جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان: 70 درصد آتش‎سوزی جنگل‎های ایران در زاگرس رخ می‌دهد

زیست بوم

‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان: 70 درصد آتش‎سوزی جنگل‎های ایران در زاگرس رخ می‌دهد

‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: 70 ‌درصد آتش‎سوزی جنگل‎های ایران در زاگرس رخ می‌دهد.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Nike Dunk Low "Vintage Green" - 100 - DQ8580 , LacollesurloupShops - nike lunar apparent price today

شیرزاد نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، اظهار کرد: جنگل‌ها و مراتع جزو انفال هستند و این موضوع در سوره انفال آمده است.


وی یادآور شد: 43 درصد از وسعت لرستان جنگلی است و مقام سوم استان‌های کشور را از این حیث داریم و در منطقه زاگرس اول هستیم. همچنین 25 درصد وسعت استان را زراعت و 32 درصد را مرتع تشکیل می‎دهد.


نجفی خاطرنشان کرد: سالیانه دو میلیون هکتار از جنگل‎ها و مراتع در دنیا دچار حریق می‎شود که این آمار در کشور ما 17 هزار هکتار است. از سال‎های 86 تا 94، 17 هزار هکتار از جنگل‎های لرستان طعمه حریق شده‎اند.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با یادآوری اینکه «هوا، حرارت و ماده سوختنی» مثلث حریق هستند، افزود: وظیفه ما این است که بین این اضلاع، گسست به‌وجود بیاوریم.


وی با اشاره به اینکه در دنیا به ازای هر 13 هکتار جنگل یک جنگل‎بان وجود دارد، اضافه کرد: این آمار در کشور ما هر 27 هزار هکتار و در لرستان به ازای هر 22 هزار هکتار یک جنگل‎بان است که مناسب نیست.


نجفی با اشاره به اینکه انسان عامل 95 درصد آتش‎سوزی جنگل‎ها و مرتع‎هاست، تصریح کرد: 15 درصد این‎ها متاسفانه عمدی است و سالیانه 323 میلیارد تومان به جنگل‎ها و مراتع در بُعد حریق به عرصه‎های کشور خسارت وارد می‎شود.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه خرداد، تیر و مرداد بیشترین آمار آتش‎سوزی را داریم، ادامه داد: 70 درصد آتش‎سوزی جنگل‎های ایران در زاگرس رخ می‌دهد و سالیانه یک درصد از جنگل‎های کشور بر اثر حریق از بین می‎رود.


وی یادآور شد: سال گذشته 110 حریق در استان رخ داد که بر اثر آن بالغ بر 2600 هکتار از جنگل‎ها و مراتع نابود شد. کوهدشت، چگنی، پلدختر و خرم‎آباد به ترتیب شهرستان‎های اول تا چهارم در این زمینه بودند که مناطقی بحرانی هستند.


نجفی با اشاره به اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در راستای پیشگیری از حریق، بیان کرد: نقاط بحرانی در استان مشخص شده و درصدد کاهش حریق هستیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید