پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی نشست «تجلی اسطوره در شعر حافظ»

رویدادهای فرهنگی

نشست «تجلی اسطوره در شعر حافظ»

بیست و سومین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی حافظ در روز چهارشنبه ۲۸ خرداد و ۴ تیر، ساعت ۱۶:۳۰ به «تجلی اسطوره در شعر حافظ» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر مریم حسینی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

از دلایل ماندگاری و دیرمانی شعر حافظ جانب  اسطوره‌ای و سرنمونی آن است. شعر حافظ در آزال و آباد سیر می‌کند و از مهم‌ترین پرسش‌های بشر سخن می‌گوید. داستان آفرینش و چگونگی آن و معراج و رستاخیز در زبانی نمادین شکل می‌گیرد.  ستیز ازلی و ابدی آدم و فرشته؛ و رند و زاهد بر مبنای دوگانه‌انگاری اساطیری بینش ایرانی مطرح می‌شود و پیامبرانی چون آدم و نوح و هود و صالح و خلیل و یوسف و موسی و عیسی و سلیمان نقش‌آفرین نمایش‌های وی هستند. پادشاهان کهن ایران از جمشید و فریدون تا دارا و بهرام گور بازیگر صحنه هستند. سهمی نیز برای عارفانی اسطوره‌ای چون اویس و بایزید و حلاج؛ و عاشقانی چون لیلی و مجنون در نظر گرفته است. این بعد شعری وی با به استعارت گرفتن استعاره‌ها و انواع نمادهای استعلایی چون جام و آینه و گیسو و خال و نمادهای متقابل مسجد و خرابات و فرشته و رند  و تسبیح و زنّار به ظهور می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی شهر کتاب، بیست و سومین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی حافظ در روز چهارشنبه ۲۸ خرداد و ۴ تیر، ساعت ۱۶:۳۰ به «تجلی اسطوره در شعر حافظ» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر مریم حسینی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه