جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم قاچاق آثار باستانی موصل به ترکیه

زیست بوم

قاچاق آثار باستانی موصل به ترکیه

با انتشار یک ویدئو در فضای مجازی بخش دیگری از همکاری ترکیه با تروریست‌های داعش برای غارت و انتقال اشیای تاریخی و باستانی عراق به خارج از این کشور فاش شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار این ویدئو گزارش داد، داعش برای سرقت و قاچاق آثار گرانبها و سپس انتقال آن به ترکیه در منطقه باستانی تپه التوبه در موصل حفاری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اسپوتنیک گزارش داد که این ویدئو را از منبعی عراقی در داخل موصل به دست آورده که نشان می‌دهد چگونه گروه تروریستی داعش در زیر تپه التوبه کنار دیوار باستانی معروف نینوا به منظور استخراج و قاچاق آثار باستانی تونل حفر می‌کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: عناصر داعش هر روز از طریق این حفره به غارت آثار تپه باستانی می پردازند. تمام آثار، متنوع و گرانبها هستند، دارای خط میخی قدیمی و برخی دیگر آشوری هستند و به دوران پادشاهانی همچون سرجون دوم و سنحاریب و نمرود بازمی‌گردند. عمر آنها هزاران سال تخمین زده شده و متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد هستند.

در همین حال، عامر عبدالله الجمیلی، استاد دانشکده آثار باستانی در دانشگاه موصل در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: داعش آثار باستانی را از نینوا غارت و از طریق ترکیه به خارج از کشور قاچاق می‌کند. تاکنون حدود 25 اثر باستانی به اسرائیل منتقل شده و برخی دیگر در مزایده‌ها در اروپا به فروش رفتند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه