پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر سبک‌شناسی شعر حافظ

خبر

سبک‌شناسی شعر حافظ

 سبک‌شناسی دانشی به نسبت جدید در مطالعات ادب فارسی است که در این دهه‌های نزدیک به ما جدی‌تر به‌آن پرداخته شده است.

با معیار‌ها و تعاریفی که در دانش سبک‌شناسی موجود است می‌توان شناخت بهتری از متون ادبی داشت که فرا‌تر از تعابیر و گفتارهای نخ نما و همیشه مکرر برخی اصحاب تذکره است.
حافظ، در پایان دوره‌ی رفعت و اوج گیری شعر فارسی در سرزمین فارس زیسته است و اکنون در مطالعات سبک‌شناختی شعر او به نام نقطه اوج درک و دریافت‌های تاریخی و سبکی مطرح است و درست به همین دلیل است که قرن هشتم را عصر حافظ نام نهاده‌اند.
نگرش سه سویه زبانی و ادبی و فکری به شعر حافظ در ‌‌نهایت میزان وام گیری این شاعر نامدار از فرهنگ و زبان و شعر پیش از او را نشان خواهد داد و میزان تسلط هوشمندانه و نقادانه او بر متون ادبی را آشکار خواهد کرد و سرانجام رمز و راز برتری او بر دیگران را با دلایل مستند هنری و سبکی برجسته خواهد ساخت.
شعر حافظ، گونه‌ای ساختار خاص و منحصر به فرد دارد که می‌توان اشعار پیش و پس از این شاعر را با آن‌ها محک سبکی زد و اصالت و اعتبار یا تقلیدی بودن آن‌ها را نشان داد.

به گزارش روابط عمومی شهر کتاب، یازدهمین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی حافظ در روز چهارشنبه دوم بهمن ساعت ۱۶:۳۰ به «سبک‌شناسی شعر حافظ» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این درس‌گفتار به مرکز فرهنگی شهرکتاب، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه