سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت برگزار شد

گزارش

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت برگزار شد

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

 

به کوشش انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، انجمن علوم سیاسی ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران مراسم شصتمین سال ملی شدن صنعت نفت برگزار شد.

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

به گزارش ایران‌بوم، نیمه‌ی اسفندماه سال گذشته، به مناسبت شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت در فرهنگسرای نیاوران نشستی علمی با حضور تنی چند از پژوهشگران و استادان حوزه‌ی سیاست و اجتماع برگزار شد. این نشست که توسط سازمان‌های غیردولتی برگزار شد، در هنگامه‌ای که نهادهای قدرتمند جامعه - بر خلاف استنادهای تبلیغاتی که دارند -  کمتر به این بخش از تاریخ می‌پردازند به بزرگ‌داشت این رویداد بزرگ تاریخ معاصر ایران پرداخت.

در اسفندماه 1329، جنبش مردمی ایران برای شکست بندهای استعمار اقتصادی و فراهم آوردن زمینه مالکیت ایرانیان بر منابع طبیعی این سرزمین، به ثمر نشست و قانون ملی شدن صنعت نفت و خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس، به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این امر نه تنها سرآغاز تحولی بزرگ در عرصه مناسبات میان ایران با کشورهای قدرتمند جهان بود، بلکه تأثیری آشکار بر روابط میان بسیاری از کشورهای در حال توسعه با قدرت‌های استعماری بر جای گذارد. در واقع، ایران توانست در عرصه کسب استقلال اقتصادی، در میان کشورهای در حال توسعه، پیشتاز باشد و به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شود.

با توجه به لزوم انجام مطالعات و بررسی‌های گسترده پیرامون ابعاد مختلف جنبش ملی شدن صنعت نفت در ایران، در آستانه شصتمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت، نشستی علمی به همت سه نهاد علمی و فرهنگی کشور شامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، انجمن علوم سیاسی ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران، و با ارائه شش سخنرانی، در بعداز ظهر روز جمعه بیستم اسفندماه 1389 با حضور استادان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به موضوع‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

در آغاز نشست علیرضا افشاری، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، ضمن خوش‌آمدگویی به کسانی که بعدازظهر روز آدینه خود را برای این حضور در این نشست گذاشته بودند از سختی‌هایی که برگزاری چنین همایش‌هایی دارد سخن گفت و این که اگر یاری هم‌اندیشانی در انجمن‌های دیگر نبود شاید از داشتن مکان برگزاری همایش محروم می‌شدند.

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

به عنوان آغازکننده و نخستین سخنران، ماندانا تیشه‌یار، دارای درجه دکترا در روابط بین‌الملل، مدیر مسؤول فصل‌نامه انگلیسی‌زبان سیاست بین‌الملل و از هم‌وندان قدیمی انجمن افراز که دبیر علمی نشست بودند، به بررسی تأثیرات جنبش ملی شدن صنعت نفت در ایران بر شکل‌گیری جنبش عدم تعهد در عرصه نظام بین‌الملل در دوران جنگ سرد پرداختند.

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

حسین مجتهدی، دارای درجه دکترا در روان‌شناسی، صاحب‌امتیاز و مدیر مسؤول فصل‌نامه اجتماعی- فرهنگی سیاوشان سخنران پسین بودند که در سخنرانی‌شان تأثیر روان‌شناسانه ملی شدن صنعت نفت بر شکل‌دهی به غرور ملی ایرانیان را بررسی کردند.

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

شروین وکیلی، دارای درجه دکترا در جامعه‌شناسی و پژوهشگر تاریخ ایران که تألیف‌های چندی در این حوزه‌ها دارد، دیگر سخنران جوان همایش بودند که با ارائه رویکردی بدیع در زمینه مقایسه ملی‌گرایی کهن ایرانی و ملی‌گرایی نوپدید غربی، به بحث پیرامون ابعاد و عناصر شکل‌دهنده به هویت ایرانیان، بر اساس رویکردی ایرانی، پرداختند.
و اما سه سخنران دیگر این نشست، استادان و پژوهشگران صاحب‌نام در این عرصه بودند.

دکتر داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و صاحب‌نظر روابط بین‌الملل، در زمینه شرایط حاکم بر ساختار نظام بین‌الملل در دوران شکل‌گیری جنبش ملی شدن صنعت نفت در ایران سخن گفتند و جنبش ملی شدن صنعت نفت را از بُعد خارجی بررسی کردند. دکتر محمدباقر حشمت‌زاده، استاد اقتصاد سیاسی نفت و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با ارائه آمار و ارقام به چشم‌اندازی در زمینه وضعیت اقتصاد ایران - شصت سال پس از ملی شدن صنعت نفت - پرداختند. دکتر سعید مدنی پژوهشگر، مسایل اجتماعی، نیز ضمن یاد از بزرگ‌مرد تاریخ معاصر ایران و رهبر جنبش ملی شدن صنعت نفت، دکتر محمد مصدق، به بررسی تأثیرات اجتماعی ملی شدن صنعت نفت بر جامعه ایران اشاره نمودند.

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

 

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

همایش شصمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت


فیلم نشست علمی «شصتمین سال ملی شدن صنعت نفت» به زودی آماده می‌شود. علاقه‌مندان برای داشتن آن می‌توانند با تارنمای ایران‌بوم در تماس باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید