جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اجرای اپرای عروسکی «حافظ» در تالار فردوسی

خبر

اجرای اپرای عروسکی «حافظ» در تالار فردوسی

برگرفته از روزنامه اظلاعات

اپرای عروسکی «حافظ» به کارگردانی بهروز غریب‌پور، از 11 تیر تا 12 مرداد 1391 در تالار فردوسی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، بهروز غریب‌پور، کارگردان این اثر نمایشی روز گذشته ضمن اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: «من لحظه شماری می‌کنم تا «حافظ» روی صحنه بیاید و این دغدغه به سرانجام برسد و به‌گونه‌ای باشد که لسان‌الغیب از ما راضی باشد.»

او درباره شخصیت‌ها و نحوه روایت داستان حافظ در این اپرا گفت: «یک رابطه عمیقی بین شاه ابو اسحاق و حافظ وجود داشته است. 12 سال همراهی و همدلی شاه ابو اسحاق با حافظ باعث می‌شود این شاعر تعلق خاطری به او داشته باشد.

بنابراین داستان از حمله به فارس و قتل شاه ابو اسحاق شروع می‌شود و با مرگ حافظ به پایان می‌رسد.»

بهروز غریب‌پور در ادامه صحبت‌های خود درباره آهنگساز جدید گروه تئاتر «آران» گفت: «بعد از دو کار موفق با آقای بهزاد عبدی در نمایش‌های عاشورا و مولوی، دغدغه من این بود که در زمان ساخت موسیقی اپرای حافظ من هم در کنار آهنگساز باشم.

البته در این مدت فرصتی پیش آمد و چندین بار به اوکراین سفر کردم و پس از آن هم از طریق تلفن و رایانامه با ایشان در تماس بودم، اما در مورد حافظ از آنجایی که آثار باید کاملاً ایرانی باشد با آقای امیر پورخلجی آشنا شدم.

ایشان مهارت بسیار زیادی در موسیقی ایرانی دارند. خوشبختانه حافظ برای ما در یافتن نیروهای جدید پربرکت بود.»

امیر پورخلجی در ادامه صحبت‌های غریب‌پور توضیح داد: «من نزدیک به دو سال است که روی اپرای عروسکی حافظ کار می‌کنم و خوشحالم که زمانی در اختیار داشتیم تا روی ریز همه مسائل کار کنیم.»

تهمینه منزوی، یکی از دستیاران بهروز غریب‌پور در ساخت اپرای عروسکی حافظ گفت: «در این نمایش غیر از صدای آشنای علیرضا قربانی، بقیه صداها جدید هستند که از میان 90 نفر از کسانی که برای دادن تست از سراسر ایران نزد ما آمده بودند انتخاب شده‌اند. ضبط این صداها از دوم آبان سال گذشته شروع شد و تا خرداد امسال ادامه داشت.»

غریب‌پور در ادامه صحبت‌ها درباره کمک‌های مالی به این پروژه گفت: «مؤسسه توسعه هنرهای معاصر حامی مالی این اثر بوده است و مرکز هنرهای نمایشی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی همراه با از خودگذشتگی گروه عروسکی «آران» در این کار دخیل بوده‌اند. متأسفانه اداره ارشاد شیراز که پیش از این قول کمک به ما را داده بودند هیچ حمایتی از ما نکردند و در مقابل پیشنهاد دردناکی به ما دادند. آن‌ها گفتند بگذارید از یونسکو بودجه بخواهیم.»

وی افزود: در شرایطی که ما 30 خواننده از جمله علیرضا قربانی را در این پروژه داشتیم، 110 عروسک برای این نمایش ساخته شد که این کار هفت ماه به طول انجامید و شش ماه وقفه در اجرای اثر داشتیم، اما کل بودجه پیشنهادی 250 میلیون تومان بوده است. این پول دستمزد یک بازیکن فوتبال در یک باشگاه درجه سوم است که به خودمان هم گل می‌زند. ما در اینجا می‌خواهیم گل به جهان بزنیم و بگوییم ما حافظ را داریم. حالا برای چنین چیزی باید برویم و از یونسکو پول بگیریم؟»

غریب‌پور در پایان صحبت‌های خود گفت: «با وجود همه این مسائل به مسئولین ارشاد شیراز اعلام می‌کنم که منتظر ما باشند چرا که ما 20 مهر به شیراز می‌آییم تا هم به زیارت آرامگاه حافظ برویم و هم اینکه حافظ بداند فرزندان ایران هرگز او را فراموش نمی‌کنند.»اپرای عروسکی حافظ از یازده تیر 91 ساعت 20 و 30 دقیقه به کارگردانی بهروز غریب‌پور و با صدای علیرضا قربانی در تالار فردوسی، روبروی تالار وحدت در خیابان استاد شهریار اجرا می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه