جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گفتگو در آستانۀ اجرای اپرای حافظ در شیراز؛ غریب‌پور: با شعار نمی‌توان فرهنگ و هویت ملی را پاسداشت

گفتگو

در آستانۀ اجرای اپرای حافظ در شیراز؛ غریب‌پور: با شعار نمی‌توان فرهنگ و هویت ملی را پاسداشت

بهروز غریب‌پور گفت: هدفم از اجرای اپرای عروسکی «حافظ»، صرفا اجرای یک نمایش نبوده بلکه پاس داشتن منزلت مفاخر بزرگی همچون حافظ در زمان معاصر بود، چرا که حافظ به اندازه کسانی که شعر و اندیشه را درک می‌کنند در زمانهای متمادی قابل تکرار است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Men’s shoes

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، این کارگردان که در آستانه‌ی اجرای اپرای «حافظ» در شیراز سخن می‌‌گفت، ادامه داد: اجرای اپرای حافظ نوعی قدرشناسی نسبت به مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب فارسی بوده که نیاز امروز جامعه معاصر است.


وی با بیان اینکه با شعار نمی‌توان فرهنگ و هویت ملی را پاسداشت،افزود: حافظ، مولانا، سعدی و فردوسی پشتوانه‌ها و ستون فرهنگ ایران‌زمین هستند و برای حفظ هویت ملی باید به آنها تکیه کرد.


این کارگردان پیشکسوت تئاتر گفت: خواست مردم معین می‌کند که شخصیت یا پدیده‌ای ماندگار بماند یا رو به زوال برود بنابراین تا انسانهای عاشق «حافظ» زنده هستند، «حافظ» نیز زنده و مانا است.


غریب‌پور تصریح کرد: ماندگاری غزلیات حافظ به حافظه تاریخی بازمی‌گردد و به این موضوع در شعر حافظ نیز اشاره شده است.


وی اظهار کرد: در ارایه اثرم بیشتر از دیوان حافظ با تصحیح دکتر خانلری استفاده کردم و در کنار آن از دیوان با تصحیح قزوینی نیز بهره بردم البته علاوه بر تحقیق ، برداشت‌های خودم نیز در اثر نمود یافته است.


این کارگردان اذعان داشت: در بین غزلیات حافظ برخلاف اشعار مولوی، یافتن دیالوگ دشوار است و در هر جستجو برای یافتن دیالوگ متن، با حافظ جدیدی روبرو می‌شدم.


وی با بیان اینکه عظمت حافظ فرازمانی و فرا مکانی است، اضافه کرد: در زبان رمزی حافظ چیزی نهفته که کسی به گرد پایش نمی‌رسد و دیوان این شاعر برجسته مملو از رمز و رازها است.


غریب پور با اشاره به اینکه حافظ نه با زبان تحکم بلکه با زبان عشق قرآن را برای مردم باز کرده است، گفت: این شاعر بلندآوازه مسلمان آبروی اسلام است.


این کارگردان پیشکسوت تئاتر با با بیان اینکه در زمان اجرای اپرای مولوی مردم شیراز انرژی مثبتی به من دادند، تصریح کرد: اگر مردم بخواهند و شرایط مناسبی وجود داشته باشد، اپرای سعدی را نیز طراحی و اجرا خواهم کرد.


وی افزود: هر اسمی را به زبان می‌آورم برایم بار تعهد به وجود می‌آورد و در زمان اجرای اپرای مولوی که قول اجرای اپرای حافظ را دادم این موضوع برایم تبدیل به یک تعهد شد.


غریب‌پور خاطرنشان کرد: شاید روزی دیوان حافظ به تصحیح بهروز غریب پور را به چاپ برسانم.


خالق اپرای حافظ با بیان اینکه کاراکترسازی در وجه دراماتیک معنا می‌یابد ، گفت: برای عروسک حافظ طرحهای مختلفی زده شد و به دنیال چهره‌ای مستحکم در عین حال مهربان بودیم تا اینکه پس از اتودهای فراوان به آنچه مورد نظر بود، دست یافتیم.


غریپ‌پور همچنین گفت: برای اجرای موسیقی و آواز نیز از 95 خواننده آزمون گرفته شد که در نهایت علیرضا قربانی و محمد معتمدی انتخاب شدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه