جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «ماکی ماکی»؛ سیاره کوتوله منظومه شمسی

خبر

«ماکی ماکی»؛ سیاره کوتوله منظومه شمسی

ستاره شناسان موفق شدند برای نخستین بار به سیاره کوتوله ماکی ماکی نگاه کنند و دریافتند که این سیاره کوتوله اتمسفر ندارد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

به گزارش مهر، ماکی ماکی یکی از 5 کوتوله های منظومه شمسی ما است که تاکنون مطالعه روی آن میسر نشده بود.

در آوریل سال 2011، ماکی ماکی بین زمین و یک ستاره در دوردست قرار گرفت و ستاره شناسان با استفاده از هفت تلسکوپ چگونگی تغییر نور ستاره را مورد بررسی قرار دادند.

در گزارشی که در همین زمینه در مجله نیچر منتشر شده چگونگی اندازه گیری ماکی ماکی ، فاقد اتمسفربودن آن و حتی جرم آن مشخص شده است.

درجامعه علمی ستاره شناسان مناقشات معدودی به اندازه مناقشه ای که درباره عدم سیاره بودن پلوتو وجود دارد. برخی از ستاره شناسان اعتقاد دارند که پلوتو در سال 2006 به یک سیاره کوتوله تبدیل شده و این امر توسط اتحادیه بین المللی ستاره شناسی نیز اعلام شده است.

پلوتو با چهار دنیای کوچک دیگر چون سرس، هائومیا، اریس و ماکی ماکی دارای مشترکاتی است.

سرس تنها کوتوله داخل منظومه شمسی است و به طور مستقیم توسط تلسکوپها مورد تحلیل قرار گرفته است.

اریس و هائومیا که فاصله های دورتری نسبت به زمین دارند به طور جداگانه به نوعی مورد بررسی قرار گرفته اند که همین روشها اکنون سرنخهایی را درباره ماکی ماکی روشن کرده است.

اکنون یک گروه بین المللی به ریاست خوزه لوئیس اورتیز از موسسه فیزیک نجومی اندولس در اسپانیا به دقت ماکی ماکی را مورد برسی قرار داده و برای این بررسی ها از چندین تلسکوپ مختلف در برزیل و شیلی استفاده کرده اند.

این گروه مطالعاتی به این نتیجه رسیدند که اندازه این سیاره کوتوله به نوعی است که می توان گفت کاملا کروی نیست، چرا که ماکی ماکی از یک جهت 1430 کیلومتر و از جهت دیگر 1500 کیلومتر است.

این گروه همچنین تخمین زده اند که ماکی ماکی دارای جرم 1.7 گرم در هر سانتیمتر مکعب خود است ، درست شبیه پلوتو اما اندازه آن به کمتر از یک سوم زمین می رسد اما کلید این تحقیقات اتمسفر این سیاره کوتوله بود.

براساس اظهارات دکتر اورتیز، درحالی که ماکی ماکی از مقابل این ستاره دور می گذشت به جای آن که محو شود و به تدریج روشن شود، ناپدید و ناگهان پدیدار شد. این بدان معنا است که این سیاره کوتوله کوچک دارای هیچ اتمسفری نیست.

وی اضافه کرد که کشف ویژگیهای ماکی ماکی برای اولین بار گام بزرگی به جلو در تحقیق درباره سیاره های کوتوله محسوب می شود.

سیاره کوتوله ماکی ماکی توسط مایکل ای براون و گروه وی در 31 مارس 2005 کشف شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه