در تاریخ این رقابت‌ها را رقم زدند.

دو مقام در 14 دوره
نخستین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی نوجوانان آسیا در سال 1985 در قطر برگزار شد که در آن مسابقات تیم عربستان در دیدار نهایی با نتیجه 4 بر 3 قطر میزبان را شکست داد و اولین فاتح جام لقب گرفت. در 14 دوره گذشته برگزاری این رقابت‌ها تیم ایران تنها موفق به کسب یک عنوان قهرمانی (2008 ازبکستان)، یک نایب قهرمانی (2000 ویتنام) و یک عنوان چهارمی (2004 ژاپن) شده است.

تیم ایران در سال 2000 که مسابقات در ویتنام برگزار شد، در مرحله گروهی که با حضور 10 تیم در قالب دو گروه برگزار شد، با 4 پیروزی متوالی برابر عمان (2 بر یک)، تایلند (3 بر صفر)، کویت (3 بر یک) و بنگلادش (4 بر صفر) راهی مرحله نیمه نهایی شد.

در آن مسابقه نوجوانان کشورمان با چهار گل از سد ویتنام گذشتند تا برای نخستین مرتبه جواز حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان را کسب کنند. در دیدار نهایی که مسابقه تکراری با عمان بود، شاگردان درخشان با نتیجه 2 بر یک مغلوب این تیم شدند تا ضمن کسب عنوان نایب قهرمانی نتوانند موفقیت‌های خود را با فتح جام تکمیل کنند.

در سال 2004 که رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا در ژاپن برگزار شد، تیم ایران در مرحله مقدماتی با سه پیروزی و به عنوان صدرنشین گروه C به مرحله یک چهارم صعود کرد. تیم ایران در آن مرحله با نتیجه 3 بر صفر از سد عراق عبور کرد اما در مرحله نیمه نهایی با 3 گل مغلوب چین شد. شکست 2 بر یک برابر قطر در دیدار رده بندی باعث شد نوجوانان ایران در آخرین گام از کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان 2005 پرو محروم شوند.

در سال 2008 هم شاگردان علی دوستی مهر با کسب نخستین قهرمانی در این مسابقات، طلسم ناکامی‌های ایران در بدست آوردن جام قهرمانی نوجوانان در قاره کهن را شکستند اما در سال 2010 تیم کشورمان با هدایت اکبر محمدی نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. البته این امیدواری وجود دارد که در سال جاری بازهم شاگردان علی دوستی مهر دست به کار بزرگی زده و جام قهرمانی آسیا را در خانه نگاه دارند.

 

قهرمانان ادوار گذشته
همانند رده جوانان، تیم کره‌جنوبی در رده نوجوانان هم در صدر برترین تیم‌های آسیایی قرار دارد. این تیم با دو عنوان قهرمانی، یک عنوان نایب قهرمانی و یک مقام چهارمی در جایگاه نخست رده بندی برترین تیم‌های نوجوانان در قاره آسیا قرار گرفته است.

تیم‌های نوجوانان چین (2 قهرمانی و 3 مقام سوم)، عربستان (2 قهرمانی و 2 عنوان سوم)، ژاپن (2 قهرمانی، یک عنوان سومی، یک عنوان چهارمی و 2 حضور در دیدار رده‌بندی) و عمان (2 قهرمانی و یک مقام سوم) رده‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

تیم‌ قطر با (یک قهرمانی و 5 نایب قهرمانی و یک عنوان سومی) ناکام‌ترین تیم فوتبال آسیا در رده‌ نوجوان در کسب عنوان قهرمانی است. کره‌شمالی (یک قهرمانی، دو قهرمانی و 2 عنوان چهارمی)، تایلند (یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک مقام چهارمی) و ایران (یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک مقام چهارمی) رده‌های ششم تا نهم را از آن خود کرده‌اند.

البته تیم نوجوانان ایران در صورت قهرمانی در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا 2012 تهران، می‌تواند بصورت مشترک با نوجوانان کره‌جنوبی عنوان برترین تیم این رده را به خود اختصاص دهد.

تیم‌های ازبکستان، بحرین، امارات و یمن هم که سابقه یک مرتبه حضور در فینال این رقابت‌ها را دارند، همچنان در حسرت بالا بردن جام قهرمانی این مسابقات هستند، استرالیا نیز دیگر تیم مدعی ناکام در فتح جام قهرمانی مسابقات فوتبال نوجوانان(زیر 16 سال) آسیا محسوب می‌شود.

- اسامی تیم‌های برتر 14 دوره گذشته مسابقات فوتبال قهرمانی نوجوانان (زیر 16 سال) آسیا به شرح زیر است:
1985 - قطر:
فینال: عربستان 4 - قطر 3
رده‌بندی: عراق یک - تایلند صفر

1986 - قطر:
فینال: کره‌جنوبی صفر (5) - قطر صفر (4)
رده‌بندی: عربستان 2 - کره‌شمالی صفر

1988 - تایلند:
فینال: عربستان 2 - بحرین صفر
رده‌بندی: چین یک (4) - عراق یک (3)

1990 - امارات:
فینال: قطر 2 - امارات صفر
رده‌بندی: چین 5 - سنگاپور صفر

1992 - عربستان:
فینال: چین 2 (8) - قطر 2 (7)
رده‌بندی: عربستان 2 - کره‌شمالی یک

1994 - قطر:
فینال: ژاپن یک - قطر صفر
رده‌بندی: عمان 3 - بحرین 2

1996 - تایلند:
فینال: عمان یک - تایلند صفر
رده‌بندی: بحرین صفر (4) - ژاپن صفر (یک)

1998 - قطر:
فینال: تایلند یک (3) - قطر یک (2)
رده‌بندی: بحرین 5 - کره‌جنوبی یک

2000 - ویتنام:
فینال: عمان یک - ایران صفر
رده‌بندی: ژاپن 4 - ویتنام 2

2002 - امارات:
فینال: کره‌جنوبی یک (5) - یمن یک (3)
رده‌بندی: چین یک - ازبکستان صفر

2004 - ژاپن:
فینال: چین یک - کره‌شمالی صفر
رده‌بندی: قطر 2 - ایران یک

2006 - سنگاپور:
فینال: ژاپن 4 - کره‌شمالی 2
رده‌بندی: تاجیکستان 3 (5) - سوریه 3 (4)

2008 - ازبکستان:
فینال: ایران 2 - کره‌جنوبی یک
رده‌بندی: (مسابقه رده‌بندی بین دو تیم امارات و ژاپن برگزار نشد)

2010 ازبکستان:
فینال: کره‌شمالی 2 - ازبکستان صفر
رده‌بندی: (مسابقه رده‌بندی بین دو تیم استرالیا و ژاپن برگزار نشد)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه